2022. november 28., hétfőMa Stefánia napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 412,00 Ft | USD: 397,00 Ft | CHF: 420,00 Ft
2022.11.28. Stefánia Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 412,00 Ft | USD: 397,00 Ft | CHF: 420,00 Ft
Kezdőlap / Külföld / EU-biztos az Indexnek: Nincs alternatíva

Hirdetés

EU-biztos az Indexnek: Nincs alternatíva

A Nobel-díjas közgazdász, William Nordhaus azért a tanulmányáért kapta az elismerést, amelyben kifejti, a szennyezés nullára csökkentése nem megoldás, hanem meg kell találnunk az egyensúlyt a klímaváltozás és a klímapolitika költségei között. Hogyan tud megbirkózni az EU a károsanyag-kibocsátás 2050-re tervezett nullára csökkentésének árával?

A tudomány szerint az éghajlatváltozás és a környezet romlása egzisztenciális fenyegetést jelent Európára és a világra nézve. Az éghajlatváltozással foglalkozó kormányközi testület hatodik értékelő jelentésében arra figyelmeztetett, hogy a tudományos bizonyítékok egyértelműek: az éghajlatváltozás veszélyt jelent az emberi jólétre és a bolygó egészségére. Bármilyen további késedelem az összehangolt globális fellépésben mulasztásnak számít. Ez azt jelenti, hogy a klímaválság ára felmérhetetlen az emberek számára, és megfosztjuk gyermekeinket a jövőjüktől. A William Nordhaus által kidolgozott költség-haszon elemzési modellek még csak nem is veszik figyelembe az éghajlati fordulópontok átlépésének gazdasági hatását.

Nincs erkölcsi, etikai és gazdasági alternatívája a cselekvésnek.

Hirdetés

Ez az oka annak, hogy az EU az éghajlattal és a természettel kapcsolatos fellépést a zöld megállapodásának középpontjába helyezte. Célunk, hogy 2050-re elérjük a klímasemlegességet, ezért elválasztjuk a gazdasági növekedést az erőforrás-felhasználástól, és biztosítjuk, hogy egyetlen régió se maradjon le.

Ezt hogyan kívánják biztosítani? Vannak erre vonatkozó becsléseik?

A 2050-ig elérendő klímasemlegesség, azaz a károsanyag-kibocsátás nullára csökkentése immár szilárdan beépült az uniós jogba. A klímasemleges gazdaságra vonatkozó javaslataink 2050-re technológiailag, társadalmilag és gazdaságilag egyaránt megvalósíthatók. Elemzésünk szerint az EU GDP-je 2050-ben ténylegesen két százalékkal nőhet a klímasemlegesség esetén a jelenlegi „business as usual” forgatókönyvhöz képest, ha a klímapolitikát más szakpolitikai területeken megfelelő reformok támogatják. Az egész EU-ra kiterjedő éghajlatpolitikai célkitűzés nemcsak szakpolitikai célként megfelelő, hanem a jelenlegi és a jövő nemzedékek jólétének, társadalmi-gazdasági modellünk fenntarthatóságának és az importált fosszilis tüzelő- és nyersanyagoktól való általános stratégiai autonómiánk biztosításának feltétele is.

Az alacsonyabb életszínvonallal rendelkezők jövedelmük nagyobb részét költik energiakibocsátással kapcsolatos kiadásokra. Meg tudja akadályozni az EU azt a helyzetet, hogy a zöld átállás a legszegényebbeket érintse a leginkább hátrányosan?

Valójában a legszegényebbek azok, akik a leginkább szenvednek az éghajlatváltozástól és a károsanyag-kibocsátástól, beleértve a levegő-, zaj- és talajszennyezést. Ennek egyik példája a lakhatás. A szegények általában csak a legszennyezettebb területeken engedhetik meg maguknak a lakhatást, például ipari övezetek környékén vagy nagy utak közelében. A kérdése azonban nagyon jó. Az igazságos átmenet az európai zöld megállapodás alapvető pillére, a klímasemlegességre való átállás során az embereket kell előtérbe helyezni, és figyelmet kell fordítani azokra a régiókra, iparágakra és közösségekre, amelyek a legnagyobb kihívásokkal néznek szembe. Az októberben közzétett Eurobarométer-felmérés szerint az uniós polgárok 88 százaléka támogatja ezt a célt. 

