A Sziget Fesztivál évről évre rengeteg energiát, időt fordít a fenntarthatóság növelésére. Jelenleg a PET-palackok 70, az alumíniumdobozok 35, az üveghulladék közel felét hasznosítják újra a fesztiválon, míg kartonból tavaly 10 tonnát sikerült összegyűjteni. Cél, hogy ezeken az arányok tovább javítsanak.
„Kiemelten büszkék vagyunk a díjnyertes közösségi komposztáló rendszerre, ami a fentieken kívüli hulladékból készít talajjavítóként funkcionáló komposztot – idén 100 köbméter a cél” – mondta Dominus Ákos, a Sziget fenntarthatóságért felelős menedzsere. (A komposztálódás egy olyan biológiai folyamat, amely a szerveshulladékok, melléktermékek anyagait jelentős részben humuszszerű anyaggá alakítja át. A lezajló folyamat biológiai oxidáció, valamint földlakó élőlények tevékenysége, mely a szerves anyagokat lebontja.)
Fenntarthatósági fesztivál-ötösfogat
Nemzetközi sztenderdek szerint egy fesztiválnak öt területen kell megfelelnie fenntarthatósági kritériumoknak. Ezek az alábbiak:
- étkeztetés,
- vízgazdálkodás,
- anyagvisszaforgatás, -újrahasznosítás,
- utazás és szállás,
- energiafelhasználás.
Étkeztetés tekintetében elhangzott: arra kérték a vendéglátóegységeket, hogy legalább három vegán vagy vegetáriánus opciót kínáljak fel, minimum 50 százalékban saját alapanyagokkal dolgozzanak, és hagyják el a pálmaolajat. Bár ezt a vendéglátók 80 százaléka vállalta, tízből nyolc fesztiválozó továbbra sem figyel erre, és inkább a magas karbonlábnyommal rendelkező ételek mellett teszik le voksukat – ezen a területen is edukációra van szükség.
Ami a vízgazdálkodást illeti, tavaly óta csak ivóvízzel működő angol vécé van a Szigeten, ami megduplázta a vízfelhasználást. Hamarosan jönnek a „szürkevizes” beruházások, a Duna vizét pedig már tavaly is használták locsolásra. Dominus Ákos elmondta: a fenntarthatóbb vizes infrastruktúra kiépítése zsebbenyúlósabb, de a következő években e téren is fejlődés várható.
Anyagújrahasznosítás terén kifejezetten jól áll a fesztivál. Ilyen például a korábbi termékek újrafelhasználásával készült ruhadarabok, vagy a tíz év munkájának gyümölcseként meghonosított repohárrendszer. A poharakat a Zöld Sziget pontokon lehet visszaváltani. Ez korábban 63 százalékban valósult meg, ám mióta visszajár a pohár árából, 75 százalékra nőtt a visszaváltási arány, ami illeszkedik a nemzetközi mintákhoz. Az italcsomagolások egyéni visszaváltásának lehetősége, vagyis az 50 forintos modell, még várat magára, cél hogy jövőre ez is megvalósuljon.
Ami az utazást, szállást, illetve az energiafelhasználást illet, vegyes a kép.
Az utazás teszi ki a Sziget szén-dioxid-kibocsátásának 90 százalékát, amire a szervezőknek vajmi kevés ráhatásuk van.
A szállásként funkcionáló sátrak is jelentős problémagóc. Sokan ugyanis sátrukat hátrahagyva távoznak a fesztiválról – ami globális probléma. Idén 20 eurós kedvezményt kapnak azok, akik regisztrált sátrukat leadják. Energiafelhasználás terén azonban kifejezetten szerencsés helyzetben vannak a szervezők. Míg más hasonló méretű fesztiválok nagyteljesítményű dízelgenerátorokból nyernek energiát, addig a Sziget a kiépített fővárosi hálózatból táplálkozik.
Brandlove
Az immár második éve a Sziget Fesztivál névadó szponzoraként is funkcionáló Coca-Cola évek óta támogatja a szelektív hulladékgyűjtés, amiből idén is kiveszi részét. A vállalat több fesztiválon is felállított Coke Studiója részben újrahasznosított elemekből áll, valamint a fesztiválokon árusított legtöbb terméküket 100 százalékban újrafeldolgozható palackban vagy aludobozban, valamint újrafelhasználható poharakban árusítják.
„A Coca-Cola fesztiválokon való jelenléte fontos szerepet játszik a vállalat nyári kampányában, amivel főként a Z generációt kívánjuk megszólítani. Nem kizárólag termékeket szeretnénk eladni a fiatalok számára. Célunk, hogy érzelmi kapcsolat, „brandlove” alakuljon ki az ifjú fogyasztók, illetve a vállalat között” – mondta Vida Annamária, a Coca-Cola Magyarország szenior brand menedzsere.
Még mindig sokan nem hiszik, nem értik
A fenntarthatósági törekvések egyik sarokpontja a körforgásos hulladékgazdálkodás. A Consumer Panel Hungary (korábban GfK) 25 országban végzett nagymintás kutatásában Magyarországon 3200 háziasszonyt kérdezett többek között arról, miket tesz a fenntarthatóság érdekében, mennyire végzi vásárlásait a fenntarthatóság jegyében, és hogy egyáltalán fontosnak tartja-e magát a fenntarthatóságot. 32 százalék nevezte nagyon fontosnak – ami kicsivel magasabb, mint az uniós átlag –, 28 százalék bár fontosnak tartja, de nem tesz jelentős lépéseket az érdekében, nem rendelkeznek kellő információval.
Riasztó azonban, hogy 40 százalék elutasító a fenntarthatósági törekvésekkel kapcsolatban, nem értik a lényegét, vagy egyáltalán nem hisznek benne.
A magyar háziasszonyok a globális felmelegedést tartják a legnagyobb környezetvédelmi kihívásnak, míg a második helyre a műanyaghulladékok visszaszorítását tették.
A Mohu szintén a témában lefolytatott kutatása során a megkérdezettek közel 15–20 százaléka tesz meg minden tőle telhetőt a fenntarthatóság érdekében. Ugyanennyien mondják azt, hogy a globális felmelegedés, illetve a fenntarthatóságra való törekvés „hülyeség”.
Van azonban egy 60–70 százaléknyi „lebegő” réteg, akik fenntartható módon élnének, amennyiben ez nem jelent számukra túl nagy erőfeszítést, és könnyen elérhetők az ehhez szükség infrastrukturális feltételek.
„A megfelelő és elérhető feltételek megteremtése a feladat, amivel jóval több ember érdekeltté tehető a fenntarthatóságban” – világított rá Runtág Tivadar, a Mohu operatív igazgatója.
A szkeptikusok és tagadók azt sem hiszik el, hogy egy adott termék fenntartható alternatívája ugyanolyan minőséget képvisel, mint nem fenntartható társa. Sokan azt gondolják, hogy túl drága, számos honfitársunk pedig nem rendelkezik elegendő információval ahhoz, hogy miért érdemes visszagyűjteni.
A tudás, ár, hitelesség bermudaháromszögében kell úgy elkalauzolni a fogyasztókat, hogy megértsék a visszagyűjtés motivációját és érdekeltté váljanak benne
– fogalmazott Turcsán […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!