2024. április 25., csütörtökMa Márk napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 392,00 Ft | USD: 366,00 Ft | CHF: 401,00 Ft
2024.04.25. Márk Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 392,00 Ft | USD: 366,00 Ft | CHF: 401,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Veszélyes játékba kezdett a kormány, önmaga ellen hívta ki a sorsot

Hirdetés

Veszélyes játékba kezdett a kormány, önmaga ellen hívta ki a sorsot

„Megállapodásunk van a Magyar Ásványolaj Szövetséggel, amely szerint az üzemanyagáraknak a régiós középmezőnybe kell tartozniuk, ezt a kormány folyamatosan ellenőrzi. Amennyiben ez a megállapodás megtörik, úgy be kell avatkozni az üzemanyagárakba” – nyilatkozta az Indexnek Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy márciusi sajtótájékoztatón, amikor még a magyar üzemanyagárak a középmezőnyben voltak.

A kelet-közép-európai régióban mára Magyarországon a harmadik legmagasabb a benzin- és gázolajár.

Hirdetés

„Egyértelműen felfelé mozdultunk el a régiós középmezőnyből, annak ellenére, hogy a hazai olajvállalatok és üzemanyag-forgalmazók mindent megtesznek a drágulás ellen” – foglalta össze a megkeresésünkre a helyzetet Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.

Újra emelkednek az üzemanyagárak

A holtankoljak.hu adatai szerint péntektől tovább emelkednek az üzemanyagárak, ami szerintük leginkább a forint romlásának és a Brent típusú olaj áremelkedésének tudható be.

A benzin esetében ez bruttó 4 forintot jelent, míg a gázolaj nagykereskedelmi ára bruttó 7 forinttal kerül majd többe a hét második felétől.

Az átlagárak az alábbiak szerint alakulhatnak április 5-től: a benzinért 645, míg a gázolajért 652 forintot kell fizetni literenként. A benzin március elejéhez képest 32, míg a gázolaj 6 forinttal drágult literenként. A Központi Statisztikai Hivatal szerint januárról februárra 6,7 százalékkal emelkedtek az árak. A Cargopedia adatai szerint régiós szinten az alábbi kép látható:

benzinárak

Van ok az emelkedésre, de nincs a beavatkozásra

Számos kedvezőtlen változás történt az utóbbi időben, és ezek nem abba az irányba hatottak, hogy a korábbi pozíciót tartani lehessen. „Amikor az üzemanyag-kiskereskedelmi tevékenységet terhelő adók mértéke növekszik, nem lehet elvárni, hogy

AZ ÁRAK A KÖRNYEZŐ ORSZÁGOKHOZ KÉPEST – AHOL AZ ADÓKÖRNYEZET VÁLTOZATLAN MARAD – UGYANAZON A SZINTEN MARADJANAK”

– véli Grád Ottó.

Idén 40 forinttal emelkedett a jövedéki adó, maga az adókörnyezet-változás jelentős mértékben rontotta a a hazai üzemanyag-forgalmazás versenyképességét. „Ennek ellenére mindent megpróbált a szakmai oldal, hogy tartani tudja az árakat, mind a nagykereskedelmi, mind a kiskereskedelmi oldalon, de ezekkel a tényekkel együtt kell élni” – összegezte a főtitkár.

Grád Ottó arra is kitért, a beavatkozás alatt csak azt tudja elképzelni, hogy felülvizsgálják az adózási környezetet. Hiszen a jövedéki adó mértékének növelése tényként kezelhető, vagyis, hogy már lényegesen nagyobb mértékű, mint az az uniós kötelezettségből adódik – ez mind benzin, mind gázolaj esetében lényegesen magasabbra lett pozícionálva.

A kiskereskedelmi különadó is olyan adómérték, ami egyáltalán nem tipikus, sőt ha a régiós környezetben nézzük, sehol máshol nem alkalmazzák. Ha szigorúan nézem, akkor a maga 3 százalékával gyakorlatilag ugyanolyan szinten működik, mint az […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2024/04/03/uzemanyag-uzemanyagar-benzin-dizel-gazolaj-nyersanyagpiac/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Az állam jogi lépéseket tenne, miután az EU elmarasztalta Magyarországot az autópálya-koncessziók miatt

Mivel úgy látták, hogy a 35 évre szóló autópálya-koncesszió nem volt átlátható a becsült érték …