2022. november 28., hétfőMa Stefánia napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 408,00 Ft | USD: 390,00 Ft | CHF: 414,00 Ft
2022.11.28. Stefánia Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 408,00 Ft | USD: 390,00 Ft | CHF: 414,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Erre számítson, aki árstopos terméket vásárolna

Hirdetés

Erre számítson, aki árstopos terméket vásárolna

A lét és nemlét határán táncolnak a kisboltosok, de a mostani turbulens gazdasági helyzet a nagy áruházláncokat is nehéz helyzetbe hozza. Abban a többség egyetért, hogy az élelmiszerárstop legfeljebb a lakosságnak jó, miközben az intézkedés a gyártókat és a forgalmazókat is falhoz állítja. A karácsonyi bevásárlási szezon közeledtével arról kérdezte az Index a legnagyobb kereskedelmi hálózatokat, milyen hatással van a működésükre a hatósági árazás, az extrém magas infláció, illetve hogyan gazdálkodják ki a többletköltségeket, miközben csökken a vásárlóerő.

Van olyan árstopos termék, amelyből a korábbi háromszorosát értékesítjük, de például a kristálycukor esetében a tavalyi egész éves mennyiség az idén nyárra már elfogyott. Jelenleg éppen a kristálycukor vonatkozásában akadoznak a beszállítások, így kevesebb érhető el, mint tavaly ilyenkor

– közölte lapunkkal Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője. Hozzátette: más termékeknél is elmondható, hogy a kereslet meghaladja az értékesített mennyiséget. Ez nemcsak a fogyasztói igényekkel magyarázható, hanem a szállodákat, éttermeket, kávézókat tömörítő HoReCa-szektor beszerzéseivel is. Mennyiségi korlátozások bevezetésével igyekezték kezelni a helyzetet, hogy legyen elérhető termék az üzletekben.

B RKL20221022012

Hirdetés

Fotó: Róka László / MTI

Kevesebb csirkemell fogy

A fogyasztói árak ilyen mértékű torzító hatása miatt más termékek forgalma a SPAR-nál tapasztaltak szerint időközben lecsökkent. Maczelka Márk elmondta: ilyen például a csirkecomb vagy a 1,5 százalékos UHT tej. Becslése szerint a hatósági ár miatti veszteség az év végéig 10 milliárdos nagyságrendű lesz a vállalatnál.

Az élelmiszerárstop alá újonnan bevont tojásnál az értékesített volumenben még nem látszik emelkedő tendencia, a burgonyánál azonban gyorsan reagáltak a fogyasztók és közel a duplájára nőtt a forgalom.

„Rendkívül élénk keresletet tapasztalunk az árstopos termékeknél. Az árstop nagyon komoly veszteséget okoz, fontos megjegyezni, hogy ezen termékek árait is már több hullámban emelték a beszállítók a periódus kezdete óta. Különösen nehéz helyzetben vannak a vidéki, kis alapterületű üzleteket működtető kis-, illetve családi vállalkozások” – mondta az Indexnek Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója.

Megkeresésünkre az Auchannál is arról számoltak be, több milliárd forint veszteséget okoz, hogy több termék esetében is négy-öt alkalommal áremelés volt tapasztalható az utóbbi hónapokban, míg az eladási ár be volt fagyasztva. „Értelemszerűen a vásárlások eltolódnak e termékek irányába, és 20-80 százalékos volumennövekedésünk van a normál időszakhoz képest” – közölték az áruházláncnál, hozzátéve, hogy szinte egyedüli élelmiszerkereskedőként sem a tojás, sem a burgonya mennyiségét nem korlátozták eddig.

Miből mennyit vehetünk?

Az Aldinál pedig arra hívták fel az Index figyelmét, hogy nem csupán az árstoppal érintett kilenc termék esetében fontos cél a legalacsonyabb ár biztosítása a piacon, hiszen egy átlagos bevásárlói kosár sem kilenc termékből áll, hanem a teljes szortiment esetében. A változatos, egészséges táplálkozáshoz sem csupán kilenc termékre van szükség. A diszkontlánc megnövekedett keresletet tapasztal az árstoppal érintett termékeknél, ugyanakkor szeretné biztosítani minden fogyasztónak a hozzáférést. Ezért a személyenként megvásárolható mennyiséget jelenleg az alábbiak szerint határozta meg:

  • étolajból maximum 3 liter,
  • tejből 6 liter,
  • csirke farhátból 3 kg,
  • kristálycukorból 5 kg,
  • csirkemellből 2 kg,
  • sertéscombból 5 kg,
  • lisztből 5 kg,
  • burgonyából legfeljebb 10 kg,
  • míg tojásból 36 darab vásárolható meg személyenként.

Egészen drámai, hogy az élelmiszerek drágulása az októberi adatok alapján immár 40 százalékos, egyes kategóriákban azonban a 70-90 százalékot is eléri az infláció mértéke. Mindez érdemben befolyásolhatja a fogyasztói döntéseket, a vásárlói kosárértékről, a tranzakciókról nem is beszélve. A SPAR kommunikációs vezetője az Indexnek leszögezte:

az inflációt nem a kiskereskedelem okozza, hanem az, hogy a termékbeszállító partnereknél növekedtek a költségek, akik így kénytelenek megemelni az áraikat.

„A beszerzési ár alatti értékesítés tilos Magyarországon, így a kereskedők is rá vannak kényszerítve arra, hogy árat emeljenek. A beszerző […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2022/11/24/kereskedelem-elelmiszer-arstop-inflacio-forgalom/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

 Korrupcióellenes intézkedésekhez köthetik a Norvég Alap pénzeit is

Korrupcióellenes intézkedésekhez köthetik a Norvég Alap pénzeit is

Újabb ülésen vannak túl az Európai Gazdasági Térséget (EGT) alkotó EU27-ek, valamint Liechtenstein, Izland és …