Háromgyermekes apaként először körülbelül tíz éve találkoztam a Primark névvel, amikor a nagyobbik lányom Berlinben járva addig rágta a fülemet, amíg beadtam a derekam, és elkísértem az általam addig ismeretlen nevű áruházba az Alexanderplatzon.
Majd az évek során a bécsi Shopping City Südben, a prágai Vencel tértől egy sarokra, meg szerte Európában, ahol családilag jártunk. Merthogy mindenhol volt Primark, kivéve Budapestet.
Előbb-utóbb megjelenik az ír üzletlánc
Hát most már nálunk is lesz, ha nem is a héten nyílik meg, ahogy beharangozták, de valamikor 2024-ban, egészen pontosan az Arena Mallban. (Ezen a téren lemaradtunk Szlovákia mögött, Pozsonyban pár hónapja nyílt meg az áruházlánc ottani lerakata.)
Bár nyilván nincs olyan olvasónk, aki ne tudná, mi az a Primark, azért elmondjuk, hogy valóban röhejesen alacsony árakkal dolgozik a dublini központú vállalkozás. Sokak szerint gagyit árul, de ez nincs így, egészen tűrhető kvalitású tucatárut forgalmaz. Természetesen a cipők nem vetekednek a Jimmy Choo, a zakók a Hugo Boss, az ingek a Ralph Lauren vagy a Dolce & Gabbana termékek minőségével, de az ár/érték arány elfogadható.
Sokunk fejébe szöget ütött, vajon milyen módszerekkel érik el a Primarknál, hogy száz euróból tetőtől talpig fel tudjon öltözni az ember. Kizsákmányolják a dolgozóikat? Rabszolgamunkásokat alkalmaznak? Átverik az adóhatóságot? Megpróbáltunk utánajárni a Primark-titoknak.
54 éve a bizniszben
Először pár mondatot a cégről. A lánc első üzlete Penneys néven 1969 júniusában nyílt meg Dublinban, a Mary Street 47 szám alatt, tulajdonosa a Weston család volt. Írországban a mai napig ezen a néven működik a vállalkozás 37 üzlete, külföldön azonban Primark a márkanév. Mára a terjeszkedés odáig jutott, hogy a cég 16 országban több mint 400 boltot üzemeltet, és 2026-ra el akarnak jutni az 530 üzletig.
Tény és való: a Ryanair, a Guinness és a Bailey’s mellett talán a Primark a negyedik ír világmárka. (Na jó, és természetesen James Joyce meg Bono…)
Az áruházlánc magyarázata szerint a következő okok állnak a fogyasztóbarát árképzés hátterében:
- Gigantikus tételekben szerzi be az árucikkeket, rengetegféle terméket árul, és ezért árengedményt tud kicsikarni a gyártótól, amit részben áthárít a vevőre.
- Nincs reklámköltség, a Primark nem hirdet, csak az Instagramon, az pedig ingyenes. No és ott van a szájhagyomány, ami intenzíven működik…
- Nincsenek drága plakátok, csicsás címkék. Ezzel is sokat spórolnak.
- Rákényszerítik a beszállítóikat, hogy úgy csomagolják a termékeket, hogy azt már egyből ki lehessen tenni a polcokra az áruházban. Újabb jelentős megtakarítás.
- A Primarknak nincs saját gyára, ez is költségcsökkentő tényező.
- Végül a logisztikát is hihetetlenül alaposan megtervezik, a teljes ellátási lánc minden pontján, a beszerzéstől a raktározáson át a konkrét árusításig mindenhol odafigyelnek a költségcsökkentésre.
Ez magának a cégnek a magyarázata. Ebből az derül ki, hogy semmit sem csinálnak jogellenesen, nem alkalmaznak rabszolgamunkát, nem zsákmányolják ki az alkalmazottakat. Persze […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2023/09/17/primark-aruhaz-alacsony-arak-2024-magyarorszag-ir-okok/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!