Ahogy arról az Index is beszámolt, 2024. augusztus 9-én jelent meg a Magyar Közlönyben az iskolákba be nem vihető és korlátozottan bevihető tárgyakra vonatkozó egységes szabályozás.
Használatban korlátozott eszköznek minősülnek a telekommunikációs eszközök – különösen a mobiltelefonok –, a kép- vagy hangrögzítésre alkalmas eszközök és az internet elérésre alkalmas okoseszközök. Tanítási nap folyamán az általános iskola 1–8 évfolyamán, a gimnázium 5–12. évfolyamán, a szakgimnázium 9–13. évfolyamán.
(Ahogy arról beszámoltunk, nemcsak a diákok, de a pedagógusok számára is korlátozzák a mobiltelefon-használatot, emellett a Nemzeti alaptantervből [NAT], valamint az Óvodai Alapprogramból is vizsgázniuk kell.)
Hat érv a korlátozás mellett
A törvény és a kormányrendelet-tervezet jelentős előrelépést jelent a gyermekek, kamaszok és fiatalok mentális egészségének védelmében, amelyet számos tudományos, szakmai és szakértői érv, kutatás, tanulmány támaszt alá – állapította meg közös állásfoglalásában Hal Melinda klinikai szakpszichológus, illetve Pöltl Ákos családbiztonsági szakértő, akik 6 pontban foglalták össze a legfontosabb tudományos hátterű, gazdasági, pszichológiai szakmai érveket az okoseszközök, különösen az okostelefonok nevelés-oktatási intézményi korlátozása mellett:
- Az UNESCO (Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete) 2023 júliusában megjelent, Technológia az oktatásban – GEM Report 2023 című globális oktatási monitoringjelentésében többek között az okostelefonok globális iskolai tilalmát javasolja, annak érdekében, hogy ismét a tanulók érdekei kerülhessenek előtérbe. Az okostelefonokat ki kell tiltani az iskolákból, hogy ne tudják elvonni a gyerekek figyelmét, javuljanak tanulási képességeik, és kevesebb online zaklatás érje őket – fogalmaz a jelentés. A jelentés szerint a világ mintegy 200 különböző oktatási rendszerét elemezve mára 4 országból 1 kitiltotta a telefonokat az iskolákból, törvények vagy ajánlások révén. Kitér arra is, hogy az alkalmazó intézmények esetén javultak az iskolai eredmények.
- A 2023. december 5-én kiadott PISA-jelentés (Programme for International Student Assessment – Nemzetközi Tanulói Teljesítménymérés Program) szerint minden harmadik diáknak elvonja a figyelmét a digitális eszköz, amikor iskolában használja azt.
- Az okoseszközök jelentős, a normálisnál lényegesen magasabb dopamin- (örömhormon) emelkedést okoznak, ezáltal minden más iskolai oktatási tevékenységet unalmasabbá, érdektelenebbé tesznek. (He, Q., Turel, O., & Bechara, A., 2021) A serdülő agy esetén elmondható, hogy hamarabb fejlődik a jutalmazásért, mint a gátlásért vagy önkontroll képességeiért felelős agyterület. Emellett a serdülők agyára erőteljesebben hat a dopamin, és még inkább addiktív esetükben az okoseszköz, mint érett agyi struktúrák esetén. (Montag and Walla, 2016)
- Az okoseszközök és okostelefonok iskolai jelenléte csökkenti a diákok közötti beszélgetéseket, interakciókat, személyes kapcsolatot, ami elengedhetetlen a megfelelő idegrendszeri fejlődésükhöz, ahogyan szociális készségeik és érzelmi intelligenciájuk hatékonyságában is negatív szerepet játszik (Kates, Wu, & Coryn, 2018).
- Az okoseszközök figyelemelvonási képessége nem csupán a használat közben, hanem már ez eszközök elérhető közelségének tudatában is végbemegy. Ezért az okoseszközöket nem elég az iskolatáskába elrakni, szükséges az intézménybe lépve összegyűjteni és elzárva tárolni (Ward et al.,2017).
- A személyes képernyők tanórai használata maga után vonja az „elérhetetlenség feloldását”, vagyis a fiatalok igen gyorsan a tanórai feladatról szórakoztató tevékenységekre váltanak (Lepp, Barkley & Karpinski, 2015).
Több funkciót is elveszítenek
A Nemzeti Pedagógus Kar egyetért a központi szabályozással, ami a különböző jogszabályokban megfogalmazott tiltott eszközök köznevelési intézménybe való bevitelének tilalmát rendeli el. Ugyanakkor technikai nehézségeket lát a szabályozás betartása körül, míg a diákok számos más, immár okostelefonhoz kötött funkciót veszítenek el eszközük leadásával.
Mindannyian tapasztaljuk, hogy vannak diákok, akik az intézményekben nem feltétlenül kizárólag a tanítási órához kapcsolódó témához használják a mobiltelefonjaikat. A köznevelési intézmények többsége azonban folyamatosan alkalmazkodva a tapasztalt problémákra házirendben szabályozta az eszközök használatát
– jegyzi meg az NPK Index számára eljuttatott állásfoglalásában.
A Covid-időszak óta egyre több olyan alkalmazás jelent meg, ami a tanítási órákon változatosabb módszertani eljárásokat tesz lehetővé a mobileszközök használatával. Az okostankönyvek, a világhálón elérhető különböző szakmai anyagok mind segíthetik az egyes tananyagrészek jobb megértését, valamint a gyakorlást is. A pedagógusok értékelésének egyre nagyobb része megköveteli a mobileszközök tanórai bevonását, a változatosabb tanári eszköztár […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!