Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) 2025. október 21-én feloldotta a Strabag kommunikációs tilalmát az M30-as lezárásával kapcsolatban – írta a Magyar Építők kedden. Kiemelték: a magyar útépítés történetében eddig példátlan helyzet alakult ki az M30-as autópálya szikszói szakaszán, ahol egy átadott útszakaszt teljesen le kellett zárni használhatatlansága miatt. A lap emlékeztet, hogy a közvélemény a kivitelezőt, a Strabagot tette felelőssé, miközben a cég munkatársai két éven át együttműködtek a minisztériummal, és méltósággal viselték a negatív véleményeket.
A tiltás a kiviteli szerződés alapján, kötbér terhe mellett történt, és addig a vállalat nem nyilatkozhatott a projektről. Az intézkedést azután oldották fel, hogy a Telex.hu október 20-án ismeretlen forrásból megszerzett és nyilvánosságra hozott egy, a Strabag munkatársainak küldött belső levelet. A Magyar Építők tavalyi, szakértői bevonással készült tanulmánya szerint az M30-as útkárosodása összetett problémára vezethető vissza, amely messze túlmutat a hírekben megjelent okokon. A lap most újra feltárta az eseményeket, az előzményektől a jelenlegi helyreállításig.
A valóság felülírta a terveket
A projekt előzményei szerint 2014-ben készült el a megvalósíthatósági tanulmány a Miskolc és Tornyosnémeti közötti teljes, 57 kilométeres szakaszra, azonban a javasolt nyomvonal helyett a megbízó új útvonalat jelölt ki. 2016 és 2017 között elkészültek az engedélyes tervek, majd 2017 decemberében a Strabag szerződést kötött a déli, Miskolc–Szikszó közötti szakaszra. A kivitelezés 2018-ban indult, az út műszaki átadására 2021 augusztusában került sor.
A problémák 2023 végén jelentkeztek, amikor az autópálya Szikszó térségében 200 méteres szakaszon elmozdult, a burkolat megrepedt, és az úttöltés csúszni kezdett. A kivitelező független szakértőket kért fel az okok feltárására, és az eredményekről tájékoztatta a minisztériumot. 2024 februárjában az érintett szakaszt lezárták, majd megkezdődött a javítási javaslatok kidolgozása és a mélyszivárgó-rendszer kiépítése.
2024 augusztusára három műszaki megoldási javaslat született, kidolgozásukba a Budapesti Műszaki Egyetem Geotechnikai Tanszéke is bekapcsolódott. A helyreállítási munkák 2025 februárjában indultak, ekkor a Strabag több száz méteren elbontotta és újraalapozta a töltést, 774 darab, 25 méteres fúrt vasbetoncölöppel erősítve meg az altalajt.
A helyreállítás az építésügyi miniszter által kijelölt 2025. október végi határidőre nem zárult le, mert a Strabag a biztonság érdekében csak az altalaj konszolidációja […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2025/10/28/strabag-m30-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium-utepites/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!
Hirben.hu Hírben jók vagyunk!