2025. január 16., csütörtökMa Gusztáv napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 411,00 Ft | USD: 400,00 Ft | CHF: 439,00 Ft
2025.01.16. Gusztáv Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 411,00 Ft | USD: 400,00 Ft | CHF: 439,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / A gyomrunk is összeszorult, miközben a testvér szenvedését néztük

Hirdetés

A gyomrunk is összeszorult, miközben a testvér szenvedését néztük

1978

Temesvár / Temesvári Állami Csiky Gergely Színház / rendező: Tomi Janežič 

Sümegi Noémi 

A mai középgeneráció alapélményét meghatározó szocializmusra lehet vicces formában emlékezni, és ki lehet emelni szörnyű mivoltát: a temesváriak előadása a kettőt egyszerre teszi, ráadásul olyan komplex formában, hogy szó szerint a nyakunkon érezzük a kommunizmus leheletét. A jórészt saját élményeken alapuló darabot ugyanis nem színházban adják elő, hanem egy évek óta használaton kívüli, fűtés nélküli épületben, így télen kabátban üldögélhettünk a csupasz betonfalak között.

1978. január 26-án lett hatvanéves Nicolae Ceaușescu, a véreskezű diktátor, Románia akkori elnöke, a darabbéli romániai magyar család életében pedig úgy jelenik meg ez, hogy az általános iskolás gyereknek fogalmazást kell írnia a vezető dicséretére. 

Hirdetés

Ami A közel ötórás előadás során elhangzik, az mind igaz, a társulat valamelyik tagjával vagy annak családjával történt.

És miközben tudjuk, hogy Romániában játszódik, mégis minden olyan ismerős. Magyarországon nem kellett attól félni, hogy a szomszéd szekus felesége megérzi a kávéillatot, de a valutát mi is eldugtuk, az iskolában minket is értek megalázó helyzetek, a módjával lázadó fiatalokat nálunk is bevitték és megverték, elég volt hozzá a hosszú haj. És minden családban akadt egy rokon, aki a disszidálást fontolgatta.

Ezek akár vicces jelenetek is lehetnek, összekacsintva mosolygunk Európa ezen térfelén, aztán egyre durvább sztorik jönnek. Nem, a Ceaușescu-rendszerben – és bármely másik szocialista országban – egyáltalán nem volt vidám az élet, de túl kellett élni. Az alkotók pedig ezt most mintegy pszichodrámaszerűen kibeszélik magukból. Temesváron, a Műszaki Egyetem régi Hidrotechnikai Karának elhagyatott épületében végül a háború is testközelbe jön, ami már nem a múlt, hanem a szomorú jelen. Az előadás után véres lábnyomokkal hagyjuk el a helyszínt, nem maradhatunk kívülállók.

The Infamous Ramirez Hoffman

Budapest / Magyar Zene Háza / készítők: John Malkovich és Anastasya Terenkova

Rimay Ádám

A zenés színház világával mindig is személyes háborút vívtam, kevés olyan előadás volt, amelyik sokat adott volna nekem. Mégis, amit a Magyar Zene Házában novemberben láttam (talán mert nem musical volt, hanem irodalmi előadás, sok zenével),

képes volt egyensúlyt teremteni, és nem is akárhogyan.

John Malkovich és Anastasya Terenkova produkciója, a The Infamous Ramirez Hoffman intenzív darab. Szépsége, hogy ehhez nem kellett erőlködnie az előadóknak. A zenét egy kamaratrió szabta méretre végtelen könnyedséggel, miközben arcátlan profizmussal terelték a nézői fókuszt, formálták a hangulatunkat.

John Malkovich a világ legtermészetesebb módján adott elő egy valóban brutálisnak nevezhető történetet, mintha csak a meggyes piskóta receptjét olvasná fel. Persze akadt egy-két pillanat, amikor érzelmileg ő is elmélyült a sztoriban, de tárgyilagos maradt, a zenére bízta a hangulatfestést.

A vele készült interjúnkban sokat mesélt a zenéről, miért is imádja az élő hangszereket az előadásain. Úgy véli, a zene képes felfedni azt az igazságot, amit a szavak nem. Erre az alapgondolatra húzta fel ezt az előadást is, ami telt házzal futott a Magyar Zene Házában, de nem mondhatjuk, hogy a közönség csupán azért tapsolt, mert a legendás John Malkovich állt a színpadon. Azért tapsoltunk, mert jó volt, egyszerű és erőteljes. Az egyszerűsége tette érzelmileg kegyetlenné, mondandójában emlékezetessé.

Mellékhatás

Budapest / Centrál Színház / rendező: Horgas Ádám

Gáll Anna

Idén több előadást láttam az Edinburgh Fringe Fesztiválon öt nap alatt, mint itthon a teljes évadban, de azért Magyarországon is megnéztem néhány produkciót 2024-ben, s ezek közül a Centrál Színház decemberben debütált produkciója, a Mellékhatás volt a kedvencem. 

Lucy Prebble 2012-es színdarabja Horgas Ádám rendezésében került színpadra. A két főhőst, Connie-t és Tristant Gáspárfalvi Dorka és Fehér Tibor alakította, a két orvost Mertz Tibor és Botos Éva formálta meg. A produkció azonkívül, hogy végig fenntartotta a nézők érdeklődését, úgy volt interaktív, hogy nem akarta „ráerőszakolni magát” a közönségre. Egyszerre volt szórakoztató és végtelenül elgondolkodtató, érdekes és nyomasztó, az elcsépeltnek indult szerelmi történet pedig váratlan fordulattal zárult, így a finálé sem laposodott el. Épp ellenkezőleg.

Részlet a Mellékhatás című előadásból

Részlet a Mellékhatás című előadásból

Fotó: Fekete Tímea / Index

Ki ölte meg az apámat 

Budapest / Jurányi Ház / rendezők: Kovács Domokos, Szenteczki Zita

 Péter Alvarez
[…]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2024/12/25/az-ev-kedvenc-eloadasai-szinhaz-2024/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Ezeket a könyveket nagyon várjuk 2025-ben

Ha 2025-ben nagyszabású műre vágyunk, úgy hisszük, Thomas Pynchon Against the Day című klasszikusát minden …