A tipográfiában „kerningnek” nevezik azt a folyamatot, amikor a betűk közötti távolságot manuálisan állítják be, hogy a szöveg a lehető legolvashatóbb legyen. A modern számítógépes szövegszerkesztők és grafikai programok automatikusan kiszámítják, mikor kell egy vékonyabb betű (mint az „f” vagy az „i”) és egy szélesebb karakter (mint az „o” vagy a „g”) között több vagy kevesebb helyet hagyni.

A L’Espresso magyarázata szerint a sírkövön dolgozó szakemberek elvesztették a manuális érzékelést, amit a számítógépek automatikus betűközölése miatt már sokan nem gyakorolnak. A lap szakértői úgy látják, hogy a Franciscus név vésésekor eltúlozták a távolságot az „R”, „A” és „N” betűk között, ami most „minden látogató számára szembetűnő hibát eredményezett”.
Kőbe vésett hiba
A helyzet különösen ironikus, mivel egy sírkőbe vésett hibáról van szó, ami a latin mondás szerint is „aere perennius” – vagyis „ércnél maradandóbb”. A digitális korban, amikor már hozzászoktunk a tökéletes betűközöléshez, különösen feltűnő lehet egy ilyen jellegű tipográfiai hiba.
Vatikáni források egyelőre nem nyilatkoztak arról, hogy tervezik-e kijavítani a hibát, vagy a sírkő a jelenlegi formájában marad. A látogatók többsége természetesen nem a tipográfiai részletekre figyel, hanem a néhai pápa emléke előtt szeretne tisztelegni.
A Vatikán művészeti és kézműves hagyományai általában rendkívül magas színvonalúak, így különösen meglepő, ha egy ilyen jelentőségű emlékművön valóban alapvető hibát vétenek. Szakértők szerint ez jól mutatja, hogy a digitális technológiák térnyerésével a kézműves tudás bizonyos területei kezdenek háttérbe szorulni.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!