Rékasi Tibor, a Magyar Telekom vezérigazgatója az Indexnek adott exkluzív interjújában egyebek mellett arról beszélt, hogy
- a díjemelés mindig nagyon érzékeny kérdés a telekommunikációs szektorban,
- az extraprofit – mint olyan – nem értelmezhető,
- sok kisebb, egymást segítő trend vezetett el ehhez a sikeres 2024-es évhez,
- az optikai hálózat kiépítésének fontosságáról.
Azt kértem, ne a székházban találkozzunk, és válasszon egy személyes helyszínt. Itt ülünk a Groupama Arénában, a Telekom páholyában. Miért ezt a helyszínt választotta?
Egyrészt közel van, és a Fradi főszponzorai vagyunk, de ez a hely számomra személyesen is fontos. A futball iránti szenvedélyem köt ide. Többször járok ide, sokszor hozom el a családomat, legutóbb a lányom osztályát is elhoztuk egy meccsre. A mérkőzések hangulata teljesen magával ragad, ilyenkor nem üzletelek. Az egész egy közösségi élmény, a futball és a nyüzsgés vonz.
Áprilisban a Nemzetgazdasági Minisztérium felhívására a telekommunikációs szektor, így a Magyar Telekom is bejelentette, hogy segíti fogyasztóit az inflációkövető díjkorrekció hatásának kiküszöbölésével, azáltal, hogy nem érvényesíti az inflációkövető díjkorrekciót. A kormány gyakorlatilag ultimátumot adott a szektornak. Hogyan érinti ez a Telekomot?
Nem nevezném ultimátumnak. Az igazság az, hogy januárban bejelentettük az inflációkövető díjkorrekciót, de úgy döntöttünk, hogy nem hajtjuk végre. Teljes mértékben saját döntés volt, amit a kormányzattal folytatott tárgyalások is elősegítettek. Mindannyiunk közös érdeke, hogy Magyarországon letörjük az inflációt. Fontosnak tartjuk, hogy a fogyasztóknak ne kelljen újabb terhet viselniük.
Hogyan érintik a Telekomot a kormányzati elvonások?
Ha nem nevezzük ultimátumnak, akkor is adódik a kérdés: miként éli meg egy vezérigazgató azt, hogy egy ilyen döntés nem a cég érdekeit szolgálja közvetlenül?
A díjemelés mindig nagyon érzékeny kérdés. Az elmúlt években az energiaköltségek, illetve az infláció jelentősen megnövelték a költségeinket, és amikor két éve az inflációkövető díjkorrekciót bevezettük, az egy szükségszerű lépés volt. De ma már úgy érezzük, hogy a mostani 3,7 százalékos díjemelést mérlegelve az a jobb döntés, hogy nem emelünk árat. Ezzel nemcsak a fogyasztók terheit csökkentjük, hanem támogatjuk a kormányzati percepciót is, hogy a telekommunikációs szektor felelősségteljesen működik.
A kormányzati intézkedések és az általános gazdasági helyzet is meghatározó tényező.
Célunk, hogy a közös érdekek alapján olyan döntéseket hozzunk, amelyek hosszú távon mind a vállalat, mind a fogyasztók számára kedvezőek. Inflációkövető díjkorrekciót 2026 első fél évéig nem hajtunk végre, és ezzel próbáljuk elkerülni, hogy a fogyasztók számára további terhet jelentsen a gazdasági helyzet.

Van a Telekomnak extraprofitja?
Nem biztos, hogy értem, mit jelent pontosan az extraprofit. Mi profitot termeltünk, de ha az iparági benchmarkokat nézzük, a Magyar Telekom nem lóg ki a sorból. Az EBITDA- (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) arányunk a bevételhez képest nem tér el jelentősen a nemzetközi telekommunikációs szektor átlagától, tehát vállalatunk eredményei inkább a középmezőnyben helyezkednek el, mind európai, mind nemzetközi szinten.
Mennyire veszélyes elvonni a forrásokat olyan vállalatoktól, amelyeknek ekkora beruházási igényei vannak a változó világ miatt?
Ez mindig fájdalmas. A mi stratégiánk a digitalizáció előmozdítására koncentrál, hatékonyan fektetünk be. Beruházásaink az ország digitális alap-infrastruktúráját célozzák meg, hogy mindenki hozzáférjen az új lehetőségekhez. Ha elvonják ezeket a forrásokat, és nem tudjuk tartani az eredeti beruházási terveinket, az komoly problémát jelenthet.
Akkor hogyan tudnak lemondani az inflációkövető díjemelésről?
Mérlegelni kell. Az inflációkövető díjkorrekció, ami 3,7 százalékot jelent, nincs akkora hatással a működésünkre. Az ügyfél-elégedettség és a beruházások sokkal fontosabb tényezők, amelyeket figyelembe kell venni, amikor az árképzésről döntünk. Az egyensúlyt kell megtalálni, hogy a legjobb eredményt érjük el a cég számára.

