2020. augusztus 5., szerdaMa Domonkos napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 344,00 Ft | USD: 292,00 Ft | CHF: 319,00 Ft
2020.08.05. Domonkos Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 344,00 Ft | USD: 292,00 Ft | CHF: 319,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Teletextes rendeléssel indult, a járvány miatt elképesztő módon fejlődött

Teletextes rendeléssel indult, a járvány miatt elképesztő módon fejlődött

Az online kereskedelem mára a világ egyik meghatározó iparágává vált. Azonban csak az elmúlt néhány év felfutásával vette kezdetét az e-kereskedelem aranykora, noha a fejlődés már évtizedekkel ezelőtt megindult.

1984-ben egy 72 éves nagymama, Jane Snowball leült a karosszékébe az angliai Gatesheadben. Fogta a televíziója távirányítóját, és annak segítségével rendelt magának margarint, zabpelyhet és tojást. Snowball egy izgalmas új technológiát, az úgynevezett Videotexet használta, melyet Mihcael Aldrich talált föl az 1970-es években. Aldrich teletext technológiája a televíziót átalakította egy számítógép terminállá. A megoldás lehetővé tette, hogy a tévéképernyőn keresztül össze lehessen állítani egy bevásárló listát, majd a rendelés eljutott a helyi boltig. Ezt követően a megrendelt termékek hamarosan már ott voltak Jane Snowball ajtajában. A nő valószínűleg akkor még nem tudta, hogy egy olyan iparág fogyasztója lett, amely mára, csak Nagy-Britanniában, 118 milliárd fontos forgalmat ér el.

A televíziókkal indult, de mára hatalmas globális üzlet lett az e-kereskedelemForrás: Getty Images/iStockphoto/Poike/Poike

Valahogy így kezdődhetett az online vásárlás nagy korszaka, amely mára a mindennapjaink részévé vált. Az online vásárlási piac napjainkra gigantikus méretűvé nőtte ki magát, és olyan óriások uralják, mint az Amazon vagy az Alibaba, melyeket a világ legnagyobb vállalatai között tartanak számon.

A növekedés ütemét jól mutatja, hogy a BBC beszámolója szerint 2006-ban a brit piacon még csak 2,8 százalékos volt az online kiskereskedelem szerepe, de az USA-ban még 2010-ben is csupán alig több mint 6 százalék. Mára azonban ezek az arányok radikálisan megváltoztak. 2020 februárjában, Nagy-Britanniában, már 18,9 százalékos volt az online vásárlások aránya, míg az USA-ban, 2020 májusában, már 30,8 százalék. Idén egyébként a járvány további lendületet adott az otthonról intézhető e-kereskedelemnek. Nagy-Britanniában például idén áprilisban hirtelen 30 százalékra ugrott az online vásárlások részesedése a teljes kiskereskedelemben.

Egy év, amely felforgatta a világot

Visszatérve történelembe, izgalmas év volt 1994 is, amikor az amerikai Pizza Hut elkezdett online pizzákat árulni, beindítva a Pizza Net nevű, elég kezdetleges portálját. A vállalat eredetileg nem is nagyban gondolkodott. A kezdeti elképzelés az volt, hogy az online rendelésekkel az időseknek és a mozgáskorlátozottaknak segítenek majd, akik nem tudnak személyesen elmenni a pizzériába.

Ugyanebben az évben egy 21 éves fiatal számítógép rajongó, Daniel M Kohn felállított egy online piacteret, amelyet NetMarketnek nevezett el. Ez nem csupán az online áruházak egyik első prototípusa volt, de alapvető mérföldkőnek számított a biztonságos digitális fizetés kialakításában is. És hogy mi volt az első tranzakció tárgya ebben a történelmi pillanatban? Egy Sting CD, 12 dollárért.

A kezdeti nagyok közül sokan ma is aktívakForrás: Shutterstock

Akkoriban azonban még csak nagyon kevés vállalat gondolkodott bármiféle e-kereskedelmi stratégiában. Voltak viszont korai úttörők, akik jó időben érezték meg a lehetőséget. Ilyen volt a mára legendássá vált Amazon, amely 1994-ben indult, de egy évvel később az eBay is megkezdte a működését. Két évre rá pedig megnyílt Japán legnagyobb e-kereskedelmi weboldala, a Rakuten, amely néhány év múlva már a nyugati piacokra is betört. Majd 1999-ben jött a kínai Alibaba, és így az ezredfordulóra fel is állt az a csapat, amely tagjaival lefektette a ma virágzó online kiskereskedelem alapjait.

