A kormányzat azt szeretné, ha minél többen digitális állampolgárokká válnánk, mert ez rengeteg előnnyel jár mindenkinek: felgyorsul az ügyintézés, kényelmesebb lesz, és a kormányzatról is teher hullik le.
Az egyik legfontosabb, egyben leginkább küszöbön álló változás, hogy 2025. január 16-tól megszűnik a jó ideje használt, hagyományos ügyfélkapu, és a helyébe lép a várhatóan jóval biztonságosabb Ügyfélkapu+ – világított rá cikkében az Economx.
Mindemellett a kormány elindította a Digitális Állampolgárság Programot, amely egy mobilappon keresztül biztosítja az elektronikus ügyintézést. Múlt pénteken Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter beszélt részletesen a változásokról.
Hogyan működik az Ügyfélkapu+-regisztráció?
Ami szükséges a néhány perc alatt elvégezhető művelethez:
- 1. Egy létező, már használatban lévő Ügyfélkapu-regisztráció, ahová felhasználónévvel és jelszóval szoktunk belépni.
- 2. Valamilyen okoseszköz, telefon vagy tablet, amellyel applikációt tudunk letölteni, majd az futtatni.
- 3. Egy hitelesítő alkalmazás, azaz authenticator letöltése például a Google Play Áruházból vagy az AppStore-ból: mi a Google Authenticator nevű alkalmazást vetettük be erre, és szoktuk bevetni a hasonló feladatokra.
Authenticator app? Mit jelent a kétlépcsős azonosítás?
A kétfaktoros hitelesítéssel már nagy eséllyel találkoztunk máshol is, például amikor egy-egy online fizetést, tranzakciót kell a mobilbankunk segítségével megerősíteni.
Az Ügyfélkapu+ használatakor, belépéskor a telefonunkra megkapjuk ezt a kódot az Authenticator megnyitásával: ezt a számsort kell majd a bejelentkező felületen beírni.
Mi lesz a hagyományos Ügyfélkapu sorsa?
Az Ügyfélkapu+-regisztrációt mindenképp érdemes 2025. január 15-ig elintézni, mert 2025. január 16-án gyakorlatilag már nem fogunk tudni elvileg belépni az ahhoz tartozó felhasználónévvel és jelszóval a hagyományos Ügyfélkapuba.
Ha egyik regisztrációt sem végezzük el január közepéig (Ügyfélkapu+ és/vagy DÁP), nem lesz lehetőségünk elektronikusan elintézni azokat az ügyeket, amelyekhez ügyfélkapus belépés szükséges.
2025. január 16-án tehát az Ügyfélkapu megszűnik, és nem tudjuk majd elérni rajta keresztül például az EESZT-t, az ONYA-t, az eSZJA-t, illetve a többi központi online ügyintéző felületet. Ha regisztráltunk, ezekre az állami oldalakra, zökkenőmentesen beléphetünk majd a megadott határidőtől az Ügyfélkapu+ szolgáltatással, akárcsak a DÁP mobilappal.
„A jelenlegi tervek szerint az Ügyfélkapu+ rendszere 2025. december 31-ig fog működni, utána teljes egészében a DÁP veszti át a szerepet az online állampolgári ügyintézésben” – írja az Economx.
Mi a különbség az Ügyfélkapu és az Ügyfélkapu+ között?
A különbség lényegében annyi, hogy az Ügyfélkapu+ lehetővé teszi, egész pontosan az eddigiekhez hozzáteszi a kétfaktoros azonosítást, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felhasználónév és a jelszó megadása mellett szükség lesz a már említett egyszeri Authenticator biztonsági kód megadására is, ami minden alkalommal más és más.
Minek a kétfaktoros azonosítás?
[…]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2024/11/25/ugyfelkapu-dap-digitalis-allampolgarsag-magyarazo/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!