Ahogy a brit Telegraph is megírta, a közel-keleti konfliktus eszkalálódása láthatatlan, de potenciálisan halálos fenyegetést jelent a régió légterét átszelő repülőgépekre. Mivel az Irán és Izrael által használt elektronikus hadviselési technika a műholdjeleket is kiiktathatja, így a polgári repülésre is komoly veszélyt jelenthet.
A repülőgépek elveszíthetik a GPS-kapcsolatukat, így letérhetnek pályájukról, és könnyen összeütközhetnek, vagy le is lőhetik őket. Ezért a légi közlekedésben alapvetés, hogy a harcokban érintett országok légterét nem használják, ha a biztonság akár csekély mértékben is megkérdőjeleződik.
Módosult járatok
A légitársaságok gyakorlata, hogy a nem biztonságos légtereket elkerülik, hiszen a repülőgép és az utasok biztonsága minden esetben a legfontosabb. Ezt erősíti meg Varga G. Gábor repülésügyi szakértő is, az Egek ura blog alapítója, aki szerint a közelmúltban kibontakozott konfliktusok miatt masszívan módosultak a kontinensek közötti légi útvonalak, ezért változtatni kellett a menetrendeken. Bizonyos régiókban túlterhelődtek az elérhető, még biztonságosnak számító útvonalak. De hozzáteszi azt is:
az alternatív útvonalak szükségszerűek, viszont evidensen megnövelik a költségeket. A háborús konfliktusoknak egy másik kockázata is van: a terrorveszélyé is emelkedik.
A szakértő szerint a nyaralási útvonalakat nem érinti hangsúlyosan a jelenlegi közel-keleti konfliktus, mert európai embereknek a nyár folyamán nem ezek a legpopulárisabb desztinációi, a Közel-Kelet helyett inkább Máltára, Görögországba, Olaszországba utazunk. De ha mégis oda megy valaki, mondjuk üzleti ügyben, az Egyesült Arab Emirátusokba, akkor nagyon kell figyelnie arra, hogy milyen korlátozások lépnek életbe a légi közlekedésben
Nincs-e késlekedés, törlés, légtérzár. A közel-keleti, dubaji, dohai átszállásosokat érintheti a jelenlegi bizonytalan helyzet, tehát azoknak az utazása válhat bizonytalanabbá, akik Ázsiába tartanak.
Varga G. Gábor szerint a dubaji és dohai légitársaságok jól szervezettek, és jól menedzselik az akadályokat, ezek a legbiztonságosabb fuvarozóknak számítanak. A repülési szakértő azt is hangsúlyozza, aki arrafelé repül, mindig vigyen magával plusz anyagi tartalékot is, hiszen a jelenlegi geopolitikai helyzetben nem lehet tudni, mikor szorul hotelre, mert egy előre nem látható korlátozás miatt, mondjuk, nem indul el a járata.
A globális légiforgalomban jelentős zavart okoz, hogy Irán nagy légtere nem biztonságos. Az Európából Ázsiába repülő járatok nagy része elhalad valamelyik érintett ország felett.
Varga G. Gábor azt mondja, a légitársaságoknak elsősorban az utasok és a repülőgép biztonsága fontos, ezt követi a működés fenntarthatósága. Ezért tervezik át útvonalaikat.
De ebben már van gyakorlatuk, 3 éve is módosítani kellett a légi útvonalakat az orosz–ukrán háború miatt. Az áttervezés hatással van a menetrendre, megnő a menetidő, így a költségek is.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/kulfold/2025/06/24/haboru-iran-izrael-amerika-repules-biztonsag/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!