Az egymást segítő trendek
Hogyan látja a kormány aktív szerepvállalását a szektorban?
A kormány szerepe a telekommunikációs piacon nem új keletű, igaz, hogy aktívan fellép, amikor úgy érzi, szükséges. Az utóbbi időszakban voltak piaci módosító lépések és megszólalások, de én úgy gondolom, mostanra kiszámíthatóvá vált a helyzet. A kormány világosan jelzi, ha valami nem tetszik neki, és bár a konkrét lépések mértékei néha eltérhetnek, az általános irány már ismert.
Az utóbbi időszakban például a telekommunikációs szektort érintő különadók csökkentek,
ami szerintem egy pozitív változás. Ezt a fellépést respektálom, hiszen a piacon való aktív jelenlét sokszor elengedhetetlen ahhoz, hogy az egyensúlyt megőrizzük.
A Vodafone kormányzati felvásárlása mennyire módosította a piac szerkezetét?
A Vodafone felvásárlása nem a piac struktúrájának módosítását célozta, hanem a portfólió erősítését, hogy versenyképesebbé váljon. A felvásárlás célja, hogy egy tőkebefektető a saját telekommunikációs szolgáltatói portfólióját kiegészítse egy mobilszolgáltatóval, ezáltal egy teljes értékű szolgáltatót alakítson ki. Ez egy teljesen normális üzleti lépés, és nem a piac struktúrája volt a döntő szempont, hanem az, hogy a cég integrált szolgáltatóvá váljon, mint például a Magyar Telekom, amely mind mobil-, mind vezetékes szolgáltatásokat kínál.
A piac ilyen szintű változásai természetesen befolyásolják a környezetet, de a mi stratégiánk alapvetően nem változott.
Továbbra is Magyarország digitalizációjáért dolgozunk, és saját belső terveink alapján haladunk. A versenytársak tevékenységeit, bár figyelembe kell venni, nem meghatározó irányvonalunk szempontjából. Célunk, hogy a digitális fejlődést támogassuk és ügyfeleinket minél jobban kiszolgáljuk.
Szép eredményeket mutatnak a Telekom 2024-es számai. Mi áll a bevételnövekedés hátterében, és hogyan tekint a cég a következő évre?
Jó évünk volt. A bevétel és a profit növekedése több tényezőnek köszönhető, köztük az egyik különadó megszüntetésének, ami jelentős hatással volt pénzügyi eredményeinkre. Emellett Magyarországon folyamatosan bővül az igény szolgáltatásaink iránt: az ügyfelek egyre több adatot fogyasztanak és nagyobb sávszélességet vásárolnak. A díjkorrekciók is hozzájárultak a pozitív eredményekhez. Ha szegmensekben nézem, a vállalati szektor is kiemelkedően teljesített. Összességében sok kisebb, egymást segítő trend vezetett el ehhez a sikeres 2024-es évhez.

Dübörögnek a beruházások?
Korábban számos információval szolgált a 2024-es év értékelésében, különös figyelmet fordított a beruházásokra. Hogyan alakulnak most a beruházások, és mi a stratégia ezen a téren?
A telekommunikációs vállalatok elsősorban az infrastruktúrába ruháznak be, és a belső folyamatok fejlesztésére is figyelnek. Az elmúlt években évi 90-100 milliárd forintot költöttünk CAPEX-re (tőkeberuházások), voltak évek, amikor ez az összeg elérte a 120 milliárdot. Ennek jelentős részét, mintegy kétharmadát, hálózatépítésre fordítottuk.
tavaly például 200 ezer új háztartást kapcsoltunk be optikai hálózatunkba, amit üzleti ügyfeleink számára is fontos fejlesztésnek tartunk.
Emellett lezártuk mobilhálózatunk modernizációját, ami a költségek csökkentésére, az energiagazdálkodásra és az 5G lefedettség javítására is nagy […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!