A Wikipedia presztízse, elismertsége megkérdőjelezhetetlen, hiszen 2024-ben már havi 16 milliárd látogatásnál tart és ami az előnye, az egyben a hátránya is, hiszen ezeken a felületeken a legjobb elrejteni a dezinformációt vagy éppen marketingüzeneteket cégekről, emberekről. A ChatGPT megjelenését követően a Wikipediánál is azonnal bővítették a gépi tanulással foglalkozó részleget. Jimmy Wales, a cég társalapítója szerint a MI egy lehetőség és egy fenyegetés is egyben. Majd a legutolsó adománygyűjtő körútján elmagyarázta, szerinte mi is platformjuk szerepe a mesterséges intelligencia korában.
Miguel Ángel Garcia, a Wikipedia Spanyolország egyik partnere az El Pais című spanyol lapnak mesét arról, hogy miként bukkant nemrégiben gyanús, vélhetően már MI generálta szövegekre az enciklopédiában.
Egyre inkább feltűnt, hogy újabb és újabb szerkesztők jelentkeznek, majd feltettek nagyon alaposan kidolgozott, hosszú anyagokat, ami egyáltalán nem jellemző. A kezdő önkéntesek apránként, darabonként szinte bekezdésenként rakják össze cikkeiket.
Garcia teljesen tudatában van a szerkesztői fejlődésnek. Maga is még 2006-ban, gimnazistaként csatlakozott, és kezdetben csak az elírásokat, a nyelvtani hibákat javította. Első cikkét pedig szülőfalujáról, Campasperáról írta, amely valahol Valladolid környékén található Spanyolországban. Azért döntött így, mert egy sort sem talált falujáról, végül megírta a bejegyzést, majd feltöltötte és saját fotóival illusztrálta.
Azonban mióta megérkezett az MI, egyre több az új, ismeretlen önkéntes, akik hosszú, jól strukturált, alaposnak tűnő cikkel, tartalommal jelentkeznek – folytatta Garcia. Azonban amikor olvassuk ezeket, rögtön feltűnnek azok az apró, felesleges csavarok, amiket az ember alapból nem ír bele ilyen tartalmakba.
Emellett időről időre felbukkannak a szövegben a tagline-ok, azok a néhány szavas mottók, jelmondatok, ami a mai márkaérték-építés leghatékonyabb eszközei.
A márkát nem is kell a nevén nevezni, hiszen a tagline alapján mindenkinek beugrik a márka. (Nálunk is ismert tagline-ok: Tesco – A legkisebb is számít, Borsodi – Az élet habos oldala, Coca Cola – Taste the Feeling, vagy 2021-től Real magic!) Azonban benne van a pakliban, hogy az ilyen cikkek bizony eltűnnek a Wiki több mint 62 millió cikkei között, és ráadásul ezek több mint 300 nyelven íródtak.
Chris Albon, a Wikimedia Alapítvány Gépi tanulásért felelős részlegének igazgatója elmondta, hogy önkénteseik már 2002 óta időnként használtak mesterséges intelligenciát elsősorban feleslegesen hosszú, időrabló munkák elvégzésére. Viszont a nem megfelelő szövegek kiszűrésének egyetlen módja az önkéntesek közösségének alkalmazása, hogy moderálják a tartalmakat. Ők tehát nem csak írnak, hanem szükség esetén szerkesztik, vagy eldöntik, hogy egy-egy tartalom alkalmas-e a publikálásra.
A ChatGPT korában egyre fontosabb tehát az emberek által ellenőrzött tartalom.
A Wikipedia alapelvei – vagyis a vita, a konszenzus és a szigorú forrásmegjelölés – beváltak az elmúlt két évtizedben. Minden szövegükben szerepelni kell másodlagos forrásnak, vagyis olyan linkeknek, amelyek más honlapokra mutatnak.
Nem büntetik a mesterséges intelligencia használatát
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!