2021. szeptember 24., péntekMa Gellért napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 356,00 Ft | USD: 303,00 Ft | CHF: 328,00 Ft
2021.09.24. Gellért Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 356,00 Ft | USD: 303,00 Ft | CHF: 328,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / A dunai hajókázás nem csak játék és mese

Hirdetés

A dunai hajókázás nem csak játék és mese

Stratégiai helyen fekszik Budapest, a világ leghosszabb nemzetközi belvízi útjának két partján. Ráadásul amióta csak élnek emberek a Kárpát-medencében, ez a Duna-szakasz számított a legjobb átkelési helynek. Egészen pontosan a mai pesti Belváros és az egykori Tabán között, ahol a folyó összeszűkül.

Az átkelés azonban még így is komoly feladat volt, és leginkább ideiglenes hajóhidakkal, pallókkal lefedett csónaksorokkal oldották meg. Voltak évszázadok, amikor csak révészekkel lehetett átevickélni a túlpartra. Ezért is volt forradalmi az első dunai gőzhajó, Bernhard Antal fekete füstöt okádó Carolinája 1820-ban.

A szabadalmi jogokat akkoriban nem vették szigorúan (vagy inkább nem tudták kellően érvényesíteni), Bernhard Antal pécsi polgár ezért nemes egyszerűséggel lemásolta Robert Fulton amerikai feltaláló 13 évvel korábban vízre állított gőzhajóját. Valami hiba csúszhatott azonban a kivitelezésbe, mert

Hirdetés

a Carolina, még mielőtt megkapta volna a vízi engedélyt, elsüllyedt.

Bernhardot nem csüggesztették el a sötét előjelek, a gőzöst kiemelték, megjavították, és a Vigadó térről elindult az első átkelőjárat a Bomba (Batthyány) térre, majd tovább Óbudára. Kétóránként indult, nagy dérrel-dúrral, a rajt előtt öt perccel ugyanis lövés dördült. Bár a hajó kora csúcstechnikája volt, a menetidő folyásiránnyal szemben, felfelé majdnem két óráig tartott. Ennyi idő alatt Pestről Budára, oda-vissza vígan át lehetett gyalogolni a még mindig létező hajóhidakon. Csak egy évig bírta a gyűrődést a Carolina, nem tette mágnássá a tulajdonosát, aki örökre ki is szállt az átkelőbizniszből.

A Sólyom II. nevet viselő személyszállító szárnyashajó száguld a Dunán 2011. szeptember 17-én

A Sólyom II. nevet viselő személyszállító szárnyashajó száguld a Dunán 2011. szeptember 17-én

Fotó: Jászai Csaba / MTI

Szent István Fecskével dolgozott

Ezután évtizedekig nem dohogott semmi a két part között, és azt gondolhatnánk, hogy a Lánchíd átadása (1849) után még az a csekély figyelem is elpárolgott.

De pont az ellenkezője történt.

Előbb az osztrákok láttak hatalmas profitot a gőzhajózásban, később a pest-budai elöljáróság. Nem más, mint Garibaldi hadsegédje, III. Napóleon bizalmasa, a Panama- és a Korinthoszi-csatorna építésében is aktív Türr István tábornok lobbizott egy magyar társaság létrehozásáért. 1872-ben meg is alakult a Budapesti Csavargőzös Átkelési és Hajózási Részvénytársaság, és eljött az aranykor. A Zrínyi Miklós, a Mátyás király, a Szent István a Hattyúval és a Fecskével együtt óránként szállította az utasokat Buda és a Vámház között a Margitsziget és a Sáros (Gellért) fürdő érintésével.

Ezekben az években Budapest lázasan épült, szépült. Igaz, nem Reitter Ferenc mérnök álma valósult meg, és nem hajókázhatunk a Nagykörúton, ettől még

1881-ben több mint egymillióan pöfögtek az egyik partról a másikra.

Ám ahogy egymás után adták át  a Duna-hidakat (Margit híd, 1876, Szabadság híd, 1896), úgy lanyhult az érdeklődés is. A koszos, zajos gőzösök nem vehették fel a versenyt a tömegközlekedéssel, lassú és macerás átkelési eszközök voltak, ráadásul télen, jégzajlás idején nem is közlekedhettek.

Szétlőtték a Hungáriát, de szerették Zsófiát

A dunai habokon zajlott a világ első és egyetlen monitorlázadása is. A Csaba, Pozsony és Maros nevű, alacsony merülésű, páncélozott hadihajók lőtték szét a Tanácsköztársaság vezetőinek főhadiszállását 1919. június 24-én délután 4 órakor. A rebellis magyar […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2021/08/21/a-dunai-hajokazas-nem-csak-jatek-es-mese/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Ebben nincsen semmi flanc, csak három akkord, vidámság és lendület

Ebben nincsen semmi flanc, csak három akkord, vidámság és lendület

Elkészült legújabb klipjével az egri punk-rock banda, a The Wallkids. A Hiába futsz! című dal vizuális …