2021. május 12., szerdaMa Pongrác napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 357,00 Ft | USD: 294,00 Ft | CHF: 325,00 Ft
2021.05.12. Pongrác Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 357,00 Ft | USD: 294,00 Ft | CHF: 325,00 Ft
Kezdőlap / Külföld / Tengeralattjárón szolgálni nem életbiztosítás

Hirdetés

Tengeralattjárón szolgálni nem életbiztosítás

Ám a veteránnak számító hajó tragédiája nem az egyetlen az utóbbi évtizedekben.

Torpedók robbantak a Kurszkon

Észak-Európában 2000. augusztus 12-én kilengtek a szeizmográfok, bár földrengésről nem érkezett jelentés. Utóbb kiderült, hogy az orosz Kurszk tengeralattjáróban felrobbant egy torpedó, két perccel később, sorozatban pedig még néhány. A második robbanássorozat ereje 3-7 tonna TNR detonációjának felelt meg. A 118 tagú legénység zöme azonnal szörnyethalt, míg 23 túlélő a hajó törzsében talált menedékre.

A hadgyakorlatban részvevő másik tengeralattjárón, a Karelián észlelték ugyan a robbanást, de a küldetés részének tulajdonították, így a Kurszk keresése csak 9 órával később kezdődött. Az orosz haditengerészet – bizonyítékok nélkül – évekig azt állította, hogy hajója egy NATO-tengeralattjáróval ütközött. Csak a Kurszk maradványainak kiemelése után ismerték el a katasztrófa valódi okait. Ekkor derült ki az is, hogy a 23 túlélő oxigénhiány következtében lassan megfulladt.

Emelkedés közben süllyesztették el a halászhajót

Az amerikai haditengerészet szóvivője elismerte, hogy civilek irányították a Greeneville atom-tengeralattjárót, amely 2001. február 10-én emelkedés közben összeütközött az Ehime Maru halászhajóval. A japán hajó elsüllyedt, a halászati iskola szakmai gyakorlatának résztvevői és a személyzet közül huszonhatot kimentettek, kilencen eltűntek. Utólag az is kiderült, hogy a tengeralattjáró kapitánya emelkedés közben nem ellenőrizte figyelmesen sem a szonáron, sem a periszkópon, mi történik a felszínen.

Hirdetés

A határok feszegetése

Az amerikai Oklahoma City 2002-ben egy tartályhajóval ütközött a Gibraltári-szorosban. Az ütközés csak a periszkópban és a kormányszerkezetben ejtett kárt, amit Szardínián javítottak.

Ugyanabban a hónapban, novemberben a brit Trafalgar egy térképen jól azonosított zátonyra futott. A brit tengeralattjárón egy kadét állt a parancsnoki hídon. Hárman megsérültek, az anyagi kárt 5 millió fontra becsülték.

Néhány hónappal később, 2003 februárjában az ausztrál Dechaineux a merülés határait feszegette. Nem kellett volna. Víz szivárgott a hajótestbe. Utóbb kiszámították: ha 20 másodperccel tovább marad azon a mélységen, a beáramló víz tömege mindörökre elsüllyesztette volna, de szerencsére a legénység az utolsó pillanatban megmenekült.

Oxigén nélkül maradt a Ming

A kínai Ming–361 70 tagú legénysége 2003 májusában fulladt meg. Amikor a tengeralattjáró akkumulátorai lemerülőben voltak, a hajó a felszínre úszott. Ekkor megnyitották az oxigénszelepeket az akkumulátorokat töltő dízelmotorok ellátására. A szelepen azonban víz folyt be. Az elárasztást megelőző rendszer automatikusan lezárta a szelepeket, a motorok pedig elszippantották a levegőt a legénység elől. A tengeralattjárón nem működött oxigénhiányra figyelmeztető rendszer, így mindannyian életüket vesztették.

A leselejtezett orosz K-159 2003 novemberében süllyedt el, miközben egy roncstelepre vontatták. A legénység 10 tagja közül 9 odaveszett.

Halászhálóba gabalyodott tengerealattjáró

A kanadai Chicoutimin tűz ütött ki 2004 októberében. A szolgálatot teljesítő tisztek egyike kórházba szállítás után kiszenvedett.

Az amerikai San Francisco 2005 januárjában szinte teljes, 46 km/órás sebességgel egy vízalatti sziklának ütközött 560 kilométerre délre a guámi támaszponttól. Az ütközésben a gépészek egyike meghalt.

Az orosz AS-28 Kamcsatka közelében, a víz alatt halászhálóba vagy antennarendszer kábeleibe gabalyodott 2005-ben. Nemzetközi segítséggel mentették ki.

Az orosz AS-28 tengeralattjáró mentési művelete

Az orosz AS-28 tengeralattjáró mentési művelete

Fotó: Lev Fedoseyev / TASS / Getty Images

A szintén orosz Daniil Moszkovszkij fedélzetén 2006-ban tűz ütött ki. Ketten haltak meg.

Az amerikai Minneapolis-Saint Paul legénységének pedig négy tagját hullámok mosták le a fedélzetről 2006-ban. Két tiszt életét nem tudták megmenteni. A tengeralattjáró kapitányát irodai munkára vezényelték át.

2007-ben a brit […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kulfold/2021/05/02/eletveszelyes-szolgalat-tengeralattjaron/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Sokkoló felvételek az izraeli rakétatámadásokról

Sokkoló felvételek az izraeli rakétatámadásokról

A Gázai övezetet uraló iszlamista Hamász terrorszervezet kedd este valóságos rakétaesőt zúdított több hullámban Tel-Avivra és Izrael …