Augusztusban az egy évvel korábbinál 21 százalékkal több, 787 ezer új autót helyeztek forgalomba az Európai Unióban. A legnagyobb piacokon komoly növekedést jeleztek: Németországban 37,3, Franciaországban 24,3, Olaszországban 11,9 százalékkal több új autó gurult ki a szalonokból, mint egy évvel ezelőtt.
Eközben az egész unióban egyedül Magyarországon estek vissza az eladások – 10,4 százalékkal. A szeptembert már jobb állapotban zárta a magyar piac: az eladott 9123 autó „csak” 3,2 százalékos visszaesést jelez.
Ugyanakkor Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke szerint sok szempontból érdemes árnyalni a képet, ám hogy nehézségek vannak, azt ő sem tagadja.
Válsághatások
A komoly európai növekedés az alacsony bázis miatt mutatkozik, az pedig a koronavírus-válság és az azt követő beszállítói láncok akadozásának eredménye. De ez a hatás hamarosan kiárazódik a piacból, és onnantól a szakember szerint egyes országok néhány százalékos előnyt, mások hasonló mértékű lemaradást mutatnak majd.
Magyarország esetében viszont teljesen más forgatókönyv érvényesül. Gablini Gábor emlékeztetett arra, hogy 2019-ben számottevő túlkínálat volt szinte mindegyik, így a magyar piacon is. A koronavírus-járvány első köre még keresletet duzzasztott – hiszen sokan akartak átülni a biztonságosabb gépkocsikba a tömegközlekedés helyett –, ám hamar kiderült, hogy nincs utánpótlás, hiszen a gyárak a chiphiány miatt leálltak. Az újraindulás pedig rendkívül lassú volt, ezért 2021 végére, 2022 I. fél évére olyan hiánytünetek alakultak ki a piacon, amikor a vevők egymásra licitáltak a kereskedésekben a beérkező autókra. Ráadásul – emlékeztet a Gémosz elnöke – ez a trend nem csak itthon volt tetten érhető, hanem egész Európa a hiánytünetekkel küzdött, ezért bizony a gyártók és az importőrök is sokszor lemondták a letárgyalt kontingenseket, és azokat más, jobban fizető országba irányították át. Ez pedig tovább növelte a hiányt.
Önkritikusan hozzá kell tenni – mondja a Gémosz elnöke –, hogy ebben az időszakban bizony
a korábbi hónapokban ínséges pillanatokat átélő kereskedők egy részénél is megjelent a kapzsiság,
akik így a korábbi évekhez képest kiemelkedő profitokkal zárták a tavalyi évet. Ugyanakkor az eladott mennyiség korlátozottsága miatt a magasabb haszonkulcs sokkal kisebb volumenre rakódott rá.
Lemondástömeg az energiasokk miatt
A pozitív várakozásokat ugyanakkor derékba törte a meglóduló infláció és a bizonytalanná váló gazdasági környezet.
Más európai piacokkal szemben Magyarországon a 2022-es őszi energia- és élelmiszerár-para miatt a korábban megrendelt autók tömegeit mondták vissza a vevők.
Gablini Gábor szerint ez a rossz trend most is tart, ez a magyarázata annak, hogy alig egy évvel […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2023/10/30/autoertekesites-eladasok-szerviz/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!