2024. július 20., szombatMa Illés napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 391,00 Ft | USD: 359,00 Ft | CHF: 404,00 Ft
2024.07.20. Illés Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 391,00 Ft | USD: 359,00 Ft | CHF: 404,00 Ft
Kezdőlap / Külföld / Melyik a NATO hiányzó pillére?

Hirdetés

Melyik a NATO hiányzó pillére?

A német és a dán védelmi miniszter arra figyelmeztetett, hogy Oroszország „öt éven belül” megtámadhatja a NATO-szövetségeseket. A konfliktus hamarabb is bekövetkezhet, ha Oroszország áttörést ér el az ukrajnai hadszíntéren. Az év végére pedig Donald Trump volt amerikai elnököt ismét megválaszthatják, aki arra szólította fel az orosz vezetőket, hogy „tegyenek, amit akarnak” azokkal a NATO-tagokkal, akik „nem fizetnek”, utalva a szövetségbe befizetendő minimálössszegre.

Eközben bárki is kerül a Fehér Házba, az amerikai erőforrásokat továbbra is az Indo-csendes-óceáni térségbe fogja áthelyezni. Az Egyesült Államok európai erőviszonyai visszaszorulnak. A kérdés csak az, hogy ez fokozatosan vagy hirtelen történik-e – írja elemzésében a Foreign Affairs

A transzatlanti biztonság két pillérre épül: az amerikai és az európai hatalomra. Ha az Egyesült Államok megingana a NATO iránti elkötelezettségében, vagy túlságosan szétfeszülne a hadszínterek között, Európa viselné a kontinens védelmének terhét. Jelenleg azonban Európa nincs felkészülve erre. Bár az európai kormányok növelik védelmi beruházásaikat és az Ukrajnának nyújtott segítséget, a NATO egyes európai tagjai még mindig elmaradnak a szövetség védelmi kiadási céljaitól.

Az a lenyűgöző mennyiségű felszerelés és lőszer, amelyet az európai országok Ukrajnának adtak, saját fegyverkészleteik egy részét is kimerítette.

Hirdetés

A NATO európai pillérének megerősítése egyértelmű válasz a kontinens biztonsági problémájára. Az Egyesült Államok azonban 25 éve vonakodik támogatni a szövetségen belüli nagyobb európai szerepvállalást Még akkor is, amikor Washington sürgette európai szövetségeseit, hogy költsenek többet a védelemre, az amerikai vezetők nem szívesen adták át a transzatlanti biztonság gyeplőjét. Itt az ideje, hogy ez a gondolkodásmód megváltozzon.

Európának több pénzt kell befektetnie katonai képességeinek és harci erejének javítására, valamint az egyes országok erőfeszítéseinek jobb összehangolására. Az Egyesült Államoknak ösztönöznie kell ezt az átalakulást, nem pedig az útjába állni és az Európai Uniónak is segítenie kell ebben. A NATO erősebb európai pillére nélkül Oroszország továbbra is fenyegetni fogja a transzatlanti biztonságot, az Egyesült Államok pedig nem lesz képes erőforrásait Kínára összpontosítani.

Többet és jobban költeni

Az első lépés az, hogy az európai országok növeljék a védelmi kiadásaikat, egy olyan területen, ahol már eddig is jelentős javulást értek el. 2014-ben még csak Görögország, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok fordította GDP-jének legalább 2 százalékát védelmi kiadásokra; ma már 23 NATO-tagország teszi ezt. Néhányan még ezt a célt is meghaladják: Lengyelország 4 százalékot, a három balti állam pedig egyenként 3 százalék körüli összeget költ.

A NATO európai tagjai idén együttesen 380 milliárd dollárt fordítanak védelemre, és Európa jóval többet költött Ukrajna megsegítésére, mint az Egyesült Államok. Néhány európai szövetséges azonban még nem érte el a NATO védelmi beruházási céljait, és Európa saját fegyver- és lőszerkészletét is kimerítette azzal, hogy ennyit adott belőlük Ukrajnának. Eközben Oroszország jelenleg GDP-jének 7,5 százalékát – a kormányzati kiadások egyharmadát – költi hadseregére.

Mivel Európa gazdasága sokkal nagyobb, mint Oroszországé, az európai államoknak nem kell megfelelniük Oroszország 7,5 százalékos kiadásainak. De fel kell lépniük, és meg kell állapodniuk egy új kiadási célban. A kétszázalékos célt 1999-ben határozták meg, amikor a NATO még nem nézett szembe a határainál lévő revansista Oroszországgal. A szövetségeseknek most merészebb célt kellene kitűzniük, például azt, hogy 2030-ra a GDP legalább két és fél százalékát költsék hadikiadásokra – ez a szám megegyezik azzal, amit az európai országok a hidegháború idején költöttek, és megfelel a mai fenyegetésnek; jelenleg csak öt NATO-tagállam teljesíti ezt a célt.

A NATO-nak új módszert kellene kidolgoznia a tagok hozzájárulásának értékelésére, amely nem csak a védelmi költségvetést veszi figyelembe.

A NATO egy hitelügynökséghez hasonlóan minősíthetné az országokat, figyelembe véve a kiadási célokat, a harci erőt és a képességeket.

A teljes védelmi beruházás nem Európa egyetlen problémája. Sok ország nem hangolja össze a beszerzéseket, ami hiányosságokat hagy a képességeiben, és növeli az Egyesült Államoktól való függőségét. Az európai NATO-tagoknak úgy kell alakítaniuk kiadásaikat, hogy a legsúlyosabb hiányosságaikat orvosolják, nevezetesen a lég- és rakétavédelem, a nagy hatótávolságú fegyverek, a megfigyelés, a stratégiai szállítás, a légi utántöltés és az ellenséges légvédelem visszaszorítása terén. Hosszabb távon pedig olyan újonnan megjelenő eszközökbe kell befektetniük, mint a mesterséges intelligencia, az autonóm rendszerek, a kiber-, űr- és hiperszonikus technológia, illetve a hiperszonikus eszközök elleni technológia, hogy fenntartsák a minőségi előnyt Oroszországgal szemben.

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kulfold/2024/06/19/nato-europai-unio-haderofejlesztes-kotelezettsegvalalus/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Egyre nagyobb a nyomás Joe Bidenen, de vajon visszalép-e végül?

Joe Biden az elmúlt napokban állítólag egyre nyitottabbá vált arra, hogy meghallgassa azokat az érveket, …