Az EY a német szövetségi statisztikai hivatal és a szövetségi munkaügyi hivatal aktuális adatait elemezte a Németországban működő, 50 vagy annál több alkalmazottat foglalkoztató vállalatokra vonatkozóan – írja az MTI.
„A német autóipar masszív és mindenre kiterjedő válságban van” – kommentálta Constantin Gall, az EY autóipari szakértője a jelentést. Elmondása szerint problémát jelent a folyamatos gazdasági válság miatti gyenge kereslet, a túlzott költségek, valamint a belső égésű motorok és az elektromos autók drága egymás mellett élése, miközben az elektromobilitásba történő beruházások nagy összegeket emésztettek fel anélkül, hogy meghozták volna a kívánt piaci eredményt. Ehhez társul még a kínai piac beszűkülése is a német gyártók előtt.
A gyártóknak jelenleg kihívások sokaságával kell szembenézniük, és ezek egy részét csak saját erőből tudják megoldani. „Idén ezért azt fogjuk látni, hogy az autógyártók masszívan meghúzzák a nadrágszíjat, hogy növeljék ellenállóképességüket. Ez elkerülhetetlenül a foglalkoztatás jelentős csökkentéséhez fog vezetni” – mondta Gall. A tavalyi, „viszonylag kis számú létszámleépítés” csak a kezdete volt egy fájdalmas, de elkerülhetetlen zsugorodási folyamatnak.
Októberben megírtuk: a Német Autóipari Szövetség által megrendelt tanulmány szerint a német autóipar átalakulása 2035-ig 186 ezer munkahely megszűnéséhez vezethet.

A legutóbbi geopolitikai fejlemények fényében valószínű, hogy a termelés egy részét áthelyezik az Egyesült Államokba vagy Kínába. „Ez ismét jelentősen felgyorsítaná a munkahelyek megszűnését ebben az országban” – mondta Gall, aki szerint a vállalatok mostanra egyértelműen felismerték a problémákat, ezért „van remény arra, hogy az autógyártók középtávon ismét magasabb árrést érjenek el”. Pusztán a költségcsökkentő intézkedések azonban ehhez nem lesznek elegendők.
A beszállítók közelmúltbeli igen gyenge teljesítményére tekintettel, a szakértő további jelentős létszámleépítéseket jósolt. „Sok beszállító számára egyre ritkább a levegő, és különösen az elektromobilitás megtorpanó lendülete szűkíti jelentős mértékben az árrést” – mondta Gall.
A tanulmány szerint a németországi autóipar forgalma tavaly 5 százalékkal zsugorodott, miután az előző három évben folyamatosan nőtt. A forgalom 2024-ben 536 milliárd eurót tett ki.
A közelmúltban számos neves németországi gyártó és beszállító jelentett be költségcsökkentő programokat. Az elkövetkező években több tízezer munkahelyet kell megszüntetni – legyen szó olyan gyártókról, mint a Mercedes-Benz, a Porsche vagy a Volkswagen fő márkája, a VW. Vagy olyan beszállítóknál, mint a Bosch, a ZF, a Schaeffler vagy a Continental.