A lakossági és vállalati ügyfelek továbbra is a szolgáltató adóhatósággal fognak találkozni, a hivatal a csekély súlyú, nem szándékos hibát vétő, alapvetően jogkövető adózókat továbbra is támogatja – mondta Vágvölgyi Ferenc, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) elnöke. Szigorú, hatósági fellépésre azok számíthatnak, akik a közteherviselési kötelezettségüket szándékosan mulasztották el, illetve csalárd módon működnek – például feketén foglalkoztatnak.
Új eszköz: adategyeztetési eljárás
A NAV ellenőrzési rendszerében idén paradigmaváltás következik, amely alapvetően változtatja meg az adóhatóság kapcsolatát az adózókkal. Az elnök szerint eddig két típusú eljárást alkalmazott a NAV:
- Az első a klasszikus revízió, ahol az ellenőrzést követően az adóhatóság által hozott megállapítások kötelezők és végrehajtandók. Ebben az eljárásban már nincs mód a folyamat elrendelése után adózói önrevízióra, ha az ellenőrzés hibát, visszaélést tárt fel, azt egyéb szankciók mellett hajtja be.
- A másik eljárás a jogkövetési eljárás, amelynek alapja már sokkal inkább az együttműködés – itt az eljárás során van lehetősége az adózónak arra, hogy egyéb szankciók nélkül önrevizíóval korrigálja a hibát. Arra is mód van, hogy az ügyfél vitassa az adóhatóság megállapításait, ennek értékelése nyomán a NAV dönthet arról, hogy helyt ad-e az észrevételnek, vagy – miként az esetek többségében Vágvölgyi Ferenc szerint megalapozottan történik – az ügy revíziós eljárásba fordul át.
A legújabb eljárási módozatot az adategyeztetési eljárás jelenti, amelyben eddig példa nélküli partnerség és egyeztető jellegű kapcsolat alakul ki a NAV és az adózó között.
Az adategyeztetési eljárás során a NAV a rendelkezésre álló adatok alapján jelzi az adózónak, hogy megítélésük szerint ellentmondás látszik, vélhetően hibát vétett az adóhatósági kapcsolattartás esetén. Az új kapcsolat alapját tehát azok az adatok jelentik, amelyek eddig csak az adóhatóság munkáját segítették.
Az adózó ebben az eljárásban jogosult megvédeni álláspontját, ahogy Vágvölgyi Ferenc elmondta, itt lehet, hogy az adóhatóság is tanulni tud. Emellett természetesen a NAV-val való egyeztetés után az adózónak módja van a feltárt hiba önkéntes adózói rendezésére.
Azt, hogy milyen ellentmondások feltárására alkalmas az új egyeztetési módszer, a NAV elnöke példaként azt a triviális hibát említette, ahol az ügyfél nullás bevallást készít, miközben az e-számla rendszerben aktív számlaforgalom látszik, vagy az, amikor a céghez sokkal több dolgozó van bejelentve, mint ahányra (szja- és járulék) bevallást készít az adózó.
Az online adatszolgáltatás a jövő
Az igazi interaktivitást persze az jelentené, ha az adózók már a bevallások idején visszajelzést kaphatnának ezekről a hibákról. Ennek feltételei a közeljövőben a NAV-nál megteremtődnek – jelezte Vágvölgyi Ferenc. A NAV elnöke ugyanakkor azt is hozzátette, hogy ennek az újításnak a másik lába is hiányzik, hiszen jelenleg az adózók által leginkább használt megoldás az Általános Nyomtatványkitöltő Program (ÁNYK), amely a NAV elnök szerint megérett a nyugdíjazásra.
Az ügyféloldali digitalizációban vannak kiváló és problémás területek.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!