Ingyenes szigetelés, amiben senki sem hitt, és egy piac, amire senki sem gondolt. Így lehetne összefoglalni a történetet, amellyel egy magyar vállalkozás egy év alatt a semmiből lett piacvezető az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer, azaz az EKR piacán. A modell egyedülálló: ingyen szigeteltek tízezernyi lakást, mégis kiemelkedő árbevételt értek el –
A cég 2023 elején alakult, kifejezetten azzal a céllal, hogy energiahatékonysági beruházásokat valósítson meg, finanszírozzon. Az első év a háttérmunka jegyében telt: jogi, pénzügyi, szervezeti alapozás, cégstruktúra-kialakítás. A valódi működés 2023 végén indult be, amikor a vállalkozás célul tűzte ki, hogy a lakossági szegmensbe is bevezeti az addig kizárólag nagyvállalati körben mozgó EKR-rendszert. Ez akkoriban merész ötletnek számított – annyira, hogy sokan őrültségnek tartották.
„Volt, aki konkrétan bolondnak nézett, amiért ingyen padlásfödém-szigetelést kínálok a lakosságnak, ami 4-600 ezer forintos értéket jelentett. Mindenki azt kérdezte, mi ebben az üzlet?” – kezdte mesélni a cég születését Székely Péter tulajdonos, aztán részletesen kifejtette, hol is találta meg a lehetőségek kapuját.
Az üzlet az volt, amit más nem látott
Az EKR – azaz az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer – európai uniós elvárás alapján létrejött szabályozás, amely kötelezi az energiakereskedőket (például a MOL, MVM, E.ON, Shell, Audax), hogy az eladott energiaegységek után energiahatékonysági megtakarítást igazoljanak. Ezt vagy saját beruházásokkal teljesítik, vagy megvásárolják a szabadpiacon.
A rendszerben ugyanakkor kialakult egy másik piac is, ahol ezek az úgynevezett hitelesített energiamegtakarítások (HEM) jóval olcsóbban, 17-18 ezer forint körüli áron beszerezhetők. Ez a különbség lett a vállalkozás üzleti modelljének alapja. A cég ingyen végezte el a szigetelést a lakossági ügyfeleknek, és az így keletkezett HEM-mennyiséget továbbértékesítette a kötelezett nagyvállalatoknak.
A program tavaly év elején indult. A lakosság először szkeptikusan fogadta az „ingyenesség” ígéretét, de hamar híre ment a sikeres szigeteléseknek. A cég végül 17 700 ingatlan padlásfödém-szigetelését végezte el az év végéig, térítésmentesen. Az elvégzett beruházások összértéke meghaladta a 9,6 milliárd forintot, amit a vállalkozás finanszírozott – állami támogatás nélkül.
Egy négyzetméter szigetelés nagyjából 0,46 gigajoule energiamegtakarítást jelentett, így egy 100 négyzetméteres ingatlanból 46 gigajoule HEM keletkezett.
Ez azt jelentette, hogy minden egyes házon körülbelül 150 ezer forint profit képződött
– három fő átlagosan egyórás munkavégzésével kalkulálva. Ez csak a szigetelési munkára vonatkozóan érvényes. A logisztika, adminisztráció, marketing, auditálás még ez után következett.
A rendszer további előnye volt, hogy a megtakarításokat a 2024-es szabályok szerint kétszeres szorzóval lehetett elszámolni. Ez azt jelentette, ha egy vállalat például 20 gigajoule lakossági HEM-et vásárolt, az 40 gigajoule-nak számított a kötelezettsége csökkentésében a tárgyévet követően. Ez a lehetőség sok céget késztetett arra, hogy beszálljon a piacra – azonban kevesen tudták teljesíteni a vállalásaikat.

„Voltak, akik nyáron kezdtek bele, lekötöttek nagy mennyiséget, majd ősszel pánikban hívtak, hogy baj van, nem tudják teljesíteni. Volt olyan partner, aki január 15-ig több mint 100 ezer gigajoule-t ígért a megbízója felé, de nem tudta leszállítani. Végül mi ugrottunk be helyettük, és karácsony környékén, egyetlen hónap alatt több mint 200 ezer négyzetmétert szigeteltünk le” – mondta Székely Péter.
A szorzók aranykora
A szabályozás 2025-ben […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!