A tavalyi és tavalyelőtti év erős előfoglalási időszaka után – amikor a legnépszerűbb nyári utazási célpontokra már február végére elkeltek a jobb helyek –, 2025-ben, úgy fest, újra a last minute uralja a nyári szezont. Az irodák zöme komoly kedvezményekkel csábítja az utazni vágyókat, szemmel láthatóan sok a szabad hely.
A magyar utazási piacon jelenleg egyértelműen a last minute ajánlatok dominálnak
– mondta az Index kérdésére Bocsák Zsófia, a Kartago Tours cégvezetője, aki szerint sokan az utolsó pillanatig kivárnak, és jellemzően egy-két héttel az indulás előtt foglalnak, leginkább az ár alapján döntve.

Dömpingár, megkésett nyár, késői tanévzárás
A szakemberek szerint ennek több oka is van. Bár az év elején az előfoglalási szezon idén is jól indult, ezt követően nem jött jól, hogy épp az előfoglalások csúcsidőszakában bizonytalanította el a családokat az ismét emelkedésnek indult infláció.
A beosztással élők későbbre tolták az utak kiválasztását, így viszont sokaknál csak most kerül elő a nyaralás kérdése.
Komora Zoltán, az IBUSZ vezérigazgató-helyettese szerint az utasok kivárnak, a foglalásokban keresletcsökkenés látszik tavalyhoz képest. A szakember szerint a preferenciák is változtak, az árérzékenység pedig egyértelműen nőtt.
Bocsák Zsófia szerint az időjárás sem volt kedvező, idén az egész mediterrán régióba nehezen érkezett meg a nyár. Ha pedig még messze nem alkalmas fürdésre a tenger hőmérséklete, a magyar utas kétszer is meggondolja, hogy elinduljon-e nyaralni.
Emellett a kínálat is számottevően emelkedett. A korábbi évek komoly kereslete után a hazai utazásszervezők a tervezési időszakban – tavaly ősszel, amikor az infláció épp rekordalacsony volt – az addigi visszafogott kapacitáslekötések után elérkezettnek látták az időt, hogy bővítsék a kínálatot. Ugyanakkor a többség ezt visszafogottan tette meg. Ahogy a Kartago Tours cégvezetője elmondta, ők is nagyobb kapacitásokkal tervezték 2025-öt, ám nem olyan úti célokra indítottak újabb chartert, ahová már amúgy is bőséges a kínálat, hanem valódi újdonságokra – Costa Almería vagy Bodrum – hoztak ajánlatot, ahová csak ők kínálnak járatot Budapestről.
Komora Zoltán szerint a természetes bővülés mellett a kihívók is gondot okoznak. Az IBUSZ szakembere szerint túlzott,
az itthoni értékesítési lehetőségeiket meghaladó, sokkal jelentősebb kapacitásokat kötöttek le egyes, a hazai piaci viszonyokat nem ismerő külföldi touroperátorok. Nekik most a szabad helyeket mélyen áron alul kell megpróbálni értékesíteni,
lépésük pedig kihat a többiek helyzetére is. A piac szempontjából kifejezetten rossz üzenetnek tartja a Kartago képviselője azt, hogy májusban már last minute-ként hirdettek egyes irodák augusztusi akciókat. A piacon tudható, van olyan szereplő, aki már évek óta dömpingárakon próbál meg komolyabb részesedést szerezni a magyar piacon, amihez Komora Zoltán hozzáteszi, a túlzott akciózás becsapós, mert elhiteti az utasokkal, hogy ezek a reális árak. De veszteséggel nem lehet hosszú távon utaztatni – sok esetben a túlzottan alacsony ár már a minőség rovására megy.
Az Index felvetésére, hogy az utóbbi két év tapasztalataiból kiindulva idén túlvállalták-e magukat az irodák, Bocsák Zsófia úgy fogalmazott: „az előszezoni időszakra mindenképp igaz, hogy túl ambiciózus volt a piac”. Hozzátette, a júniusi időszak különösen nehéz a hazai piacon, amióta később kezdődik a nyári szünet. Hiszen a családosok csak akkor tudnak elindulni, amikor Nyugat-Európa tömegei is, így jóval kisebb a júniusi kereslet, és nagyobb a verseny a főszezoni helyekért.
Ezért olcsóbb a fapados járat is
A fentiek fényében korántsem biztos, hogy a főszezonban is megmaradnak az akciós utak. A Kartago Tours képviselője szerint több görög szigetre már most is ki lehet tenni a megtelt táblát. Komora Zoltán szerint akik eddig kivártak, most már csak jelentős kompromisszummal találnak megfelelő színvonalú csomagot, hiszen az üdülőterületek tele vannak. A külföldi piacok – német, skandináv, lengyel – utasai ugyanis tudatosabbak: hónapokkal előre foglalnak, és a minőséget keresik, nem az utolsó pillanatos olcsóságot – mondta az IBUSZ képviselője.

Az utazási irodáknak az egyéni utazástervezéssel is meg kell küzdeniük. Komora Zoltán szerint a fapados járatok túlzott kapacitása és dinamikus árképzése komoly elszívó hatást okoz. Bocsák Zsófia ugyanakkor úgy véli, aki egy hátizsákkal, véletlenszerű ülőhelyekkel, külön transzferszervezéssel vág neki a nyaralásnak, gyakran a végén rájön, hogy a fapados út nem is volt annyival olcsóbb.
Az Index felvetésére, hogy az idén nyáron a főbb nyaralóhelyekre a korábbinál alacsonyabb áron kínálnak utakat a fapados légitársaságok, a két piacot ismerő szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy az utaztató/charterpiac és a diszkont-légitársaságok piaca egymástól függ: ha láthatóan kisebb a kereslet az utazási irodáknál, akkor a fapados járatok helyeit is nehezebb értékesíteni – mérsékeltebb díjak jönnek. A másik oldalon pedig ott van az is, hogy azokon a célpontokon, ahol a telítettség miatt nem nagyon lehet megfelelő szállásokat találni, oda az utasok feleslegesen nem utaznak – olyankor is lejjebb kell nyomni a fapadosok árazását.
[…]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2025/07/01/utazas-nyaralas-last-minute-izrael-dubai-muisz/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!