2024. május 20., hétfőMa Bernát, Felícia napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 387,00 Ft | USD: 357,00 Ft | CHF: 393,00 Ft
2024.05.20. Bernát, Felícia Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 387,00 Ft | USD: 357,00 Ft | CHF: 393,00 Ft
Kezdőlap / Külföld / De mi is az a kaukázusi Középső Folyosó, és miért szeretjük?

Hirdetés

De mi is az a kaukázusi Középső Folyosó, és miért szeretjük?

Bár sok ország valóban nem szeretné, hogy piacait kínai áruk árasszák el, azért igenis kész versenybe szállni, hogy azok az ő területükön át és az ő szállítási vállalataik révén jussanak el a nyugati fogyasztókhoz. Ennek jó példája a Middle Corridor, azaz a Középső folyosó is.

A Kelet és Nyugat közötti logisztikai konnektivitást jelenleg két fő útvonal vagy útvonalrendszer biztosítja – egyik a tengeren, a másik vasúton. A tengeri útvonal több mint 20 ezer kilométer hosszú, és 45-60 napig tart rajta a szállítás, ha éppen a Szuezi-csatornán nem fordul keresztbe egy hajó, vagy a húszik támadásai miatt kockázatossá nem válik a hajózás a Vörös-tengeren. Az észak-eurázsiai vasútvonal 10 ezer kilométer hosszú, és az áruk 15-20 nap alatt érnek célba, ami időben jelentősen kedvezőbb, mint a tengeri szállítás.

Az egyetlen baj vele csak az, hogy Oroszországon át halad. Utóbbit pedig komoly szankciós nyomás sújtja éppen, és ezalól a szállítás sem kivétel. Ennek értelmében egyre nagyobb figyelemnek és népszerűségnek örvend a harmadik útvonal, a Middle Corridor, amelynek előnye, hogy semleges, szankciómentes országokon halad át, és még az északi útvonalhoz képest is 3 ezer kilométerrel rövidebb, vagyis a szállítás ideje 10-15 napra rövidül le.

Hirdetés

A Middle Corridor (Középső Folyosó) vagy hivatalos nevén a Transzkaszpi Nemzetközi Szállítási Útvonal (Transcaspian International Transportation Route – TITR) egy multimodális szállítási útvonalhálózat, amely Kínát köti össze Európával, tulajdonképpen az ősi selyemút vonalát követve, másolva.

Az első kézzelfogható eredményt 2013. november 7-én láthattuk, amikor az asztanai „Új Selyemút” II. Nemzetközi Szállítási és Logisztikai Üzleti Fórumon a kazahsztáni, azerbajdzsáni és georgiai (grúziai) vasúti vállalatok vezetői megállapodást írtak alá, hogy létrehozzanak egy koordinációs bizottságot az új transzkaszpi útvonal fejlesztésére. Ehhez 2014-ben csatlakoztak az aktaui, bakui, batumi kikötőtársaságok, az azerbajdzsáni Kaszpi-tengeri hajózási vállalat, valamint a türkmén szállítási vállalat.

A kezdeményezés 2016-ban nemzetközi szövetséggé vált, és 2017-ben kezdte meg aktív tevékenységét.

Infrastrukturális szempontból a Middle Corridor számára két mérföldkőről beszélhetünk – ezek a transzkazahsztáni vasút átadása 2014-ben, valamint a Baku–Tbiliszi–Kars vasút átadása 2017-ben. A két vasútvonal megépülésével az útvonalon az áruk vasúton Közép-Ázsián át a Kaszpi-tenger keleti partján lévő aktaui kikötőig tudnak zavartalanul haladni, majd ott kompon kelnek át Bakuba, ahonnan a Baku–Tbiliszi–Kars vasútvonalon jutnak el Georgiába (Grúziába). Ott vagy ismét hajóra rakják őket, és a romániai Constanca felé haladnak, vagy Törökország felé mennek tovább, onnan pedig a már meglévő kiterjedt logisztikai útvonalak egyikén jutnak el az adott célországba. Ez a fő útvonal. Emellett a Middle Corridornak van egy türkmén elágazása is. Itt az áruk, miután belépnek Kazahsztánba, Üzbegisztánon át jutnak el Türkmenisztánba, ahol a turkmenbasi kikötőben pakolják azokat hajóra, és indulnak tovább Baku felé.

Az új útvonal több fejlesztést és beruházást is bevonzott a régióba. Komoly fejlesztéseken esett át az aktaui és a bakui kikötő is, emellett jelentős fejlesztés történt a 2015-ben átadott Horgasz (Khorgas) száraz kikötőnél is, amely naponta több mint 20 vonatot képes ellátni (azaz a szélesebb nyomtávú vasútra áthelyezni a kocsikat). Ez egyébként egy kínai határváros az ország legnyugatibb régiójában, és Kazahsztánnal határos.

A fejlesztések ellenére a Middle Corridor forgalma alacsony volt, mert bár az északi útvonalhoz képest elvileg akár öt nappal rövidebb az út, és hetekkel rövidebb, mint a tengeri útvonal, azonban mégsem vonzott be komoly forgalmat, annak ellenére, hogy az olyan […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kulfold/2024/04/28/kaukazus-szallitasi-utvonal-aru-rakomany-europa-kina-kozepso-folyoso/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Nagy bajban van az egyik utolsó retró kommunista állam

A Világbank április végén közzétett, „Reformok felgyorsítása a növekedés érdekében” című jelentése szerint Laosz reál …