A Metát, a Facebook-anyavállalatát nem kell bemutatni senkinek. A lassan 20 éve működő közösségi média platform az elsők között jött létre és az internetre gyakorolt hatása máig is érezhető. A 2004-ben néhány amerikai egyetemista kollégiumi szobájából indult ötlet néhány év leforgása alatt a világ egyik legnagyobb és legértékesebb vállalatává nőtte ki magát. A technológia folyamatos fejlődésével azonban számos versenytárs is megjelent a piacon, újabb és innovatívabb megoldásokat kínálva, mint a Meta. Ennek következtében a cég számos üzleti problémával és kihívással találta szembe magát az utóbbi években.
Rekordméretű zuhanás
Szinte pontosan egy éve, 2022 január végén a Meta története legnagyobb napon belüli részvényáresését szenvedte el: aznap a papír 26 százalékot zuhant, a cég piaci értéke több mint 230 milliárd dollárral szakadt. A durva esés közvetlen kiváltó oka a lehangoló pénzügyi eredmények mellett az volt, hogy a vezérigazgató, Mark Zuckerberg kifejtette; a vállalat a közösségi médiáról az új virtuális világra, a metaverzumra helyezi a fókuszt a jövőben.
Az új irányt a befektetők úgy tűnik, nem értékelik pozitívan: a Meta részvényei tavaly mélypontra süllyedtek, a közösségi média óriás az S&P 500 egyik legrosszabbul teljesítő részvénye lett, a papír nagyjából 73 százalékot esett 2022-ben. Negyedére olvadt tehát azok befektetése, akik egy évvel korábban vásároltak.

A Meta árfolyamának alakulásán egyértelműen megmutatkozik, hogy Facebook-anyavállalata egy sor olyan kihívással küzd, amelyek megijesztették a befektetőket. Októberben például zsinórban a második negyedévben számolt be forgalomcsökkenésről, és gyenge, az elemzői várakozásoktól elmaradó negyedéves előrejelzést adott ki. A bevételcsökkenést okai között szerepel egyebek mellett a fenyegető recesszió (ami miatt a vállalkozások visszafogták a reklámköltéseket) és az Apple 2021-es adatvédelmi frissítésének elhúzódó hatásai is (amelyek megnehezítették a vállalat számára a felhasználók internetes nyomon követését).
Vége a végtelen növekedésnek
Bár a vállalat 2022-ben végül szerény növekedést könyvelhetett el az új felhasználók számában, ha az alkalmazáscsalád minden elemét figyelembe vesszük (az Instagramot, a Messengert és a WhatsAppot is), a Facebook (a közösségi média alkalmazás) felhasználói bázisa folyamatosan zsugorodik.
Az elvándorlás fő oka az, hogy az Y és Z generáció, vagyis az 1980-as évek eleje és a 2000-es évek eleje között születettek elhagyják a Facebookot az újabb, innovatívabb platformokért.
Ennek következtében a befektetők is kezdenek elfordulni a Metától. Az ezredfordulósoknak mindössze 27 százaléka használta 2021-ben a Facebookot, ami meredek visszaesés a 2017-es 48,6 százalékhoz képest – derült ki a Korea Information Society Development Institute által júniusban közzétett, a közösségi média generációk szerinti felhasználóiról szóló jelentésből.
Pofon az Apple-től
Az Apple 2021 tavaszán bevezetett egy “App Tracking Transparency” frissítést az operációs rendszeréhez. A frissítés lényegében választási lehetőséget kínál az iPhone tulajdonosoknak abban, hogy hagyják-e az olyan alkalmazásoknak, mint a Facebook, hogy nyomon kövessék online tevékenységeiket vagy sem. Ezek az adatvédelmi lépések mostanra ártottak és valószínűleg továbbra is ártani fognak a Meta üzleti modelljének.
Most, hogy a Facebooknak és más alkalmazásoknak kifejezetten engedélyt kell kérniük az emberektől az online tevékenységük nyomon követésére, sok felhasználó inkább nem él ezzel az opcióval. Ez kevesebb felhasználói adatot jelent a Meta számára, ami […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!