Az e-mobilitás nem valósítható meg nagy mennyiségben elérhető akkumulátorok nélkül, ezért már-már rendkívüli a verseny a zöldátállás elősegítésében. E tényezők miatt Európának komoly ambíciói vannak az akkumulátorgyártásban, az Európai Bizottság ezt pedig kifejezetten támogatja.
Párhuzamosak Brüsszellel a magyar kormány ambíciói, cél, hogy Magyarország akkumulátor-nagyhatalommá váljon.
Jelenleg Magyarország akkumulátorgyártási kapacitása 40 gigawattórát tesz ki, ezzel a negyedik helyen áll világszinten, a CATL debreceni gigaberuházása ezt gyarapítaná. A 3000 milliárd forintos projekttel a kínai piacvezető vállalat 100 gigawattóra kapacitású üzemet létesítene.
A beruházás megvalósulásával a kormány víziója szerint hazánk 2025-re Európán belül a második legtöbb akkumulátort gyártó ország lesz Németország után. Ebben a célkitűzésben pedig kulcsfontosságú szerep hárul a mostanában kritikák kereszttüzébe került CATL-projektre.
Mik az előnyei és hátrányai?
A debreceni akkumulátorgyár létesítésének számos előnye van, például a munkahelyteremtés, az adóbevételek növekedése, a magyar gazdaság járműiparban betöltött szerepének megőrzése és erősítése, valamint a hazai export várható emelkedése. A beruházás vonzó lehet más, az iparágban tevékenykedő további vállalatok számára is, amelyek szintén telephelyet hozhatnak létre és beszállítóivá válhatnak a debreceni akkumulátorgyárnak.
Az előnyök közé sorolnám azt is, hogy a német tőke és a német multinacionális vállalatok mellett más országok, például Kína is egyre többet fektet be hazánkban. Így ez a beruházás a német gazdaságtól való függőséget és az ebben rejlő kockázatot is csökkentheti
– nyilatkozta az Indexnek Braun Erik, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője, aki a beruházással kapcsolatos hátrányok közé sorolta, hogy a termelés az előzetes információk szerint rendkívül sok energiát és vizet igényel, illetve sok esetben környezetszennyező.
A beruházás Magyarországnak mindenképpen megéri, sok ezer munkahelyet teremt. A legszigorúbb környezetvédelmi szabályokat be kell tartani, akkor szabad megépíteni a gyárat, ha ennek megfelel, ez az állami támogatás előfeltétele – hangsúlyozta Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a legutóbbi Kormányinfón.
Braun Erik megjegyezte: amennyiben többségében külföldi munkavállalók dolgoznak majd az üzemben, úgy a magyar emberek felé irányuló munkahelyteremtési szempont kevésbé releváns.
A bevételek kapcsán szintén kérdés, hogy a vállalat a méretéhez és a termelés értékéhez képest végül mennyi adót fog fizetni.
Ungár Péter, az LMP országgyűlési képviselője csak a hátrányait látja ennek a projektnek. „Mi, zöldpártként azt gondoljuk, hogy a beruházásnak a hátrányai már rövid távon meghaladják az előnyeit. Ez a gyár elképesztően vízigényes, de egy olyan régióban épülne, ahol évről évre súlyosabb az aszály. Elképesztően energiaigényes, egy olyan országban, amely az energiát importból szerzi be. Kevés olyan jó minőségű termőföld van Magyarországon, mint ott, mégis elpusztítanak belőle újabb több száz hektárt” – összegezte az Indexnek.
A politikus kiemelte: súlyosan környezetszennyező, hangos és büdös, megkeserítve az ott élők életét. A politikus úgy véli: a kormány arról beszél, hogy új munkahelyek jönnek létre, de a városban már most is inkább munkaerőhiány van, miközben a gödi gyárban például alig ötven százalék a magyar munkaerő aránya.
Nemzetgazdasági érdekek
A magyar gazdaságban a járműipar rendkívül fontos ágazat, így elengedhetetlen az új trendek követése. „Ha ez nem történne meg, akkor hosszabb távon hanyatlásnak indulna a hazai járműgyártás, ami jelentősen visszavetné a hazai gazdaság teljesítményét” – ezt már az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője mondta. Tehát az akkumulátorgyártás a magyar járműipar megvédéseként is értelmezhető, ami alapvető gazdasági érdek.
Az LMP ezzel szemben nemzetgazdasági szempontból tragédiának tartja: „Még mi fizetünk […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2023/02/10/catl-akkumlatorgyar-akkumlator-beruhazas-debrecen/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!