Az elmúlt évek egyik leglátványosabb repülőgépe emelkedett a levegőbe Kaliforniában. Az X−59 nem csupán egy kísérleti gép − a szuperszonikus utasszállítás jövője múlhat rajta. Az új típus ismét átlépheti a hangsebességet, de mindezt rendkívül csendesen teszi a korábbi gépekhez képest.
Az első tesztet az amerikai légierő 42-es üzemében tartották Palmdale-ben. A Lockheed Martin Skunk Works részlege készítette az új gépet, amely egyelőre kísérleti fázisban van. Az első repülést követően átszállították a NASA Armstrong Repülési Kutatóközpontjába, ahol folytatják a típus tesztelését.
Óvatos kezdés, ambiciózus célok
Az X−59 először alacsonyabb magasságon, mintegy 385 kilométer/órás sebességgel teljesített egy kört a rendszerintegráció ellenőrzése céljából. Ezt a repülésteszt első fázisa követte, amely a típus repülésbiztonságára összpontosít. A további teszteken egyre magasabbra és nagyobb sebességgel fog repülni, amelynek végső szakaszában túllépi a hangsebességet. Ugyan nem volt róla hivatalos bejelentés, de már október elejére tervezték az első tesztet, de akkor ismeretlen okokból elhalasztották.
GO GO GO NASA X-59! First Flight!!!!! pic.twitter.com/Ykeq2FNZZr
— Matt Hartman (@ShorealoneFilms) October 28, 2025
A projekt még 2016-ban indult, és a NASA eredetileg azt remélte, hogy a repülőgép már 2020-ban felszállt volna, ehhez képest folyamatosan csúszott a teszt, először 2023-ra, de ezt is eltolták. Ekkor az amerikai űrközpont technikai kihívásokkal magyarázta az elhalasztást. Végül 2025 januárjában mutatták be az X−59-et a Skunk Works palmdale-i létesítményében.
Pam Melroy, a NASA helyettes adminisztrátora megjegyezte, hogy mindössze néhány év alatt a koncepció valósággá vált. Az új típus megváltoztatja a légi közlekedés módját, és lerövidíti a repülés idejét. Az első felszállás előtt a rendszereket tesztelték, majd nyáron a szárazföldi kísérletek is megkezdődtek. Tesztpilótája, Nils Larson július 10-én hajtott végre vele úgynevezett gurulási tesztet.
Miután átvitték a NASA központjába, a repülőgépet tervező csoport fő célja az volt, hogy bebizonyítsa, hogy a hangrobbanást egy csendesebb hanghatással váltsák fel. Amennyiben ezt sikerül megoldani, az nagy segítség lehet a légi társaságoknak, amelyek kikerülhetik a szuperszonikus gépek használatát tiltó szabályozást.
Lockheed Martins X-59 QueSST takes its first flight out of Palmdale! #NASA859 Reg.: N859NA @LockheedMartin @NASA pic.twitter.com/YJUWCQNvvh
— Jamie T (@LadyAstroJet) October 28, 2025
Gyorsabb lehet, mint a legendás francia gyártmány
Az első sikeres szuperszonikus utasszállító repülőgéptípus a Concorde volt, amely ugyan rövid karriert futott be, viszont magas működési költségekkel és egyre zsugorodó piaccal küzdött. Mielőtt ez a típus szolgálatba állt volna, az Egyesült Államok 1973-ban bevezetett egy jogszabályt, amely szerint a szuperszonikus gépek nem közlekedhetnek az ország légterében. Ez pedig az amerikai hadsereg számára is súlyos korlátozásokat okozott, de más országok is hasonló szabályozást léptettek életbe.
A NASA tesztprogramjának célja, hogy az X−59 elérje a hangsebesség 1,4-szeresét, vagyis mintegy 1490 kilométer/órával haladjon a szárazföld felett. Ehhez pedig a modellt úgy tervezik meg, hogy jóval […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/kulfold/2025/11/02/egyesult-allamok-szuperszonikus-repulogep-teszt-nasa/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!
Hirben.hu Hírben jók vagyunk!