A költészet nincs könnyű helyzetben ma Magyarországon, ezért is jó látni, hogy vannak fiatalok, akiknek fontos, előlegezzük meg: menő. Ezt tavaly nyáron a saját bőrünkön is megtapasztaltuk a Fiatal Írók Szövetsége (FISZ) nyári táborában, ahol több líracsoport indult, és mindegyik fullon volt.
Szóval igény van, ahogy közösségek és szervezetek is, akik zászlójukra tűzték a költészet fontosságát, népszerűsítését. A FISZ mellett ilyen a Pro Progressione nevű szervezet, amely hazai és nemzetközi kulturális együttműködések révén köti össze a különböző művészeti ágakat és képviselőiket. Számos nemzetközi projektet valósítanak meg az Európai Bizottság támogatásával. Megkerestük a két szervezetet, mert kíváncsiak voltuk arra, hogyan lehet megnyerni a fiatalokat.
Erre van szükségük
Konkoly Dániel, a Fiatal Írók Szövetségének társelnöke úgy véli, a nyilvánosság szerkezete annyira átalakult, hogy már az sem elég, hogy valaki egy jó verseskötetet tesz le az asztalra, az illetőnek önmagát is menedzselnie kell. És azt tapasztalja, hogy manapság sok fiatal a traumafeldolgozás miatt ír.
Az utóbbi időben többen azzal keresték meg a FISZ-t, hogy segítsünk nekik a saját történetüket papírra vetni, mert úgy érzik, erre van szükségük. Vagyis az irodalmi alkotás folyamatán keresztül igyekeznek feldolgozni a saját, esetleges traumáikat.
Konkoly úgy véli, hogy az ifjúság a közvetettsége miatt használja eszközként az irodalmat. „Vagyis nem egyértelműen beszélnek önmagukról, hanem az alkotáson keresztül. Emiatt van szükség a befogadó, elfogadó és támogató közegre, hogy az alkotási folyamat működhessen. A FISZ-műhelyeiben éppen ezt szeretnénk megteremteni.”
Márton Gábor Csaba kulturális menedzser, a Pro Progresione munkatársa elmondta, hogy a Poets of Today – Voices of Tomorrow (POT-VOT) nevű projektben a bevont tanárokkal közösen fejlesztettek módszertani eszköztárat arra, hogyan találhatják meg a kortárs költészet helyét az órák alatt, megismertettek velük kortárs költőket, „Az ismerettágításra azért volt szükség, mert a tanárok ilyen jellegű képzést az egyetemen nem kapnak, valamint a kortárs költészet a Nemzeti Alaptanterv (NAT) érdemben nem jelenik meg, ezért kevés tudásuk van” – fogalmazott Márton Gábor Csaba, hozzátéve, hogy egy másik workshopon a költők a tanárcsoportokkal rendhagyó irodalomórák létrehozásán dolgoztak.
A POT-VOT
A Poets of Today – Voices of Tomorrow (POT-VOT), amely egy 2022 és 2025 között öt országban megvalósuló nemzetközi projekt. Célja, hogy közelebb hozza a költészetet és a kortárs költőket a fiatalokhoz, tanárokhoz és helyi közösségekhez. A projekt során országonként 10 kiválasztott költő és 20 pedagógus dolgozott együtt műhelymunkákon 4 mentorral, akik olyan új irodalmi performatív formákat kerestek, amik az iskolában, a közösségi médiában, vagy akár a nyílt utcán adnak teret a kortárs költészetnek. A POT-VOT projekt Magyarország mellett Finnországban, Lengyelországban, Szerbiában és Szlovéniában valósult meg.
Hogyan lehet megnyerni őket?
A FISZ elnökségében többen tanárként dolgoznak, felsőoktatásban vagy középiskolában tanítanak. Konkoly Dániel úgy véli, az az óra rég halott, amelyik úgy kezdődik, hogy az irodalomtanár bemegy az osztályba, előveszi a könyvet, és az egyik diákkal felolvastatja a verset. Ennél innovatívabb szemléletre van szükség.
Ismerek olyan tanárokat, akik elővesznek egy dalszöveget, amelyről azt feltételezik, hogy a diákok is ismerik – például Beton.Hofi valamelyik szövegét –, de van benne olyan rész, ami egy kanonikus magyar nyelvű alkotáshoz viszonyul. Először a dalszövegről beszélnek, majd a klasszikus műre terelődik a figyelem. Ezzel általában meg lehet nyerni a diákokat.
[…]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!