2025. február 13., csütörtökMa Ella, Linda napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 401,00 Ft | USD: 384,00 Ft | CHF: 424,00 Ft
2025.02.13. Ella, Linda Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 401,00 Ft | USD: 384,00 Ft | CHF: 424,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Váratlan helyről kapott levelet az EU, amit nem hagyhat válasz nélkül

Hirdetés

Váratlan helyről kapott levelet az EU, amit nem hagyhat válasz nélkül

Hivatalosan is bemutatkozott az Európai Unió döntéshozóinak Ola Källenius, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) új elnöke. A járműipari berkekben eddig alapvetően a Mercedes-Benz Group vezérigazgatójaként ismert szakember egyúttal immár az ACEA köpönyegében nyílt levélben vázolta fel az európai autóipar előtt álló jövőről alkotott elképzeléseit. Nemcsak a levél nyílt, hanem maga az állásfoglalás is meglehetősen markáns.

Az EU és az autóipar jövője szorosan összefonódik

Ola Källenius határozottan érvelt nyílt levelében mások mellett az alábbi témákban:

  • az európai autóipar átalakulásához politikai támogatásra van szükség, nem feledve, hogy a szektor 13 millió embernek biztosít munkát, az EU GDP-jének 7 százalékát adja, miközben a vállalat K+F ráfordítások egyharmadát képviseli;
  • reális és rugalmas dekarbonizációs stratégia kell, az EU piaci alapú, ne pedig büntetésekre épülő megközelítést kell alkalmazzon.A szabályozási keretet (pl. CO2-kibocsátási célok, megújuló energiaforrások, töltőinfrastruktúra) érdemes felülvizsgálni;
  • az európai ipar versenyképességének növelése érdekében egyre sürgetőbb egy átfogó iparpolitikai stratégia. Kulcselem lehet az autóipari szabályozások egyszerűsítése, a kutatás-fejlesztés támogatása, a munkaerővonzás, a bürokrácia és az energiaárak csökkentése;
  • a kiegyensúlyozott nemzetközi kereskedelmi kapcsolatokért az EU-nak erősítenie kell kereskedelmi kapcsolatait az Egyesült Államokkal és Kínával, elkerülve a protekcionizmust és a kereskedelmi háborúkat;
  • az ipar és az EU szorosabb együttműködése kardinális, Källenius optimista, hogy az autóipar átalakulása lehetőséget teremt a növekedésre, ha a megfelelő politikai keretek biztosítottak.

Az Európai Autógyártók Szövetségének új elnöke kiemelte, hogy az EU és az autóipar jövője szorosan összefonódik, és csak együttműködve lehet megragadni az átalakulásban rejlő lehetőségeket. Érdekesség, hogy Ola Källenius még 2023 októberében az Indexnek adott exkluzív interjúban úgy fogalmazott a Mercedes-Benz első embereként, hogy változott bár a makrogazdasági környezet, s az iparági kihívások is sokasodtak, a feladat változatlanul a jövőbe látó gondolkodás. Azt hangsúlyozta, hogy „ha még több akadály gördül eléd, akkor sem szabad elveszíteni a fókuszt, ami az esetünkben a technológiai beruházásokon van.”

Hirdetés

Válaszúthoz érkezett az európai autóipar

„Az európai járműipar rég nem látott kihívások előtt áll, viszont annyiban újszerű a jelen helyzet, hogy az uniós – főként a környezetvédelmi – szabályozás sokkal jobban hozzájárult a kedvezőtlen helyzet kialakulásához, mint bármikor máskor. Ebből adódóan a megoldásban is illene részt venni” – mondta az Indexnek az ACEA-elnök szavaira reagálva Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants ügyvezető igazgatója.

Úgy véli, Ola Källenius nyílt levele az EU vezetőihez okos stratégiai lépés, erőteljes felhívás a cselekvésre, hangsúlyozva, hogy Európa csak a politikai döntéshozók, a vállalkozások és a társadalom érdekeinek összehangolásával tarthatja meg vezető szerepét az autóiparban.

Az európai autóipar meghatározó válaszúthoz érkezett. Az évtizedek óta tartó innováció és a globális vezető szerep a villanyautók gyártásában nem érvényesül.

Rózsa Tamás szerint Kína államilag támogatott gyártóinak egy évtized előnyük volt kifejleszteni a legmodernebb villanyautó-technológiát, az Egyesült Államokban pedig mára túl erőssé váltak az olyan belpolitikai intézkedések, mint az inflációcsökkentő törvény, ami a helyi gyártóknak versenyelőnyt biztosít.

Európa kihívása nemcsak a versenyképesség fenntartásában rejlik, hanem az egyedülálló akadályok leküzdésében is: a magas munkaerő- és energiaköltségek, az importált nyersanyagoktól való függőség és a szigorú szabályozási követelmények. A támogatásra a versenyhátrány kiegyenlítése miatt van szükség, különös tekintettel arra, hogy az európai autóipar a villanyautó-technológia kidolgozásának költségét és a kidolgozás idejét masszívan alulbecsülte, de a szabályzás most ezt követeli meg tőle.

A Top Tier Consultantsnál a megoldást kettősnek látják:

  • egyrészt az autógyártók megerősítése a szabályozás egyszerűsítésével és célzott K+F finanszírozással,
  • másrészt a keresleti oldali ösztönzők kiszámíthatóságának megteremtése, hogy a villanyautók vonzóbbá és elérhetőbbé váljanak az autóvásárlók számára.

Ehhez végső soron az kell, hogy a villanyautók ára (és költsége) megegyezzen a robbanómotorosokéval és a töltőinfrastruktúra száma (elterjedtsége) és teljesítménye a villanyautózást problémamentessé tegye. Ugyanakkor jelentős méretű belföldi piac nélkül a versenyképes villanyautók exportja továbbra is nehéz küzdelem marad.

Ola Källenius 2024. október 21-én

Ola Källenius 2024. október 21-én

Fotó: picture alliance / Getty Images Hungary

Hagyni kell érvényesülni a vásárlói preferenciákat

A dekarbonizációs célok elérése az Indexnek nyilatkozó szakember szerint sem képezi vita tárgyát, de ütemének igazodnia kell a technológiai felkészültséghez és a piaci realitásokhoz. A jármű-elektromosítás vált a könnyűgépjárművek CO2-kibocsátásának csökkentésére szolgáló elsődleges eszközzé, minden más alternatív technológia (hidrogén, e-üzemagyag stb.) egyszerre túl drága és technológiailag sem áll készen, tömeggyártás sincs. Kifejtette: robbanómotoros autók […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2025/01/18/europai-unio-ipar-autogyartas-versenykepesseg-elektromos-auto/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Lesújtott a Gazdasági Versenyhivatal, kiderült, hogy a Lidl megtévesztette a vásárlókat

Megtévesztő volt a Lidl Magyarország kommunikációja több „teljes kiőrlésűként” hirdetett terméke esetében – tárta fel a …