2021. április 11., vasárnapMa Leó napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 358,00 Ft | USD: 301,00 Ft | CHF: 325,00 Ft
2021.04.11. Leó Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 358,00 Ft | USD: 301,00 Ft | CHF: 325,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / A kosztümös időutazásnak vége

Hirdetés

A kosztümös időutazásnak vége

A forgatás legizgalmasabb háttérhelyszíne kétségkívül: a sminkszoba. A hangulat egy szépségszalon pezsgését idézi, mármint egy olyan időszakban, amikor nincs zárva az ország. A látogatás jelen esetben azért is öröm, mert végre értő emberekkel beszélgethetünk frizurákról, ruhákról, kiegészítőkről, sminkről. Erre a Frici & Aranka című film apropóján – természetesen negatív Covid-teszt után – nyílt lehetőségünk a budapesti Karinthy Színházban. A készülő mű Karinthy Frigyes és Böhm Aranka házasságába kalauzol, alkotói pedig arra tesznek kísérletet, hogy lehámozzák erről a különös szerelemről a jól ismert sztereotípiákat.

Éles, mint egy arab kés

A történet nagyrészt 1917 és 1938 között játszódik, tehát bő 20 évet ölel fel. Stábunk érkezésekor még tart Aranka sminkelése. És itt végre rátérhetünk a főhősre. Böhm Aranka, a „vadak királynője” a korabeli leírásokban felkavaró, elegáns asszony, aki „már a középiskolában is királynői magatartással járt-kelt. Nehéz őt beskatulyázni. Ő Aranka volt, a párduc, a tigris. Fekete és fényes, fényes és fekete, mint egy arab paripa, éles, mint egy arab kés, és olyan kegyetlen is. Cruelle, ez a szenvedélyesen hangzó francia szó jut az eszembe róla” – írja róla Kosztolányi Dezsőné, de ehhez hasonlóan a legtöbb írás, visszaemlékezés is. Egy különleges múzsa, aki nagy port kavart maga körül, de aki mindenkire hatással volt. Az, hogy ki játssza el a címszerepet, a castingon azonnal kiderült: a stáb egyöntetű választása Szakács Hajnalkára esett, aki 2014-ben végzett a Kaposvári Egyetem színművész szakán. Ezzel egy időben a debreceni Csokonai Színháznál töltötte gyakorlati éveit, majd három év társulati tagság után a tatabányai Jászai Mari Színházhoz szerződött. A 2018-ban Soós Imre-díjjal és a POSZT legjobb 30 év alatti női színész díjával kitüntetett színésznő, több színházi főszereppel a háta mögött, már régóta vágyott rá, hogy a kamerák előtt is nagyobb feladatot bízzanak rá.

Füstös szem, igéző pillák

Kriskó Ancsa maszkmester szerint a Böhm Arankát alakító Szakács Hajnalkának különösen jól áll a kor, ami egyértelműen a nőiességről, a finomságról szólt. „Alaposan ismerni kell az autentikus sminkhez ezt az időszakot. Régi felvételeken lehet ugyan tanulmányozni ilyen értelemben az arcot, de csak fekete-fehér fotók állnak rendelkezésre, emiatt sok árnyékot vélhetünk sminknek, a kettő között pedig tudni kell különbséget tenni” – hívja fel a figyelmet a szakember. Amikor sminktippet kérünk tőle, azt mondja, jó tudni, hogy a világos bőrűeknek kedvez ez az időszak, és ha a 20-as 30-as évekbe akarunk utazni, úgy erősen festett szájjal, szép szemöldökkel, csodás pillákkal, füstös szemhéjjal érdemes számolni.

Hirdetés


A kor jellegzetessége a füstös szemhéj és a vérvörös ajkak


14

Galéria: A kosztümös időutazásnak végeFotó: Bodnár Patrícia / Index

A harsány múzsa kompenzál

„Ha smink, nekem Böhm Arankáról először a vérvörös ajkai ugranak be, amelyekkel habzsolta az életet” – szúrja közbe a főszereplő Szakács Hajnalka, aki saját bevallása szerint a forgatás alatt tanulta meg rendesen kifesteni a száját, és most már egy füstös szem elkészítése sem okoz neki gondot. Számára a legérdekesebb sminktrükk mégis a bőr öregítése volt. A maszkmester a főszereplő meglévő ráncaival „játszott”, azokat mélyítette el egy speciális anyaggal, amely összehúzta a létező mélyedéseket, így Hajnalka képet kapott arról, nagyjából milyen lesz az arca húsz év múlva. Az öregedés fontos adalék, hiszen központi kérdés volt, mely erősen foglalkoztatta Böhm Arankát. 

„Valamit tanultunk kiszínezve az iskolában a korszak zsenijeiről, de nekem is csak később esett le, hogy mennyivel árnyaltabb a kép, ha megismerjük közelebbről az életüket, a szerelmeiket, és ezek fényében egy karaktert. A legtöbb könyv egy önző asszonynak, ragadozó személyiségnek ábrázolta Karinthy második feleségét, a film azonban ledönti ezt a sztereotípiát, és mélyebbre ás annak érdekében, hogy kiderüljön, ki volt ő valójában” – mondja a főszereplő. Szerinte az általa megformált nőalak tele volt bizonytalansággal, ezt kompenzálta a folyamatos szerepléseivel, erős sminkjeivel. Imádta nagykanállal habzsolni az életet, szeretett jókat enni, locsolni magára a parfümöt, teli szájjal nevetni, és imádta, ha minden róla szól. Rettegett attól, hogy fiatalságának egyik napról a másikra vége lehet, rettegett a háziasszony létformától, férje elvesztésétől. Múzsa kívánt lenni, mindenki figyelmét és elismerését vágyta, szüksége volt a folyamatos visszaigazolásra, ez pedig nyilván arról szólt, hogy nem hitte el magáról, hogy értékes ember ő is. Törékeny és sérülékeny lélek volt, ezért is tanult pszichoanalitikát, hogy […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2021/04/03/frici-aranka-szepsegszalon/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Gyorsítópályára kellett állni – Keve Márton séf kalandjai önmaga megtalálásában

Gyorsítópályára kellett állni – Keve Márton séf kalandjai önmaga megtalálásában

Mi egy tipikus szakács-tanulópálya? Hol sajátít el szakmai ismereteket? Mikor figyelnek rá föl először? És …