2024. szeptember 7., szombatMa Regina napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 394,00 Ft | USD: 354,00 Ft | CHF: 421,00 Ft
2024.09.07. Regina Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 394,00 Ft | USD: 354,00 Ft | CHF: 421,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Iskolai telefonböjt, és ami mögötte van: ezért jó, és ezért nehéz betartani

Hirdetés

Iskolai telefonböjt, és ami mögötte van: ezért jó, és ezért nehéz betartani

Ahogy arról az Index is beszámolt, 2024. augusztus 9-én jelent meg a Magyar Közlönyben az iskolákba be nem vihető és korlátozottan bevihető tárgyakra vonatkozó egységes szabályozás.

Használatban korlátozott eszköznek minősülnek a telekommunikációs eszközök – különösen a mobiltelefonok –, a kép- vagy hangrögzítésre alkalmas eszközök és az internet elérésre alkalmas okoseszközök. Tanítási nap folyamán az általános iskola 1–8 évfolyamán, a gimnázium 5–12. évfolyamán, a szakgimnázium 9–13. évfolyamán.

(Ahogy arról beszámoltunk, nemcsak a diákok, de a pedagógusok számára is korlátozzák a mobiltelefon-használatot, emellett a Nemzeti alaptantervből [NAT], valamint az Óvodai Alapprogramból is vizsgázniuk kell.)

Hat érv a korlátozás mellett

A törvény és a kormányrendelet-tervezet jelentős előrelépést jelent a gyermekek, kamaszok és fiatalok mentális egészségének védelmében, amelyet számos tudományos, szakmai és szakértői érv, kutatás, tanulmány támaszt alá – állapította meg közös állásfoglalásában Hal Melinda klinikai szakpszichológus, illetve Pöltl Ákos családbiztonsági szakértő, akik 6 pontban foglalták össze a legfontosabb tudományos hátterű, gazdasági, pszichológiai szakmai érveket az okoseszközök, különösen az okostelefonok nevelés-oktatási intézményi korlátozása mellett:

Hirdetés

  1. Az UNESCO (Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete) 2023 júliusában megjelent, Technológia az oktatásban – GEM Report 2023 című globális oktatási monitoringjelentésében többek között az okostelefonok globális iskolai tilalmát javasolja, annak érdekében, hogy ismét a tanulók érdekei kerülhessenek előtérbe. Az okostelefonokat ki kell tiltani az iskolákból, hogy ne tudják elvonni a gyerekek figyelmét, javuljanak tanulási képességeik, és kevesebb online zaklatás érje őket – fogalmaz a jelentés. A jelentés szerint a világ mintegy 200 különböző oktatási rendszerét elemezve mára 4 országból 1 kitiltotta a telefonokat az iskolákból, törvények vagy ajánlások révén. Kitér arra is, hogy az alkalmazó intézmények esetén javultak az iskolai eredmények.
  2. A 2023. december 5-én kiadott PISA-jelentés (Programme for International Student Assessment – Nemzetközi Tanulói Teljesítménymérés Program) szerint minden harmadik diáknak elvonja a figyelmét a digitális eszköz, amikor iskolában használja azt.
  3. Az okoseszközök jelentős, a normálisnál lényegesen magasabb dopamin- (örömhormon) emelkedést okoznak, ezáltal minden más iskolai oktatási tevékenységet unalmasabbá, érdektelenebbé tesznek. (He, Q., Turel, O., & Bechara, A., 2021) A serdülő agy esetén elmondható, hogy hamarabb fejlődik a jutalmazásért, mint a gátlásért vagy önkontroll képességeiért felelős agyterület. Emellett a serdülők agyára erőteljesebben hat a dopamin, és még inkább addiktív esetükben az okoseszköz, mint érett agyi struktúrák esetén. (Montag and Walla, 2016)
  4. Az okoseszközök és okostelefonok iskolai jelenléte csökkenti a diákok közötti beszélgetéseket, interakciókat, személyes kapcsolatot, ami elengedhetetlen a megfelelő idegrendszeri fejlődésükhöz, ahogyan szociális készségeik és érzelmi intelligenciájuk hatékonyságában is negatív szerepet játszik (Kates, Wu, & Coryn, 2018).
  5. Az okoseszközök figyelemelvonási képessége nem csupán a használat közben, hanem már ez eszközök elérhető közelségének tudatában is végbemegy. Ezért az okoseszközöket nem elég az iskolatáskába elrakni, szükséges az intézménybe lépve összegyűjteni és elzárva tárolni (Ward et al.,2017).
  6. A személyes képernyők tanórai használata maga után vonja az „elérhetetlenség feloldását”, vagyis a fiatalok igen gyorsan a tanórai feladatról szórakoztató tevékenységekre váltanak (Lepp, Barkley & Karpinski, 2015).

Több funkciót is elveszítenek

A Nemzeti Pedagógus Kar egyetért a központi szabályozással, ami a különböző jogszabályokban megfogalmazott tiltott eszközök köznevelési intézménybe való bevitelének tilalmát rendeli el. Ugyanakkor technikai nehézségeket lát a szabályozás betartása körül, míg a diákok számos más, immár okostelefonhoz kötött funkciót veszítenek el eszközük leadásával.

Mindannyian tapasztaljuk, hogy vannak diákok, akik az intézményekben nem feltétlenül kizárólag a tanítási órához kapcsolódó témához használják a mobiltelefonjaikat. A köznevelési intézmények többsége azonban folyamatosan alkalmazkodva a tapasztalt problémákra házirendben szabályozta az eszközök használatát

– jegyzi meg az NPK Index számára eljuttatott állásfoglalásában.

A Covid-időszak óta egyre több olyan alkalmazás jelent meg, ami a tanítási órákon változatosabb módszertani eljárásokat tesz lehetővé a mobileszközök használatával. Az okostankönyvek, a világhálón elérhető különböző szakmai anyagok mind segíthetik az egyes tananyagrészek jobb megértését, valamint a gyakorlást is. A pedagógusok értékelésének egyre nagyobb része megköveteli a mobileszközök tanórai bevonását, a változatosabb tanári eszköztár […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2024/08/16/mobiltelefon-okostelefon-iskola-oktatas-mobiltelefonhasznalat-korlatozas-nemzeti-pedagogus-kar-pedagogusok-diakok/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Fontos hírt kaptak az autósok, ismét változnak az üzemanyagárak szombaton

A holtankoljak.hu szerint szeptember 7-én tovább csökkennek az üzemanyagárak. Mint a portál írta,  A benzin nagykereskedelmi ára …