Anita Dimoski miniszterhelyettes első, háromoldalas levelében aggodalmának adott hangot, hogy a munkálatok az államhatárig „nem zajlanak olyan technológiával és ütemben, amellyel teljesíthető a kitűzött határidő”. A címzett a kínai Sandong, a kínai vasúti konzorcium alvállalkozója volt – írta a Forbes szerbiai kiadása.
Az építésügyi minisztérium elemezte az előző hónapok történéseit, és megállapította, hogy kínai részről „nincs elegendő munkaerő, sem elkötelezett mérnök” a feladatok elvégzésére, de hasonló gondokra mutatott rá a szerb oldalon is.
A „Sandong szervezetlenségének legújabb példája”, hogy az ideiglenes vágány lefektetését a határidő letelte idején még el sem kezdték – áll a feljegyzésben.
Ebből az is kiderült, hogy a kínaiak a felügyeleti hatóság jóváhagyása nélkül bontottak le egy olyan építményt, amelyen vasúti forgalom zajlott.
Emiatt megszakadt a vasúti összeköttetés Bánát felé, azaz „leállt az áru- és személyforgalom a Szerb Köztársaság ezen részén”, mert nem fejezték be az új vágány építését – írta Dimoski, aki szerint gyakorlattá vált a „felügyeleti hatóság ajánlásainak mellőzése”.
Ez a magatartás az építőiparban az „alkalmatlansághoz, a silány munkához, az építőipari szakma elemi szabályainak a megsértéséhez vezet”, végső soron „tiszteletlenség az ország iránt”, ahol a munkát végzik.
A gyatra munka
A miniszterhelyettes arra is felhívta a figyelmet, hogy a munkálatok lemaradása a gazdasági tevékenységeket veszélyezteti, ami „kihat a GDP-re”, ezért a szerződésbe foglaltak betartását és minőségi munkát követelt.
A nemrégiben Szabadkán készült felvételek ennek az ellenkezőjéről tanúskodnak.
A kínaiak által nemrégiben felújított aluljárók csavaros rögzítései szemmel láthatóan nem megfelelőek. Az egyik aluljáró már most repedezett, a sarkokat utólag foltozgatták.
A kivitelezők azt állították: az újvidéki vasútállomás előtetőjéhez hozzá sem nyúltak, miközben korábbi felvételek bizonyították, hogy az amúgy is régi födémre súlyos üvegtetőt szereltek. Az építmény ezt a terhelést már nem bírta el – állapították meg az igazságügyi szakértők.
Nem az volt a kérdés, hogy leszakad, hanem az, hogy mikor
– mondta egyikük.
Ez a leomlott előtető temetett maga alá több tucat embert, akik közül tizenöten meghaltak.
A 11 éves cégtulajdonos
A miniszterhelyettes első levele a jelek szerint süket fülekre talált, mert négy hónappal később, 2023 októberében egy újabbat írt, amelyben a hiányosságok felsorolása után leszögezte, hogy a Sandong „szakszerűtlen” munkát végez, aminek a következtében
emberek […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!