A banki innováció gyengülését Chris Skinner, a pénzügyi technológiai szcéna egyik közismert szereplője, már több mint tíz éve, a neobankok megjelenése előtt felismerte. Miként arra rávilágított, 2000-ben a tíz legnagyobb amerikai bank átlagosan 1,6-szor említette meg az innováció kifejezést éves jelentésében. Ez a szám 2006-ban 6,5-re növekedett, majd jött a 2008-as gazdasági válság, és 2009-re mindössze 0,3-ra zuhant ez az érték.

Sokáig nem is volt prioritás a kutatás-fejlesztés a bankszektorban. Érthető módon a stabilitásra és a tüzetes kockázatkezelésre összpontosított minden hitelintézet. Az innováció viszont jelentős költségekkel és kockázatokkal jár, nagy a veszélye továbbá annak, hogy egy-egy kezdeményezés nem térül meg.
Az innovációnak tér kell
Egy nagyvállalatban egyébként is nehéz formabontó ötleteket megvalósítani, ha hiányzik az innovációs kultúra. A hosszú évek alatt felállított folyamatok és az előre kialakított üzleti tervek kevés mozgásteret hagynak az újnak és a váratlannak.
A soklépcsős hierarchia minél alacsonyabb szintjén születik meg egy ötlet, annál nehezebb lesz eljuttatni a döntéshozókhoz. Akkor pedig végképp ez a helyzet, ha nincsenek innovációs menedzserek vagy részlegek, amelyek adott esetben meg tudnák adni a szükséges kezdőlöketet. Erre még egy lapáttal rátesz az, ha stabilizálódik a versenyhelyzet a piacon, és ezért mérséklődik az innovációs kényszer. A vezetőknek nem érdeke eltérni a bevált üzleti praktikáktól – könnyebb a bejáratott mutatókat figyelni, mint új bevételi csatornák létrehozására törekedni.
A megfelelő környezet hiányában el is tűnhet az innovációs képesség. Az emberek, akik képesek újat alkotni, inkább olyan munkahelyekre távoznak, ahol kamatoztathatják tudásukat. Végül könnyen megtörténhet, hogy amikor igazán szükség lenne az innovációra, egyszerűen nincsenek meg a kellő kompetenciák a vállalaton belül. Ekkor pedig óriási költségek árán külső szakértőket kell bevonni, és át kell szabni az eddigi működést. De hogyan lehet ezt megakadályozni?
Ki kell emelni az innovációt a korlátozó keretek közül, és a vállalaton kívül ápolni azt.
Trójai falovak a neobankok között
A neobankok kezdeti térnyerése nagy ébresztő volt a bankoknak. Sokáig nem fordítottak megfelelő figyelmet az internetelérés és az okostelefonok terjedésére – fel sem merült, hogy sokkal fejlettebb, digitális ügyfélélményt is lehetne biztosítani mobilalkalmazásokon keresztül.
Az egyik visszatérő válasz erre a fenyegetésre egy saját digitális bank felvásárlása vagy létrehozása volt. Számos […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/gazdasag/fintech/2023/02/20/fintech-bank-innovacio-penzugy-neobank-okostelefon/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!