A Katmandu völgyében található apácazárdában valamennyi nő a „Jigme”, azaz „rettenthetetlen” becenevet viseli. Az apácák a Drukpa vonalhoz tartoznak, egy 1000 éves buddhista rendhez, amely a Himalájában született, amikor az alapító, aki a Gyalwang Drukpa címet viseli, állítólag tanúja volt kilenc sárkány csodálatos repülésének az égen. Manapság a rendhez összesen 800 nővér tartozik, akik 4 kolostorban élnek.
A nőknek a Himalájában évszázadok óta meg kellett küzdeniük a férfi buddhista szerzetesek mellett elfoglalt egyenrangú helyükért. A vallási diktátumok és a társadalmi hierarchiák miatt nem vehettek részt filozófiai vitákban, nem vezethettek imákat, és nem kaphattak teljes felszentelést.
A fizikai megerőltetéssel járó tevékenységektől eltiltották őket, ezért jellemzően „női jellegű” munkákra, többek között főzésre és takarításra szorultak a kolostorokban és templomokban. Sokuknak azt mondták, hogy a „jólneveltség” elvezeti őket a megvilágosodáshoz, és segít nekik, hogy a következő életükben szerzetesként térjenek vissza.
A dolgok több mint 30 évvel ezelőtt azonban megváltoztak, amikor a Drukpa szekta reformmozgalmat indított Jigme Pema Wangchen vezetésével, akit a Gyalwang Drukpa 12. inkarnációjának tartanak.
Wangchen célja a nemek közötti egyenlőség előmozdítása volt iskolák, orvosi klinikák és meditációs központok létrehozásával szerte a Himalájában. Ezáltal szerette volna megszakítani az évszázados hagyományokat, és fel akarta hatalmazni az apácákat, hogy a szekta vallási üzenetét a kolostorok falain kívülre vigyék.
Wangchen a házimunkát háttérbe szorította, a nőket reflektorfénybe helyezte, és arra ösztönözte őket, hogy imádkozzanak és meditáljanak, de tegyék mindazt, amit férfi társaik is. Az apácákat arra is kiképezte, hogy kántormesterekké váljanak, ami korábban csak a férfiaknak volt fenntartva.

A kung-fu apácák küzdelme a nemek közötti egyenlőségért
Wangchen 2009-ben nyitotta meg a zárdát, amelynek jelenleg 300, hat és ötvennégy év közötti tagja van. „Azért kung-fuzunk, hogy mentálisan és fizikailag fitten tartsuk magunkat, célunk a nők szerepvállalásának és a nemek közötti egyenlőségnek az előmozdítása” – mondta a 23 éves Jigme Jangchub Chosdon apáca, aki az indiai Ladakhból származik.
Az apácák alapvetően Bhutánból, Indiából és Nepálból jöttek, és mindannyian a kung-fu-t, az önvédelmet és erőt szolgáló kínai harcművészetet tanulják.
„A kung-fuból nyert önbizalommal szeretnék segíteni a közösségnek, a fiatal lányoknak, hogy felépítsék saját erejüket” – mondta a 24 éves Jigme Yangchen Gamo, a nepáli Ramechhapból származó apáca.
Az apácazárdák honlapja szerint a nemek közötti egyenlőség, a fizikai erő és a minden élőlény iránti tisztelet kombinációja a rend visszatérését jelenti „valódi spirituális gyökereihez”.
Az Indiából származó 30 éves Jigme Konchok Lhamo elmondta, hogy fő célja, hogy Buddhához hasonlóan, aki 2600 évvel ezelőtt megalapította a buddhizmust, elérje a megvilágosodást. „De egyelőre, mivel normális ember vagyok… azt hiszem, inkább arra fogok koncentrálni, hogy másokon segítsek” – fogalmazott. „Másokon segíteni a mi vallásunk.”
Carrie Lee, önkéntes a Live to Love, a himalájai közösségek megerősítésével foglalkozó nonprofit szervezet korábbi elnöke szerint a Gyalwang Drukpa a Drukpa tanítások legmagasabb szintjét adta az apácáknak, hogy támogassa és felemelje őket.
2008-ban, amikor vietnami követői meglátogatták […] A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE! *Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!