Lelassult az elektromos járművek piaca az idén. Az évekig tartó szárnyaló eladások után a növekedés határozottan megtorpant. Pedig a fosszilis üzemanyaggal működő autók elektromos járművekkel való helyettesítése központi szerepet játszik szinte az összes ország éghajlati céljainak elérésében. Jelenleg nagy kérdés, hogy ez a folyamat hamarosan eltűnik-e, vagy tartósnak bizonyul.
Az elektromos autók értékesítésének növekedése figyelemre méltó: 2020-ban 10, tavaly már 45 millió elektromos jármű közlekedett az utakon. Azonban a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint 2035-re 790 millió elektromos autóra lesz szükség, ha el akarjuk érni a klímacélokat. Ez az eladások 27 százalékos növekedését jelenti minden egyes évben.
Egész Európa izgulhat
Ezért feltűnő, hogy a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának, a Teslának a globális eladásai az idei első negyedévben alacsonyabbak voltak, mint a tavalyi év azonos időszakában. És a BYD is lassulást tapasztalt január és március között. Az európai elektromosautó-eladások a tavalyi utolsó negyedévben több mint 10 százalékkal estek vissza az előző év azonos időszakához képest – összegezte a BBC.
Az Egyesült Királyságban az elemzők szerint az elmúlt évek erős eladásai az adókedvezményeknek voltak köszönhetők. A háztartási piac azonban nehezebb diónak bizonyult, mivel az emberek azt mondják, hogy az árak visszatartják őket. Egy új elektromos autónak az átlagára az Egyesült Államokban több mint 60 000 dollár, de Európában és az Egyesült Királyságban is hasonlóan magasak az árak.
A nagy állami támogatások és a nagyobb termelési hatékonyság azt jelenti, hogy a kínai fogyasztók számára az átlagos költség viszont mindössze 30 000 dollár. A BYD Seagull ferde hátú modelljét kevesebb mint 10 000 dollárért árulják. Kína ráadásul jóval több elektromos járművet gyárt, mint amennyire az ottani piacnak szüksége van. Innen nézve pedig már nem túl bonyolult összefüggés, hogy Kína könnyen eláraszthatja az amerikai és az európai piacot olcsó autókkal, ha nem tartanák vissza a vámok.
Ezáltal az európai és amerikai politikusok dilemmája egyszerűen így foglalható össze:
- olcsóbb elektromos meghajtású járműveket akarnak,
- de nem azon az áron, hogy veszélyeztessék a saját autógyártóikat – például a Fordot vagy a Volkswagent – és ezáltal a munkahelyeket.
A nagy nyertes a protekcionizmus lehet
Jelenleg pedig arról beszélnek, hogy vámokat és egyéb kereskedelmi akadályokat emelnek az importra, hogy távol […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!