2025. február 16., vasárnapMa Julianna napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 401,00 Ft | USD: 382,00 Ft | CHF: 424,00 Ft
2025.02.16. Julianna Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 401,00 Ft | USD: 382,00 Ft | CHF: 424,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Olcsóbbak lehetnek a legtöbb magyar hűtőben megtalálható élelmiszerek

Hirdetés

Olcsóbbak lehetnek a legtöbb magyar hűtőben megtalálható élelmiszerek

Vásárlás közben hajlamosak vagyunk önmagában alábecsülni egy-egy árcédula jelentőségét, a pénztárnál mégis gyakran meglepődünk, amikor meglátjuk a fizetendő végösszeget. Holott egyetlen doboz tej is az élelmiszer-kiskereskedelmi puzzle fontos darabkája lehet, miután a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai is alátámasztják, hogy a tejek és tejtermékek a magyar családok vásárlásainak meghatározó részét képezik. Nos, a teljes inflációs fogyasztói kosárban a tejek és tejtermékek 3,2 százalékos súllyal jelennek meg, ezáltal a KSH élelmiszerkosarának több mint 10 százalékát teszik ki.

Következményekkel jár a jelentős drágulás

A legfrissebb januári adatok szerint az online árfigyelőben megfigyelt élelmiszerek közül kiugróan drágultak a tejek és tejtermékek:

  • a tejek 23 százalékkal,
  • a vajak és vajkrémek 15,5 százalékkal,
  • a tejfölök 14,5 százalékkal,
  • a trappista sajt 12,2 százalékkal,
  • illetve a túrók 9,8 százalékkal kerülnek többe, mint egy évvel korábban.

Erre reagálva a kiskereskedelem területéért felelős Nemzetgazdasági Minisztériumnál (NGM) hangsúlyozták: a kormány kiemelt figyelmet fordít a tejek és tejtermékek árainak alakulására. Az áruházláncok mellett a termelőket, feldolgozókat és kiskereskedőket tömörítő Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanáccsal is egyeztetett a szaktárca, az árfigyelőben pedig további tejtermékekkel való bővítést helyezett kilátásba.

Hirdetés

Az NGM álláspontja szerint az élelmiszerárak kontroll alatt tartása közös érdek, ezért a kormány alacsony szinten tartja az inflációt, és ha kell, azonnal beavatkozik a magyar családok védelme érdekében. Márpedig a minisztérium szerint is a tejek és tejtermékek olyan alapvető élelmiszerek, melyek a családok vásárlásainak meghatározó részét képezik, így azok megfizethetősége kiemelten fontos.

Amint asztalra kerül az élelmiszerinfláció kérdése, menetrendszerűen egymásra mutogatnak az élelmiszergyártók és a kereskedők, ami annyiban helytálló, hogy valóban sok múlik a beszerzési árakon, ami alatt nem értékesíthetnek a bolthálózatok, onnantól viszont rajtuk áll vagy bukik, mekkora mértékben hárítják át a fogyasztókra a többletköltségeket. Iparági forrásaink szerint az állandó választékban helyet kapó termékcsoprtonként az árrés jellemzően 4-5, illetve 35-40 százalék között húzódik.

Mi áll az árcédula mögött?

A tejek és tejtermékek esetében nem árt azonban tisztázni, hogy

  • az áremelkedés hátterében egyrészt nemzetközi tényezők állnak, így a nyerstej árának emelkedése az aszály miatt megnövekvő takarmányárak és a tejhozamok csökkenése következtében,
  • másrészt viszont kiskereskedelmi árrés-emelkedést is azonosított az NGM. Utóbbi megállapítást arra a vizsgálata során tett megállapításra alapozza a minisztérium, hogy míg a saját márkás és gyártói márkás termékeket viszonylag alacsony árkülönbséggel szerzik be az üzletláncok, addig a fogyasztók felé a gyártói brand termékeket lényegesen magasabb árréssel értékesítik.

A 2023. július 1-jén létrehozott online árfigyelő rendszer azonban jóval több, mint kormányzati kommunikációs eszköz, az árak összehasonlíthatósága ugyanis az eddigi tapasztalatok alapján valóban alkalmas a kiskereskedelmi verseny élénkítésére. Ráadásul napirenden van, hogy a kormány a megfizethető élelmiszerárak biztosítása érdekében a halak, kávé, tea, rizs, marhahús, sertés kolbászok, zsemle, édességek, kakaópor és számos egyéb termékkategória mellett további tejtermékek – mint például a tejszín – beépítésével bővítheti az online árfigyelő rendszert.

Árfigyelő: 10 nap sokatmondó számai

Addig is abból főzünk, amink van, az Index a tejek és tejtermékek, valamint a tojás vonatkozásában megnézte, hogy a január 30-ig tartó 10 napos időszakban, az árfigyelőn elérhető adatok alapján milyen árváltozásokat lehetett látni.

Összegezve megállapítható, hogy a kiskereskedelmi üzletláncok az árfigyelőben megfigyelt

  • nem laktózmentes négy tej (1,5 és 2,8 százalék zsírtartalmú ESL- és UHT-tejek), nyolc tejtermék (kefir, natúrjoghurt, tehéntúró, 12 és 20 százalék zsírtartalmú tejföl, trappista sajt, vaj, vajkrém) és tojás termékkategóriába összesen 549 termékre szolgáltattak adatot a vizsgált időszakban.
  • A monitorozott 10 nap során a 13 kategóriába tartozó 549 termék közül 60 esetben mérsékelték áraikat az üzletek, vagyis a termékek 11 százalékánál volt megfigyelhető árcsökkenés.

Ugyanakkor jelentős eltérések mutatkoznak az egyes kiskereskedelmi üzletek árcsökkentéseinek számát és mértékét, illetve az árcsökkentéssel érintett termékeik forgalmazott termékeikhez képesti arányát tekintve. Kijelenthető, az üzletláncok összességében figyeltek arra, hogy ne csak saját márkás termékeiket kínálják olcsóbban, így a leárazott termékek egyharmada volt saját márkás, míg a leárazás nagyobb része gyártói márkás termékekre vonatkozott.

Tejtermékek a tatai Interspar hipermarketben 2019. június 5-én

Tejtermékek a tatai Interspar hipermarketben 2019. június 5-én

Fotó: Bodnár Boglárka / MTI

Boltról boltra: így akcióztak – és így nem

Elemzésünk alapján a vizsgált időszakban az Aldi csak a natúr joghurt kategóriában csökkentette az árait, ahol mindössze négy terméke van, ebből kettő olcsóbb, mint 10 nappal korábban. Összességében a 13 kategóriába tartozó forgalmazott termékeinek 5 […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2025/02/03/kiskereskedelem-bolt-inflacio-dragulas-tej-tejtermek-tojas/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar

A söripar jelentős, 878 milliárd dolláros értéket teremt, amivel a szektor hozzájárulása a világ GDP-jéhez …