Magyarország legnagyobb olajipari vállalata támadja a nyugati „képmutatást” az orosz energiaügyben – ezzel a címmel közölt cikket a Financial Times, amelyben a Mol Oroszországhoz fűződő kapcsolatait vizsgálták. Erre azt követően került sor, hogy a spanyol kormány a Mol orosz üzleti kapcsolataira hivatkozva megvétózta az olajvállalattól teljesen függetlenül működő Ganz-MaVag spanyol vonatgyártó cégre tett ajánlatát, annak ellenére, hogy a Talgo igazgatósága is kedvezőnek ítélte azt – ezzel korábban már részletesen foglalkoztunk,
Ugyanakkor a nyugati országok képmutató magatartására hívta most fel a figyelmet Magyarország legnagyobb vállalatának egyik vezetője, kiemelve, hogy számos európai ország úgy fogalmaz meg kritikákat a tengertől elzárt, kiszolgáltatott helyzetű kelet-közép-európai régióval szemben, hogy közben Törökországból vagy Indiából vásárolnak „átcsomagolt”, orosz kőolajból finomított üzemanyagokat.
„Senki se mondja, hogy az orosz nyersolajból Törökországban vagy Indiában finomított olajtermékek nem kerülhetnek be Európába. Senki se tiltakozik, és a szerepük egyre nő” – mondta Bacsa György, a Mol Magyarország Ügyvezető Igazgatója az interjúban.
Lehet Oroszországot mellőzni?
A Mol-csoport továbbra is vásárol orosz nyersolajat, de teljesen törvényesen és transzparensen – az Oroszországból származó nyersolaj behozatalára vonatkozó uniós szankció alóli mentességet élvezve –, sőt az elmúlt időszakban már Ukrajnán áthaladó olaj szállítójaként is beszállt, mert Kijev júliusban megtiltotta a Lukoilnak, hogy használja a Druzsba vezeték saját szakaszát. A Mol Magyarország Ügyvezető Igazgatója elmondta, a vállalat annak érdekében tárgyalt Ukrajnával és Oroszországgal, hogy
biztosítsa a régió számára is létfontosságú olajszállításokat.
A vállalat több alkalommal rámutatott: a szlovák, a cseh és a magyar finomítókat is az orosz kőolaj bedolgozására tervezték, és bár a vállalat már 10 éve dolgozik azon, hogy csökkentse az egyoldalú függőségeit és rugalmasabbá tegye a kőolajbeszerzését, Magyarország és a Mol továbbra is rengeteg támadást kap, amiért az orosz–ukrán háború után is fenntartja az orosz energiaimportot.
Pedig a Mol nyílt lapokkal játszik a kérdésben: a vállalat egyértelművé tette, még legalább két évre van szüksége ahhoz, hogy elérje a 100 százalékos rugalmasságot a bedolgozás terén. De az orosz kőolajvásárlás lehetőségéről a jövőben sem szeretne lemondani, hiszen azzal csak annyit érne el, hogy az egyik egyoldalú függőségét cserélné le a másikra. Ha kiesne a Barátság kőolajvezeték, akkor a régió ellátását csak az Adria-vezetéken keresztül lehetne megoldani, és kérdéses, hogy a déli ellátási útvonalon keresztül jut-e elég alternatív kőolaj Kelet-Közép-Európába.
Bacsa György rámutatott arra is, hogy az Adria-vezeték horvát szakaszát üzemeltető Janaf visszaél a régió kiszolgáltatottságával. Ez az egyetlen útvonal, amelyen keresztül tengeri nyersolaj érkezik Közép-Európába, és amely az oroszországi Barátság kőolajvezeték egyetlen alternatívája. Ebben a helyzetben lett a Janaf „Horvátország egyik legnyereségesebb vállalata” Bacsa György szerint, ezzel a cégvezető arra utalt, hogy a horvát cég a méltányos piaci ár többszörösét kéri a szállításokért.
A Janaf elnöke, Stjepan Adanic tagadta az állításokat, és a múlt hónapban azt mondta, hogy a vezeték képes ellátni a Mol magyarországi és szlovákiai finomítóit olyan kölcsönösen megállapított árakon, amelyek „a szállított olaj mennyiségének növekedésével csökkennek”. Ugyanakkor ettől függetlenül is igaz, hogy minél több szállítási útvonal van, annál jobb Magyarország ellátása.
A spanyol képmutatás
A Mol orosz kapcsolatai az elmúlt időszakban újabb kritikák tárgyát képezték, miután Spanyolország a múlt hónapban megvétózta a Moltól független Ganz-MaVag 600 millió eurós ajánlatát a vonatgyártó Talgo vállalatra. Tette ezt úgy, hogy a valóságban
- több uniós tagállam egyre többet vásárol orosz piaci szereplőktől származó cseppfolyósított földgázt.
- Márciusban Spanyolország teljes LNG-importjából 26 százalékot tett ki az orosz földgáz, az egy évvel korábbi 14,4 százalékos szinthez képest. Algéria után Oroszország számít Spanyolország legnagyobb importőrének.
- Ha pedig az idei első nyolc hónapot nézzük, világosan látszik, Spanyolország földgázimportjában folyamatosan […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!