2025. január 17., péntekMa Antal napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 411,00 Ft | USD: 400,00 Ft | CHF: 439,00 Ft
2025.01.17. Antal Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 411,00 Ft | USD: 400,00 Ft | CHF: 439,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Vitézy a MÁV-ingatlanok magánkézbe adásáról: “Ez semmi más, mint Lázár János egy évszázadra szóló budapesti ingatlanpanamája”

Hirdetés

Vitézy a MÁV-ingatlanok magánkézbe adásáról: “Ez semmi más, mint Lázár János egy évszázadra szóló budapesti ingatlanpanamája”

“Mennyire lenne jó üzlet, hogy van az embernek egy lakása, azt valaki átveszi 99 évre, de bérleti díjat nem fizet, és azt sem garantálja, hogy legalább a konyhát felújítja?”

– ezzel a kérdéssel indította Vitézy Dávid a Nyugati pályaudvarhoz összehívott sajtótájékoztatóját hétfő kora délután.

Vitézy a MÁV azon pályázatáról fejtette ki véleményét, amely 2025-től 2124-ig magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok és számos vidéki pályaudvar ingatlanjait, a kiírás szerint fejlesztési céllal. A program fő problémái: a tender januárban már le is zárulna, érdemi egyeztetés nem előzte meg, és a pályázóknak különösebb garanciákat sem kell vállalnia. A kezdeményezés viszont keresztbe tehet pl. a Nyugati pályaudvarhoz tervezett közpark létesítésének is. A pályázatról bővebben itt írtunk:

Hirdetés

99 évre magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanjait a kormány

Több vidéki pályaudvar ingatlanjaira is ez vár. A MÁV szerint minden rendben lesz, és az önkormányzatok részt vesznek majd a fejlesztési folyamatban. Vitézy Dávid szerint egy ilyen tender Afrikában vagy Latin-Amerikában is meglepetést szülne.

A MÁV-os programot Vitézy már a 24.hu-nak nyilatkozva és a saját Facebook-posztjában is erős jelzőkkel illette. Azt mondta, egy ilyen tender “Afrikában vagy Latin-Amerikában is meglepetést szülne”.

A sajtótájékoztatón se fogta vissza magát, de előbb élőben is felsorolta a kiírás szerinte legproblémásabb részeit: azt, hogy a kiírók ellenértéket nem kérnek a hasznosítótól, annak semmilyen kötelezettséget nem kell vállalnia arról, hogy pl. felújítja a peronokat, fejleszti a pályaudvart. Vitézy szerint “szabad a gazda alapon” adják oda az értékes ingatlanokat a pályázóknak.

A politikus a helyzetek hasonlósága miatt felhozta, hogy a Fidesz annak idején szerinte jogosan kritizálta a Gyurcsány-kormányt, mert ugyanezt csinálták ők a ferihegyi reptérrel, de nagy különbség volt, hogy ott legalább elég magas koncessziós díjat fizetett a koncesszor. “Ez ugyanaz a modell, csak a hasznosítók még nem is fizetnek”, mondta, majd kitért arra, hogy a MÁV oldalán található iromány egy összesen 7 oldalas felhívás, ami a fontossághoz mérten szerinte “elég nevetséges dokumentum”.

A program 99 éves időtartamát azzal kritizálta, hogy “amikor Lázár János már csak rossz emlék lesz a MÁV életében”, akkor is azzal fogunk szembesülni, hogy egy magánfejlesztővel kell majd folyamatosan alkudozni azon, hogy bemehet-e az állam a MÁV-os területekre fejleszteni. “Százéves távban nem tudunk előre gondolkodni, nem tudjuk, milyen fejlesztések kellenek majd, de bebetonozzuk az állapotokat” – mondta. Itt is történelmi példával élt: a Lánchídnál kikötötték, hogy 80 évig nem lehet a közelében új Duna-hidat építeni, ezért nem épülhetett fel sokáig a Margit-híd sem. Ezt azzal oldották meg végül, hogy 1870-ben államosították a Lánchidat.

Vitézy szerint lehet magántőkét bevonva fejleszteni, de ehhez kell közös vízió és részletes követelményű pályázat – de ez így szerinte a közvagyon kijátszása 99 évre, a MÁV aranytartalékainak kijátszása Budapest kellős közepén. Szerinte ilyen gazdálkodás a városi közterekkel teljesen idegen az európai modelltől, Bécsben például a vasút és a város együtt találta ki, hogy milyen városrészek épüljenek a pályaudvar körül, a magántőke és közszféra együttműködése pedig alapos várostervezésen alapult.

“Egyfajta végkiárusítás zajlik most, ebbe nem lehet belenyugodni” – mondta. Mivel a pályázatról sem a fővárossal, sem a hatodik kerülettel nem volt egyeztetés, Vitézy azt sejti, hogy “Lázárék” senkivel sem egyeztettek. Vitézy elmondta, hogy a Podmaniczky Mozgalom minden létező eszközzel megakadályozná a MÁV-pályázatot, most vizsgálják, hogy milyen jogi és politikai eszközök állnak rendelkezésre.

Vitézy végül azt mondta, nem túlzás, évszázados jelentőségű kérdés, hogy mi történik a pályaudvarokkal és területeikkel, és

“ez semmi más, mint Lázár egy évszázadra szóló budapesti ingatlanpanamája.”

Forrás:
http://hvg.hu/gazdasag/20241209_Vitezy-a-MAV-ingatlanok-magankezbe-adasarol-Ez-semmi-mas-mint-Lazar-Janos-egy-evszazadra-szolo-budapesti-ingatlanpanamaja#rss

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Bukfencezett az európai gazdaság – az OTP szerint teljes az átalakulás

Érdekes fordulat állt be az európai gazdaságban, amennyiben mostanra a jellemzően turizmusra építő déli államok …