Európai zöld megállapodás (EU Green Deal)

Az éghajlatváltozás és a környezet károsodása egzisztenciális veszélyt jelent Európa és az egész világ számára. E problémák kezelése érdekében az európai zöld megállapodás az EU gazdaságát modern, erőforrás-hatékony és versenyképes gazdasággá fogja átalakítani. Biztosítani fogja, hogy:

  • – az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértéke 2050-re nettó nullára csökkenjen;
  • – a gazdaság növekedése függetlenedjen az erőforrás-felhasználástól;
  • – az átalakulásnak se egyének, se térségek ne legyenek vesztesei.

Az európai zöld megállapodás a koronavírus-válságból is kiutat mutat. A hétéves uniós költségvetés és a Next Generation EU eszköz révén rendelkezésre álló, összesen 1,8 billió (ezermilliárd) eurót kitevő pénzösszeg egyharmada az európai zöld megállapodás célkitűzéseinek finanszírozására szolgál.

forrás: Európai Bizottság hivatalos oldala

És mi a helyzet a növekvő energiaárakkal?

Sajnos ez a jelenlegi helyzetben egyre nagyobb kihívást jelent. Az ukrajnai háború és az ehhez kapcsolódó energiaválság az egekbe emeli az energiaárakat.

A világjárvány áldozatai után a legszegényebb családoknak nehéz döntéseket kell hozniuk, hogy korlátozott erőforrásaikat élelmiszerre vagy otthonuk fűtésére/hűtésére költik.

Még a közepes jövedelmű családok és kisvállalkozások esetében is fennáll annak a veszélye, hogy nem tudják fizetni az energiaszámláikat. Ehhez erős és összehangolt szakpolitikai válaszra van szükség gazdaságunk és társadalmunk védelme, valamint a zöld átállás előmozdítása érdekében.

Hogyan lehet mindezt összehangolni a zöld átállással?

A jelenlegi példátlan helyzetre adott európai szakpolitikai válasz kulcsfontosságú új eleme a REPowerEU-terv, amely növeli az energiahatékonysággal, az építkezésekkel és a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos uniós jogalkotási javaslatok ambícióit. Európa aránytalan lakáspiaca az energiaszegénység és a túlzott energiafogyasztás egyik fő oka.

Minden uniós polgárnak joga kell legyen megfizethető, minőségi és egészséges otthonhoz.

Az energiahatékonysági intézkedések felgyorsítása a fogyasztók – a háztartások és a vállalkozások – védelmére szolgáló eszköz az energiafogyasztásuk és energiaszámláik csökkentése révén, ugyanakkor hozzájárul az energiaellátás és a megszorító intézkedések kockázatának csökkentéséhez. Így még most is össze tudjuk hangolni a zöld politikánkat az energiaszegénység elleni küzdelemmel.

Virginijus Sinkevicius, az Európai Bizottság környezetvédelmi, óceáni és halászati biztosa a COP27 klímacsúcson 2022. november 15-én

Virginijus Sinkevicius, az Európai Bizottság környezetvédelmi, óceáni és halászati biztosa a COP27 klímacsúcson 2022. november 15-én

Fotó: Emilie Madi / Reuters

A tervek között szerepel, hogy a levegő minőségével kapcsolatos kritériumokat nem teljesítő EU-tagállamoknak kártalanítaniuk kell az ezzel összefüggő betegségben szenvedő lakosaikat. Miket fogadnak el kompenzációként? Milyen eszközökkel rendelkezik az Európai Bizottság, hogy megbizonyosodjon arról, hogy ezek a kártérítések valóban megtörténnek?

Az uniós környezetvédelmi jog nem pusztán szabályok és szabványok összessége, hanem intézkedéseket is tartalmaz az ilyen szabályok hatékonyságának biztosítására. A szabályok megsértése esetén a környezetszennyezés áldozatainak való ésszerű kártérítés méltányos intézkedés, amely segít biztosítani a szabályok hatékonyságát. Az Európai Unió Bíróságának ítélkezési gyakorlata szerint a kárt szenvedett személyek […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kulfold/2022/11/19/europai-unio-green-deal-kornyezetvedelem-virginijus-sinkeviius/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Földcsuszamlás Kamerunban, több ember meghalt

A mentési munkálatok folyamatban vannak, a katasztrófa további áldozatai után kutatnak – mondta újságíróknak a …