A nagy lendület

Az online kereskedelem elterjedésének megértéséhez azonban fontos látni, mit jelentett ezen a téren az internet tömeges megjelenése a háztartásokban. Ahogy ugyanis a vásárlók felléphettek a netre, egyre nagyobb számban tudtak utánanézni az egyes termékeknek. Ezzel nem pusztán annak lehetősége nyílt meg, hogy egyes konkrét termékek között válogassanak, de az is lehetővé vált, hogy utánanézzenek, ár-érték arányban hol és milyen árukat érdemes vásárolni.

Noha tehát a 90-es évek közepén már megvoltak az e-kereskedelem alapjai, az igazi nagy felfutásra még elég sokat kellett várni. Az igazi nagy fordulópontot 2017 hozta el, különösen az okostelefonok jelentős méretű elterjedésével – 2017-re a globális okostelefon penetráció elérte a 80 százalékot. Míg 2000-ben az amerikaiaknak csupán 22 százaléka mondta azt, hogy abban az évben vásárolt valamit online, 2017-re ez az arány fölment 80 százalékig.

Napjainkban olyan óriások uralják a szektort, mint az Alibaba vagy az AmazonForrás: Imaginechina via AFP/Stringer – Imaginechina/Stringer

Az Egyesült Államokban, 2019-ben, az e-kereskedelem 16 százalékát adta a teljes amerikai eladásoknak, ami 601,75 milliárd dollárt jelentett. A Shopify jelentése szerint pedig globálisan az e-kereskedelem teljes piaca tavaly elérte a 3500 milliárd dolláros szintet.

Az idei év pedig újabb jelentős fordulatot hozott, ám ezúttal a háttérben egy váratlan esemény állt, a koronavírus-járvány. Ahogy ugyanis sokan otthon maradtak a járvány miatt, hirtelen jelentősen megnőtt az e-kereskedelem népszerűsége. A háttérben pedig pontosan ugyanaz állt, mint 1984-ben, amikor Jane Snowball leült a tévé elé: az élelmiszervásárlás. Az USA-ban 2020 márciusa és áprilisa között az e-kereskedelem 49 százalékkal bővült, de az online élelmiszervásárlás pedig 110 százalékos növekedést mutatott.

A szektor szempontjából ez azért izgalmas, mert korábban az élelmiszerek és a napi háztartási cikkek piaca egyáltalán nem tartozott a legnépszerűbb területek közé az e-kereskedelemben – mondta Barbara Kahn, a University of Pennsylvania marketing professzora. A szakértő hangsúlyozta, az e-kereskedelem első időszakában a vásárlók inkább könyveket vagy elektronikai cikkeket vettek online.

Merre tovább?

A következő időszak nagy kérdése, hogy meddig nőhet még tovább az online kereskedelem. Jelen állás szerint csak az látszik, hogy az internetes vásárlás népszerűsége valószínűleg még tovább bővül majd, és ennek a járvány is csak újabb lökést adott.

A jövőben még tovább nőhet az online vásárlások népszerűségeForrás: Getty Images/iStockphoto/Spiderstock/Spiderstock

Kahn szerint ugyanis a vásárlóknak most még szélesebb köre eszmélt rá, hogy mennyivel egyszerűbb, kényelmesebb és gyorsabb online vásárolni. Ehhez jön még, hogy várhatóan még inkább elterjednek majd az úgynevezett vegyes megoldások, vagyis azok az üzletek, amelyek egyszerre teszik lehetővé a személyes és az online vásárlást is. Az Amazon ebben is meghatározó lehet, olyan megoldásokkal például, mint az Amazon Go.

A fogyasztói szokások változnak, az emberek pedig egyre gyorsabb és kényelmesebb megoldásokra vágynak. Ez egyelőre még nem jelenti a fizikai üzletek végét, de az elég biztosnak tűnik, hogy hosszú távon tovább virágzik majd az online kiskereskedelem.

Forrás:
https://www.origo.hu/gazdasag/20200728-ekereskedelem-online-vasarlas-bolt-internet-amazon-alibaba.html

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Lehet, hogy érdekel...

Rég nem látott időszak köszönt be a globális ingatlanpiacon

Az ingatlan sokáig az egyik legjobb hosszú távú befektetésnek számított, különösen akkor, ha valaki védeni …