2022. november 28., hétfőMa Stefánia napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 408,00 Ft | USD: 390,00 Ft | CHF: 414,00 Ft
2022.11.28. Stefánia Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 408,00 Ft | USD: 390,00 Ft | CHF: 414,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Ha mindenki sörözne, ezekről a problémákról nem beszélnénk

Hirdetés

Ha mindenki sörözne, ezekről a problémákról nem beszélnénk

Az első tízhavi adatok alapján az öt legnagyobb hazai sörgyártó belföldi forgalma 5,1 millió hektoliter volt, amely ugyan 3 százalékkal magasabb a tavaly január–októberinél, még mindig 4 százalékkal elmarad a Covid-válság előtt, 2019 hasonló időszakában mért 5,3 millió hektótól – közölte az Index érdeklődésére Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója. Amikor a top 5 piaci szereplőről beszélünk, a sörszövetségi tagokon, a Dreheren, a Heineken Hungárián, a Borsodin, s az itthon nem gyártó, de forgalmazóként meghatározó Carlsbergen kívül a statisztikához adatszolgáltatással hozzájáruló Pécsi Sörfőzdére kell gondolni.

Már a csapolt sör sem a régi

A körülményeket tekintve sincs ok az optimizmusra a söriparban a szakember szerint, folyamatosan nehezedő környezetben, folyamatosan emelkedő gyártási költségek (energia, alapanyag, szállítás és munkabérek) mellett kell működni. Ez a nehezedő környezet rontja az ágazat exportképességét is, ugyanis 21 százalékos visszaesést láthatunk az elmúlt egy év kivitelében.

Kántor Sándor szerint az első tíz hónap eladási adatai jól mutatják a vendéglátás és idegenforgalom gyengélkedését is.

Hirdetés

Az ennek a szektornak a teljesítményét hűen tükröző csapolt sör forgalma negyedével alacsonyabb még a tavaly regisztráltnál is, és alig haladja meg a 2019-es értékesítés felét a maga 373 ezer hektoliteres értékével. A szintén erre a szegmensre jellemző, újratölthető üvegben forgalmazott sör eladott mennyisége 785 ezer hektoliter volt, ami 14 százalékkal marad el a múlt évi bázisidőszaktól, és a hordós sörhöz hasonlóan alig több mint a felét érte el a 2019-es forgalomnak. Bár a dobozos sör aránya tovább nőtt a teljes forgalomban a maga 4 millió hektoliter feletti teljesítményével, ez is csak 1 százalékkal haladta meg a referenciaként tekintett, három évvel ezelőtti eladásokat.

A fentiek tükrében arra a kérdésre sem könnyű válaszolni, hogy mikorra érheti utol vagy múlhatja felül a pandémia és háború előtti csúcsot a magyar sörpiac. A szövetség első embere szerint az idei első fél év még bizakodással töltötte el a sörgyártókat, jó esély volt arra, hogy végre elérjék a 2019-es eladások mértékét, de a július 1-jén megemelt jövedéki adó és a népegészségügyi termékadó kiterjesztése tovább súlyosbította az ágazat helyzetét, és az említett körülményekkel együttesen – a második fél évre vonatkozó előrejelzéseknek megfelelően – visszavetette a sörök forgalmát.

A korsónkat sem kíméli az infláció

Magas az infláció, minden drágul, így a sör is. A fogyasztói döntések mögé tekintve arról viszont még nem esett szó, hogy a számos élelmiszer-kategóriában már kirajzolódó „lefelé vásárlás” jelensége érzékelhető-e a söröknél is. Erre a felvetésre Kántor Sándor úgy reagált, hogy a fogyasztói árérzékenység megjelenésére az októberi eladási adatokban találhatunk jeleket.

Ebben a hónapban a korábban csökkenő gazdaságos termékek iránti igény 10 százalékkal nőtt a […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2022/11/18/soripar-covid-haboru-termeles-vendeglatoipar-export/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Ha durva lesz a béremelés, tartós marad a magas infláció

Ha durva lesz a béremelés, tartós marad a magas infláció

A KSH adatai szerint az idei év első kilenc hónapjában a bruttó átlagkereset 503 600 …