A beszélgetés első felében szóba került a svéd Northvolt, amely az akkumulátorgyártás egyik legígéretesebb vállalkozásaként indult, szerdán csődöt jelentett Svédországban. A két szakértő egyetértett abban, hogy nincs könnyű helyzetben az Európai autógyártás, ugyanis szorongatja Kína, az elektromos autógyártás pedig a tervezett gyártási mértékhez képest jócskán elmarad.
Bajban az európai autóipar?
Ennek több oka is van, de kiemelhető, hogy a vásárlók még mindig bizalmatlanok a teljesítménnyel és a megtérüléssel kapcsolatban, mondta el Wachtler Tamás. Öt-hat évvel korábban nagyon lelkesen beszéltek arról, hogy a jövő az elektromos autókban van, azonban a pozitív gondolásokból kihagyták a piaci alakulást és a vevők igényeit.
Várkonyi szerint nagyon fontos kiemelni, hogy a szigorú szén-dioxid kvóta alapján indultak el a korábbi akkumulátorgyártási fejlesztések, mostani változások viszont azt mutatják, hogy az EU nem fogja tartani a korábbi tervet. A 2025-ös CO2-szabályokon enyhített az unió az autógyártók kérésére, most pedig olyan hírek terjednek, hogy esetleg a 2035-ös terv mögül is kihátrál a politika.
Nekem sziklaszilárd meggyőződésem, hogy ha organikusan, magától hagynánk fejlődni mindent, a belendítés fázisa megtörtént, ismerkednek az átlagvásárlók a villanyautózással előnyeivel és hátrányaival is, ha erről az egészről őszintébben, és kényszerek nélkül beszélgetnénk, akkor egy biztosabb alapokon nyugvó, lassabb növekedéssel működő villanyautó piacot látnánk, de az tartható alapokon lenne. A mostani nem az, minél tovább maradunk ebben a 2035-ös kényszerben, annál nagyobb károkat okozunk a saját autóiparunknak
– fejtette ki véleményét Várkonyi Gábor.
Európa egyedül maradt az éghajlat-politikájával
A beszélgetésben szóba kerül az a toposz is, mely szerint nem az autózás a legsúlyosabb környezetkárosító elem, a szakértők egyértelműen arra mutattak rá, hogy valóban komoly hatást gyakorol a környezetre az európai autóhasználat, de ennek elsősorban az öregedő autók az okai, Magyarországon nagyjából 4,5 millió autó fut, melyeknek az életkora meghaladta a 16 évet. Az átlagéletkort kell lejjebb vinni, ez az első lépés, és a villanyautók felé való nyitás is sokat segíthet a szén-dioxid kibocsátás csökkentésében.

Wachtler Tamás úgy látja, a városi közlekedésnek egyértelműen a villanyautók irányába kellene elmozdulnia. Várkonyi szerint Európának újra kell gondolnia a Green Deal-t, az EU éghajlat-politikáját, ugyanis Kínát ez egyáltalán nem érinti, Amerika pedig láthatóan nem akar tovább a része lenni. Európa egyedül maradt ezzel az elképzeléssel, és kiszolgáltatott lett minden szempontból.
Arra a kérdésre, hogy fejlesztési és minőségi szempontból Európa le van-e maradva Kínához képest, Wachtler Tamás azt mondta: a szoftverfejlesztésben jól állnak a kínaiak, de az autózási élményben, a szervizelési lehetőségekben még mindig Európa vezet, illetve a kínai autók értéke használtan sokkal jobban romlik, mint az európai társaiké.
A klasszikus attribútumok alapján a világ legjobb autóit még mindig Európában gyártják, ebben semmi nem változott, ami változott ugyanakkor, hogy van egy olyan piac, ami a világ autópiacának harmadát fogja lefedni (…) egy kínai vásárlónak pedig teljesen más elvárásai vannak
– mondta el Várkonyi Gábor.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!