Magyarország légtere 2025-ben eddig még soha nem látott forgalmat bonyolított, miközben a járatkésések aránya közel tizedére csökkent. A háttérben nem szerencse, hanem tudatos stratégia, emberi elkötelezettség és technológiai újítások állnak. Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója az Indexnek először beszélt részletesen arról, hogyan sikerült mindezt elérni. 2025 harmadik negyedévének végéig több mint 950 ezer repülőgépet kezelt a HungaroControl, ami 7,3 százalékkal több, mint egy évvel korábban, és közel 23 százalékkal haladja meg a járvány előtti, 2019-es szintet.
Minden jel szerint új rekordévet zár a magyar légiforgalmi irányítás: az éves szám 1,2–1,3 millió járat körül alakulhat, szemben a 2024-es 1,14 millióval. A forgalom döntő részét, 85 százalékát az átrepülő gépek adják, amelyek száma idén októberig több mint negyedével nőtt a COVID előtti időszakhoz képest. A magyar légtér tehát nemcsak visszanyerte, hanem jóval meg is haladta korábbi kapacitását – miközben a járatkésések száma a tizedére csökkent. De mi áll a háttérben? Hogyan sikerült a növekvő forgalom mellett is gyorsabbá és hatékonyabbá tenni a működést?
Így hangolták újra a magyar légiirányítást
A rekordforgalom nemcsak a magyar légtérben, hanem a budapesti repülőtéren is érezhető volt. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma több mint 12 százalékkal nőtt, ami jól mutatja, hogy a hazai légi közlekedés minden szinten erősödik. A nyári csúcsidőszakban, július végétől augusztus közepéig a HungaroControl irányítói naponta rendszeresen négyezernél is több járatot kezeltek. A csúcsnap július 26-a volt, amikor 4356 repülőgép haladt át a magyar légtéren.
Ha ehhez hozzávesszük a koszovói légtér forgalmát is, amelyet szintén a HungaroControl irányít, a szám már megközelítette az ötezret. A toronyirányítók sem maradtak le: augusztus 3-án 19 éves rekord dőlt meg, egyetlen nap alatt 476 járat indult vagy érkezett a fővárosba.
A repülés világa egy precízen összehangolt rendszer, ahol minden szereplőnek tökéletesen kell működnie, mint egy svájci órában. A légitársaságok, a repülőterek, a légiforgalmi irányítók és a földi kiszolgálók csak együtt, szoros szinergiában tudják biztosítani, hogy a gépek biztonságosan és időben eljussanak a céljukhoz. Egyetlen láncszem hibája is lavinát indíthat. Ennek fényében különösen figyelemre méltó, hogy a magyar légtérben elszenvedett járatkésések száma
a magyar légtérben elszenvedett járatkésések száma 80 százalékkal csökkent az előző évhez képest – ez Európa-szinten is kiemelkedő teljesítmény.
A HungaroControl három fő okot különít el a késések mögött: az időjárási tényezőket, az ukrajnai háború hatásait és a saját működésből fakadó korlátozásokat. Az első kettőre nincs befolyásuk, de a harmadikat sikerült látványosan visszaszorítani. Turi Ferenc most az Indexnek arról is beszélt, hogy idén a legnagyobb kihívást az időjárás okozta. A késések több mint 60 százaléka a nyári viharokhoz és zivatarláncokhoz köthető. Ezek a hirtelen kialakuló, egyre gyakoribb jelenségek nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában próbára teszik a légiforgalmi irányítást.
Ilyenkor a biztonság érdekében azonnali korlátozásokat kell bevezetni, ami automatikusan csökkenti a légtér áteresztőképességét. „A HungaroControl minden erőforrást mozgósított annak érdekében, hogy a kapacitásoldali tényezőket minél kevésbé érezzék meg az utasok. De fontos kiemelni, hogy vannak olyan időszakok és forgalmi csúcsok, amikor még a legmagasabb szintű teljesítmény mellett is elérjük a rendszer és a kapacitásaink fizikai határait. Ezzel együtt az elmúlt nyár tapasztalata azt mutatja, a légtérben a járatkésések nagyságrendekkel alacsonyabbak, mint az európai hálózati átlag” – összegezte a HungaroControl vezérigazgatója.
Turi Ferenc szerint az idei nyári szezonra való felkészülés egyik legfontosabb lépése a légiforgalmi irányítói kapacitás bővítése volt. A vállalat közel 10 százalékkal növelte az irányítói létszámot, ami kulcsszerepet játszott abban, hogy a rekordforgalom mellett is gördülékenyen működjön a rendszer. „Tavaly kilenc hallgatónk szerezte meg a szakszolgálati engedélyét, emellett tizenkét külföldi irányítót toboroztunk a koszovói szektorba, akik rövid átképzés után tehermentesítették a magyar légtér irányítását végző kollégákat” – mondta a vezérigazgató. Hozzátette:
több, korábban külföldre távozott szakembert is sikerült hazacsábítani, ami tovább erősítette a csapatot.
Emellett az oktatási rendszert is átalakították: „egy helyett két évfolyamot indítunk évente, miközben tehermentesítjük az oktatást végző aktív irányítókat, hogy minél többször szolgálatba állhassanak a forgalmas időszakban. Ennek köszönhetően a nyári csúcsidőszakban átmeneti kapacitásszűkület nem alakult ki, és a beosztásokat folyamatosan a forgalmi igényekhez igazítottuk.”
A HungaroControl idén kapacitásbővítő programot indított, hogy a rekordforgalom mellett is minimálisra csökkentse a késéseket – mind a légitársaságok, mind az utasok számára. Turi Ferenc szerint a siker kulcsa nem csupán a technológiai fejlesztésekben rejlett, hanem abban is, hogy új munkaszervezési megoldásokat vezettek be, és megtörtént a szükséges létszámbővítés.
A műszakokat a forgalmi csúcsokhoz igazították, és bevezették a készenléti rendszert is. Ennek köszönhetően a legterheltebb órákban több irányító ülhetett be a pozíciókba, mint korábban.
Az új rendszernek köszönhetően a HungaroControl ma már a korábbi hat helyett akár kilenc szektort is meg tud nyitni egyszerre. Ez azt jelenti, hogy a légiforgalom sokkal egyenletesebben oszlik el az irányítók között, csökkentve a terhelést és növelve a hatékonyságot. Ez a megoldás – a szaknyelvben dinamikus szektorizáció – azt jelenti, hogy a légteret folyamatosan az aktuális forgalmi helyzethez igazítják. Ha nő a terhelés, új szektorokat nyitnak, ha csökken, összevonnak. Mindez valós időben, az irányítók biztonságos munkáját szem előtt tartva történik.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2025/11/05/repter-hungarocontrol-kesesek-legikozlekedes-legiiranyitas/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!
Hirben.hu Hírben jók vagyunk!