Hányat kell még aludni karácsonyig? Az év végéhez közeledve alighanem ez a leggyakrabban feltett kérdés a háztartásokban, ám az izgatott gyermekeknél jóval hamarabb ébredtek a kereskedelemben dolgozók. Az alapos felkészülés már csak azért is volt fontos részükről, mert az év végi forgalmon az esztendő egészének megítélése is múlhat: befolynak-e a kasszába az üzleti terv szerint remélt, várt költések.
Élelmiszer-kiskereskedelmi körképében az Index utánajárt, hogy a nagy áruházláncok milyen várakozásokkal tekintenek az ünnepi időszakra. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy
- a szezonális ünnepi termékek mikortól találhatók meg az áruházak polcain;
- értékben, illetve volumenben mely termékkategóriák forgalma lódulhat meg látványosan;
- mely napokon lehet számítani a karácsonyi csúcsra, amikor vélhetően a legtöbben rohamozzák meg a boltokat;
- a kihívásokkal teli gazdasági környezetben kell-e a szokásosnál szerényebb kosárértékkel számolni, hogyan változtak meg a fogyasztói preferenciák;
- végül összegezve, egyúttal előretekintve: 2024 egészét tekintve milyen trendek alakították, formálták leginkább a kiskereskedelmet, és min múlhat elsősorban, hogy 2025 jobb, eredményesebb év lesz-e?
Kereskedelmi szempontból a karácsony az év egyik legforgalmasabb időszaka. Tőzsér Judit, a Lidl vállalati kommunikációs cégvezetője lapunknak elmondta: erős forgalomra, a piac bővülését meghaladó növekedésre számítanak. „Kiemelt figyelmet fordítunk erre az időszakra, és az ünnepekkel kapcsolatos termékek már november közepétől folyamatosan jelentek meg a polcokon. A forgalom intenzív erősödése a karácsonyt megelőző héten várható, a legerősebb forgalomra pedig a hét második felétől számítunk, hiszen az ünnepi friss termékek beszerzését a karácsony előtti pár napra időzítik a fogyasztók, a legerősebb forgalom várhatóan a hétvégén és 23-án lesz” – tette hozzá.
Sokat nyom a latban a decemberi forgalom
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a karácsonyi és ünnepi bevásárlás várhatóan csaknem 12 százalékát teszi majd ki az üzletlánc éves forgalmának.
A felmérések szerint tovább folytatódik az elmúlt hónapokban jól megfigyelhető trend, amely azt mutatja, hogy a SPAR márkatermékek iránt növekszik a kereslet. Az üzletek magas minőségű kínálata idén is újdonságokkal bővült, amelyek még inkább hozzájárulnak a kényelmes ünnepi készülődéshez
– ismertette a szakember. A Lidlnél a december 23-i meghosszabbított nyitvatartás után december 24-én zárva tartanak az üzletek, ugyanaznap a SPAR áruházai 12 óráig látogatgatók. Ez utóbbi forgatókönyvet valósítja meg a Tesco, az Auchan, az Aldi és a Penny is. A CBA és Príma egységeket működtető vállalkozások saját hatáskörben dönthetnek a nyitvatartásról, mindenhol a vásárlói igényeknek, illetve a jogszabályi előírásoknak megfelelően, december 24-én is, elvégre franchise rendszerben működik a magyar üzletlánc.
A Tesco sajtóosztályán azt a tájékoztatást kaptuk, hogy két fázisban indították az ünnepeket: november elején, majd decemberben. „Az első fázisban főleg az édesség, alkohol, kozmetikai csomagok kapnak nagyobb hangsúlyt, ehhez csatlakozik a friss áru egy kicsivel később. A legnépszerűbb termékek a szezonális kategóriákban az édességek (mikulás, majd szaloncukor), az alkohol kategória (karácsonyi csomagok, összecsomagolások), panettone, bejgli, magvak, sütési kiegészítők és dekortermékek. A normál választékból a sütési alapanyagok (liszt, cukor, mák, dió), hús, hal és savanyított káposzta kiemelkedő” – részletezték. Az évek során azt tapasztalták, hogy
a vásárlási csúcs egyre inkább eltolódik az utolsó hétre, sőt az utolsó napokra. Idén ez feltételezhetően még inkább így lesz, tekintettel a decemberi két szombati munkanapra.
Kosárértékben nem számítanak nagy változásra, mert ünnepek idején, főleg karácsonykor a költési hajlandóság még ebben a gazdasági környezetben is megnövekszik. Az látszik, hogy a vásárlók kifejezetten a jó ár-érték arányú termékeket, az akciókat, a megfelelő árakat keresik mind a szezonális, mind az alaptermékek esetében.
Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója az Indexnek hangsúlyozta: november eleje óta folyamatosan növekvő termékválasztékban találhatók meg üzleteik polcain az év végi szezontermékek. A Mikulás-időszak sikeresnek mondható, az üzletek többségében elfogytak a csokoládéfigurák, több helyen még termék-átcsoportosítással is kellett élniük annak érdekében, hogy legyen a vásárlóknak megfelelő kínálat azokon a helyeken is, ahol az eredetileg megrendelt készletek idő előtt elfogytak.
Keresik a magas minőséget, a prémiumot
A karácsony előtti két-három hétben elsőként a sütés kellékei, illetve a szaloncukrok iránt nőtt meg a kereslet, de mostanra […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2024/12/18/kereskedelem-vasarlas-karacsony-kiskereskedelem-fogyasztas/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!