2022. december 1., csütörtökMa Elza napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 410,00 Ft | USD: 392,00 Ft | CHF: 416,00 Ft
2022.12.01. Elza Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 410,00 Ft | USD: 392,00 Ft | CHF: 416,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Három terület, ahol át kellene gondolni az ársapka alkalmazását

Hirdetés

Három terület, ahol át kellene gondolni az ársapka alkalmazását

A Mol november 18-tól 100 liter/tranzakcióban limitálta a magasnyomású kútoszlopain vásárolható gázolaj mennyiségét. A korlátozás azokat a személy- és áruszállító vállalkozásokat sújtja, amelyek március óta már nem az ársapkás, hanem a piaci áron értékesített üzemanyagot vásárolhatják, s munkaeszközükhöz kizárólag dízel üzemanyagot használnak – hívja fel a figyelmet a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) – a Nagyvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületével (NiT Hungary) közösen.

A sajtóban fellelhető információk szerint nincs üzemanyagkészlet-hiány, ezért értetlenül állunk a Mol üzemanyag-korlátozó lépése előtt

– mondta az Indexnek Árvay Tibor, az MKFE főtitkára. Emlékezhetünk, a Mol már márciusban jelezte: üzemanyaghiányról akkor sem volt szó, logisztikai gondok azonban felmerültek, ezért döntöttek úgy, hogy a benzinkutak közötti arányos forgalom eloszlása érdekében maximálhatják a tranzakcióként tankolható mennyiséget.

„Amennyiben a stratégiai tartalékok visszapótlása a cél, akkor az ennek eszközeként alkalmazott mennyiségkorlátozáshoz a lehető legrosszabb időpontot választotta a Mol, ugyanis épp a karácsonyi csúcsüzemben maradnak gázolaj nélkül a magyar fuvarozók. Ez pedig veszélyezteti az ellátásbiztonságot” – tette hozzá.

Hirdetés

Áruhiány alakulhat ki

„Egyszerű a képlet: az az autó, amelynek az lenne a dolga, hogy az árut a rendeltetési helyére – a boltok polcaira – juttassa, a szállítás helyett azzal tölti az idejét, hogy tankolni járkál” – mutatott rá Árvay. A maximálisan tankolható 100 liter üzemanyag nem fedezi egy tehergépjármű napi fogyasztását. Ennyi gázolajjal legfeljebb 300 kilométert tehetnek meg a kamionok.

A fuvarozó cégek jelentős része olyan családi mikro- és kisvállalkozás, amely nem rendelkezik saját, belső üzemanyagkúttal, számukra kiszámíthatatlanná válik a megfelelő mennyiségű üzemanyag beszerzése. A korlátozás arra kényszeríti majd a vállalkozásokat, hogy naponta többször küldjék járműveiket tankolni, ami jelentős időkiesést és felesleges kilométereket – pluszköltséget – jelent, továbbá tervezhetetlenné teszi a gépkocsivezetők szigorúan szabályozott munkaidejét.

Megélhetések kerülhetnek veszélybe

Mindez pedig a vállalkozások fennmaradását, ezen keresztül pedig családok megélhetését is veszélyeztetheti – hívja fel a figyelmet Árvay Tibor.

„Egy Ukrajnába gyógyszert szállító tagvállalkozónk arról számolt be, hogy 100 millió forint értékű gyógyszerrakomány áll a hűtőrakterében. Ezért nemcsak a járművet kell megtankolni, hanem a hűtőhöz tartozó külön motor is igényel – megközelítőleg 150-200 liter – üzemanyagot. Mivel a vállalkozó felelősséggel tartozik a gyógyszerért, ezért választania kell, hogy a hűtő motorját látja el üzemanyaggal, és biztosítja ezáltal a gyógyszer szavatosságát, vagy az autót tankolja meg. Bármelyik opciónál kockázatot vállal, az egyiknél a rakomány épsége, a másiknál a célba juttatását veszélyezteti. Ráadásul nemcsak itthon tud korlátozottan tankolni, de jelenleg az ukrajnai háború miatt az ottani ellátás sem biztosított. Ha az áruja tönkremegy, akkor vele együtt az élete is, mert nem tud kifizetni egy 100 millió forintos kárt” – mondta a főtitkár.

A magyar gazdaságnak sem jó

Az üzemanyag-korlátozásnak a nemzetgazdaságra nézve is negatív hatása van. A belföldi fuvarozók számára a fennmaradást veszélyezteti, a nemzetközi forgalomban tevékenykedő vállalkozások pedig várhatóan külföldön tudják majd megtankolni a kamionjaikat. 

[…]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2022/11/22/mkfe-fuvarozok-uzemanyagellatas-benzinarsapka-gazolaj-mol/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Itt a kilenc pont, amire Brüsszel 2300 milliárd forintot fizet Magyarországnak

Itt a kilenc pont, amire Brüsszel 2300 milliárd forintot fizet Magyarországnak

Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervének célja elsősorban a koronavírus-járvány gazdasági és társadalmi hatásainak ellensúlyozása, illetve …