Márciusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 0,4 százalékkal mérséklődött, naptárhatástól (és húsvéthatástól) megtisztítva 0,4 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakit – tájékoztatott erről a Központi Statisztikai Hivatal. A kiigazított adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,5 százalékkal maradt el az előző havitól. 2025. január–márciusban a forgalom – a megtisztított adatok szerint – 2,7 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakit.
Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára már az Indexnek kifejtette, hogy a hivatalos, havi kiskereskedelmi forgalmi adatok elemzésekor nagyon fontos, hogy megértsük a publikálásra kerülő adatok előállításához használt módszertant, hiszen az egyes hónapok, jelen esetben a március és az április hónapok statisztikája között várhatóan érdemi áthúzódó hatásokat fogunk tapasztalni.
Bekopogott a húsvéti meglepetés
Az államtitkár már akkor jelezte, hogy március egészében nominálisan (az inflációs hatástól nem megtisztítva) csak 2–4 százalékkal nőhetett a kiskereskedelmi költések összege az előző év azonos időszakához képest, míg az áprilisi forgalomnövekedés az eddig látott adatok alapján akár 10–12 százalék is lehet.
Áprilisra vonatkozón azonban a kiskereskedelmi statisztikában az idei év eddigi legdinamikusabb bővülése jöhet, akár 6–8 százalék körüli szinttel.
A márciusi adatokat a hivatalos statisztikában érdemben torzíthatja:
- egyrészt az árrésstop bevezetése, az adatok értékelése során az a módszertani sajátosság jelenti, hogy a KSH árstatisztikáinak adatfelvétele „csak” minden hónap 20. napjáig tart. Márpedig az árrésstopot március 17-én vezették be. Az inflációt a hónap első 20 napján mérik fel, miközben árrésstop 17-én lépett életbe, azaz az árindexet csak alig befolyásolta, a kiadások értékét viszont a hónap felében visszavetette.
- Másrészt a szakzsargonban húsvéthatásnak nevezett jelenség. A magyar háztartások a húsvétot megelőző 1-2 hétben jelentős mértékben növelik költéseiket a nagybevásárlásaik során. A húsvét ugyanakkor egy mozgó ünnep, tehát nem mindig ugyanarra a napra esik az évek alatt. Tavaly a húsvét történetesen március végére esett, idén április 20-a környékére. Ez azt jelenti, hogy tavaly márciusban a húsvét miatt sokkal többet költöttek a vásárlók, mint idén márciusban, mert a húsvét előtti 1-2 hetes időszak 2025-ben teljes egészében áprilisra esett.
Ezért célszerű a márciusi és áprilisi adatokat együtt elemezni.
A Központi Statisztikai Hivatal a márciusi adatokkal kapcsolatban azt is jelezte, az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene 1,2 százalékkal emelkedett. Az élelmiszer-kiskereskedelem 77 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 2,7 százalékkal növekedett, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 3,1 százalékkal csökkent.
A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene 5,9 százalékkal bővült. Az eladások volumene a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben 7,3, a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben és a bútor-, műszakicikk-üzletekben 4,8, a használtcikk-üzletekben 3,5, az iparcikk jellegű vegyes üzletekben 2,2 százalékkal nőtt, a könyv-, számítástechnika-, egyébiparcikk-üzletekben 5,2 százalékkal csökkent.
Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 8,5 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 5 százalékkal emelkedett. Az üzemanyagtöltő állomások forgalmának volumene 0,1 százalékkal bővült. A kiskereskedelmi adatokba nem tartozó gépjármű- és gépjárműalkatrész-üzletek eladásai 0,7 százalékkal csökkentek – összegezte a KSH. Márciusban az országos kiskereskedelem forgalma folyó áron 1630 milliárd forintot ért el.
Jöhet az újabb intézkedés
A Nemzetgazdasági […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2025/05/07/kiskereskedelem-bolt-forgalom-inflacio-kormany-ngm/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!