Magyarországon bővült a második legnagyobb mértékben az eladott tisztán elektromos autók száma az év első hét hónapjában – közölte az Energiaügyi Minisztérium az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) statisztikái alapján. A januártól júliusig tartó időszakban itthon 60 százalékkal több e-autót értékesítettek, mint egy évvel korábban, ennél csak Máltán növekedett gyorsabban a piac.
Csak júliusban 63,9 százalékos volt a bővülés 2023 azonos hónapjához képest, ennél 4 uniós részpiac, a horvát, a cseh és a dán növekedett jobban. Az elektromos autók számának növekedése többek között a cégek számára elérhető támogatási programnak köszönhető, amelynek keretein belül 4316 e-autót szereztek be a vállalkozások 16,7 milliárd forint állami támogatással. Összesen a minisztérium szerint már 60 ezer tisztán elektromos autó járja a magyar utakat.
A magyar e-autó-flotta bővülésének köszönhetően Magyarország már tavaly felülmúlta a 2030-ra kitűzött célszámot a károsanyag-kibocsátás csökkentésében, így az EM 40 százalék helyett már 50 százalékos csökkenéssel számol a következő évtized elejéig.
A képet némileg árnyalja, hogy uniós szinten megtorpant az elektromos autók piaca, júliusban több mint tíz százalékot adott az eladásszám az egy évvel korábbihoz képest, míg az év első hét hónapjában 0,4 százalék volt a visszaesés. Várkonyi Gábor szerint ennek a hátterében az áll, hogy az elektromos autók a várakozásokkal ellentétben nem tudták kiváltani a benzines járműveket, mivel használatunk számos kényelmetlenséggel jár, miközben nem biztos, hogy egyáltalán olcsóbb, mint a belső égésű alternatíva – az autópiaci szakértő erről a hvg360-nak beszélt nemrég.
Ez a magyar gazdaság számára azért jelenthet gondot, mert az itthon gyártott akkumulátorok jelentős része elektromos autókba készül. A GDP 5,5 százalékát már most is az akkugyártás adja, de Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter korábban arról beszélt, hogy ez a szám akár 10-11 százalék is lehet.