Az már biztos, hogy a Fehmarnbelt-szorosról elnevezett, 18 kilométer hosszú, előregyártott elemekből készülő alagút lesz a maga nemében a leghosszabb a világon – írta a BBC. A Lego-kocka dán találmány, és ennek a mintájára épül a közúti és vasúti közlekedést felgyorsító, bonyolult csőrendszer.
A 217 méter hosszú és 42 méter széles elemeit közvetlenül mellette, a vízparton kialakított gyárban öntik. A víz alatti alagutak zömét, köztük az Egyesült Királyságot Franciaországgal összekötő, 50 kilométeres Csalagutat a tengerfenék alapkőzetébe vájták. A természeti adottságok miatt ez a Fehmarnbelt esetében kivitelezhetetlen, ezért kilencven egyedi kialakítású elemet süllyesztenek a Balti-tenger mélyére, és ott egymáshoz illesztik őket – mint a Lego-kockákat.
Hasonló módszerrel épültek már alagutak, de ilyen méretben soha. Rekordot döntünk!
– mondta Henrik Vincentsen, a dán állami kivitelezőcég vezérigazgatója.
A 7,4 milliárd eurós, nagyjából háromezermilliárd forintos beruházást jobbára Dánia finanszírozza. Az Európai Bizottság 1,3 milliárd euróval szállt be a költségekbe, mert a végső uniós szándék a közlekedési kapcsolatok javítása – a légi járatok számának csökkentése mellett.
Az alagút elkészülte után autóval tíz, vonattal hét perc alatt lehet eljutni a dániai Rödbyhavnból a németországi Puttgartenbe. A komputazás jelenleg háromnegyed órás.
A Nyugat-Dániát elkerülő új vasútvonal a Koppenhága és Hamburg közötti utazási időt ötről két és fél órára csökkenti, miközben a forgalom „zöldebb” az utas- és teherszállítás esetében egyaránt.
Mindenki nyer a tenger alatti alagúttal
A 160 kilométerrel rövidebb utazás csökkenti a […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!