A török légitársaság Seattle-ből Isztambulba tartó járatának kapitánya tavaly októberben – repülés közben – az eszméletét vesztette. A másodpilóták megőrizték lélekjelenlétüket, és kényszerleszállást kérelmeztek New Yorkban.
Az utasszállító biztonságosan landolt, a pilóta életét azonban minden próbálkozásuk ellenére nem sikerült megmenteni. Egy ilyen végzetes esemény előfordulásának statisztikai valószínűsége szerencsére nagyon ritka, mégis arra utal, hogy az utasok biztonsága két pilótával sokkal nagyobb.
Ez sem szavatol túlélést: a Germanwings másodpilótája például 2015-ben kizárta a fülkéből a kapitányt, és öngyilkossági szándékkal egy hegynek irányította a gépet – egy csöppet sem törődve azzal, hogy mindenkit a halálba visz.
Az amerikai járatokon az előírás szerint soha nem maradhat senki egyedül a pilótafülkében: ha a két pilóta közül az egyik kimegy, a légikísérők közül kell valakinek átmenetileg helyettesítenie kell visszatéréséig. Az európai légitársaságok ezt nem mindig követelik meg.
Az európai pilóták és szakszervezeteik megdöbbenésére olyan új technológiát fejlesztenek, amely nem teszi szükségessé, hogy az utasszállító repülőgépek pilótafülkéjében folyamatosan két pilóta üljön.
Az EU Repülésbiztonsági Ügynöksége, az EASA korábban ebben nem talált semmi kivetnivalót, most közzétett útmutatójában azonban visszakozott.
A szabályalkotás előtt értékelni fogjuk a fejlett pilótafülke-technológiát – <a […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!