2024. július 22., hétfőMa Magdolna napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 390,00 Ft | USD: 358,00 Ft | CHF: 403,00 Ft
2024.07.22. Magdolna Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 390,00 Ft | USD: 358,00 Ft | CHF: 403,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Dühöngő utasok, elképesztő késések a reptereken, utánajártunk, mi áll a háttérben

Hirdetés

Dühöngő utasok, elképesztő késések a reptereken, utánajártunk, mi áll a háttérben

„A világjárványt követően 2021-ben, valamint tavaly volt a legkaotikusabb a nyár a légi utazásban. Ha az eddig eltelt idei nyarat megvizsgáljuk, akkor a statisztikákban az látható, hogy nincs sokkal több késés, mint az ilyenkor szokásos időszakban” – fogalmazott az Index megkeresésre Varga G. Gábor, az Egek Ura blog szerzője, légi utazással kapcsolatos szakértő, aki szerint egyértelmű, hogy sokkal rosszabb volt a helyzet például 2022-ben.

A szakértő szerint a világjárványt követő fellendülésben nem állt rendelkezésre elég munkaerő, sem a repülőtereken, sem a légitársaságoknál, sem a földi kiszolgálóknál. Ezért volt akkor sokkal nagyobb káosz az európai légi közlekedésben, ami már abban is megmutatkozott, hogy sok repülőtéren valódi tumultuózus jelenetek alakultak ki.

DSC4329

Hirdetés

Fotó: Kaszás Tamás / Index

Rengeteg szereplőn múlik az utazásunk

Mindenekelőtt azt fontos tisztázni, hogy rengeteg szereplő koordináltan biztosítja, hogy egy repülőgép eljusson az indulási reptérről a célállomásra. Maga a repülőtér, az ott működő földi kiszolgáló szervezetek, a légitársaság és a légiforgalmi irányítás is. Ez utóbbi adott esetben Európában azt jelenti, hogy ahány ország légterén átmegy a repülő a célállomásig, annyi légiforgalmi irányító szolgálat vesz részt a folyamatban, és még ott vannak a repülőgép-karbantartó vállalatok is.

Ha ebből a sok szereplőből bármelyik nem vagy nem időben tudja ellátni a feladatát, akkor az érintett repülő késéssel áll szemben. „Mindehhez még hozzájön, hogy szinte nincs olyan repülőtér Európában, ahol valamilyen módon ne lenne időben korlátozva a légiforgalom, hiszen azért javarészt az éjszakai órákban szinte mindenütt speciális szabályok vannak érvényben.”

Varga G. Gábor szerint ez azt is jelenti, ha egy repülőgép el tudna indulni például Londonból, de már az érkezése idején a célállomásán tart mondjuk az éjszakai forgalmi korlátozás – itthon éjfél és reggel öt között a mélyalvási fázis idején van ilyen –, akkor nem indulhat el a repülő. A másik jelentősen bonyolult feladat a repülőgépek alkatrészellátása. Még a világjárványra visszavezethetően az alkatrészellátás is sokszor nehézségbe ütközik az ellátási láncok nehézségei miatt.

Nem ritka, hogy emiatt egy műszaki hiba esetén a repülőgépek hosszabb vagy rövidebb időre kiesnek a forgalomból, ami szintén késésekhez vezet.

Varga G. Gábor szerint a harmadik probléma maga a légi forgalom, a légi útvonalak telítettsége, ami egyfelől fizikai telítettséget is jelenthet, másfelől pedig a légiforgalom irányítási kapacitásának korlátosságát. A légtér zsúfoltságának pedig két tünete van:

  • egyrészt a légi útvonalak fizikailag is képesek telítődni,
  • másrészt a légiforgalom-irányításnak is van egy maximális kapacitása.

Tehát, ha mondjuk egy országban, aminek a légiforgalmi irányításából átmenetileg vagy hosszabb távon, kiesik a személyzet egy része, akkor az ott jelentkező munkaerőhiány hatással van az amúgy is telített légi útvonalakra.

Bár a magyar utasokat természetesen a magyarországi késések érintik igazán, a szűk keresztmetszet a szakértő szerint nem Budapesten található. „A budapesti repülőtér mind infrastruktúrában, mind pedig a földi kiszolgáló szervezetek kapacitása szintjén kielégítő. Ha csak Budapesten […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2024/07/03/repulogep-keses-repter-utazas-repules-wizz-air/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Kiszivárgott: Ukrajna ezzel végleg ráborítaná az asztalt az Európai Unióra

Az ajánlat szerint Ukrajna nyersanyagot Azerbajdzsánból kaphatna, ami lehetővé tenné Kijev számára, hogy továbbra is …