A jég szétzúzása egyszerű, kivéve, ha a jég vastagsága meghaladja a 3 métert, és egy hajót használunk – még ha azt kifejezetten erre a feladatra tervezték is. Ha a hajótest nem megfelelő alakú, a jég meghajlik, de nem törik el. Megfelelő festék nélkül a hajó szétcsiszolja a jeget. Ha túl gyorsan vagy túl lassan halad, a felszín alatti darabok visszacsapódnak a hajóra.
Az ilyen buktatók ismerete az oka annak, hogy a világ jégtörőinek mintegy 80 százalékát Finnországban tervezték vagy építették. A finnek azt mondják, hogy gyorsabban és olcsóbban tudnak jégtörőket gyártani, mint bárki máshol a világon, és komoly pozícióba kerültek, mivel a nagyhatalmak versenyeznek az Északi-sarkvidéki befolyás megszerzéséért. Ahogy ugyanis a klímaváltozás miatt a sarkköri jég olvad, ezen a térségen vezet majd a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonala – írja riportjában a The Wall Street Journal.
Donald Trump amerikai elnök, aki meg akarja vásárolni Grönlandot, az Északi-sarkvidéket a jövőbeni kereskedelem és a potenciális konfliktusok övezetének tekinti. Ehhez azonban új jégtörő flottára van szükség – és a finn mérnökök sorban állnak, hogy segítsenek neki ebben.
A jég a mi specialitásunk
– mondta Mika Hovilainen, a finn jégtörő tervező cég, az Aker Arctic vezérigazgatója. A vállalat jelenleg olyan országok számára tervez hajókat, mint Kanada és Svédország, és reméli, hogy szerepet játszhat az amerikai fejlesztési tervekben is.
Minden nyugati jégtörő építésében részt akarunk venni
– mondta Hovilainen, aki 10 jégtörő vezető tervezője volt, köztük egy olyané, amelyik oldalirányban is képes dolgozni.
Finnországnak komoly céljai vannak
Hovilainen elérheti célját, mivel az Aker része a világ vezető, sarkvidéki motorokat, […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!