A napokban derült ki, hogy idén több mint 100 milliárd forint osztalékot fizet a Budapest Airport Zrt. A hír annak fényében különösen jelentős, hogy a reptér többségi tulajdona egy éve újra magyar kézben van. Mint ismert, a magyar állam 2024. június 6-án írta alá a reptér adásvételi szerződését, ezzel hivatalosan is lezárult az évek óta húzódó tranzakció.
A megállapodás értelmében az állam 1200 milliárd forintért szerzett 80 százalékos tulajdonrészt a Budapest Airportban, így közel két évtized után ismét nemzeti többségi irányítás alá került az ország legfontosabb légikikötője.
Gyorsvasút és áruszállító reptér is épül
A nemzetgazdasági minisztériumban tartott sajtótájékoztatón Nagy Márton gazdasági csúcsminiszter kedden kifejtette, hogy két friss kormányzati döntést is bejelentett, amelyek jelentősen átalakíthatják Budapest közlekedési térképét. Az egyik a már régóta tervezett gyorsvasút, amely a Liszt Ferenc repülőteret kötné össze a Nyugati pályaudvarral. A másik, hogy zöld lámpát kapott egy új árufuvarozási reptér létrehozása is.
A miniszter hangsúlyozta: a Liszt Ferenc repülőtér utasforgalma idén az előzetes várakozásokat is meghaladta, ezért sürgetővé vált a közlekedési kapcsolatok fejlesztése.
„Ahhoz, hogy az utasforgalmat tovább tudjuk növelni, két dolog történik” – fogalmazott. Egyrészt már elindult a harmadik terminál megépítése, amelynek alapkövét idén ősszel teszik le, másrészt javítani kell a reptér elérhetőségét is.
A gyorsforgalmi út kiszélesítése és felújítása mellett most megkezdődik egy kötöttpályás – vasúti – kapcsolat előkészítése is. A kormány célja, hogy Kőbányától közvetlen vasúti összeköttetés vezessen a repülőtérre – a Nyugati Pályaudvartól átszállás nélkül ki lehessen jutni a Ferihegyi Reptérre. A projekt becsült költsége 1 milliárd euró, a beruházást koncessziós formában valósítanák meg. (A becsült 1 milliárd eurós beruházás teljes összegét a kiválasztott befektető állná.)
„A cél egyértelmű: a vasút gyorsabb, zöldebb, kiszámíthatóbb, és pontosan tudjuk indítani és érkeztetni a vonatokat” – hangsúlyozta Nagy Márton.
A gyorsvasút mellett a kormány egy új áruforgalmi terminál kiépítéséről is döntött, amely a légi teherszállítás további növekedését szolgálná. Nagy Márton szerint az elmúlt években 14 százalékkal bővült a budapesti repülőtér áruforgalma, és a fővárosi reptér ma már nagyobb légi teherforgalmat bonyolít le, mint például a müncheni vagy a bécsi repülőtér.
A miniszter szerint a cél egyértelmű: növelni kell a légijárművek forgalmát a teherszállításban is, ehhez pedig elengedhetetlen egy korszerű, dedikált árufuvarozási terminál kialakítása. Ez a lépés szerinte új lendületet adhat Budapest szerepének a régiós logisztikában is.
Új korszak kezdődik a légiközlekedésben
A miniszter arra is felhívta a figyelmet, hogy bár az utasforgalom bővítésére komoly fejlesztések indulnak, ez hosszabb távon kiszoríthatja a teherszállítást a reptérről. „A cargónak nem marad hely” – fogalmazott Nagy Márton, utalva arra, hogy a Budapest Airport kapacitásai végesek, és az utasszállító gépek növekvő száma idővel teljesen leköti majd a rendelkezésre álló infrastruktúrát, beleértve a kifutópályákat is.
A miniszter szerint, ha nem lépnek időben, a Cargo-repülőgépek egyszerűen nem fognak tudni leszállni Budapesten. Ez is indokolja az új áruforgalmi reptér mielőbbi megépítését, amely tehermentesítheti a fővárosi légikikötőt, és hosszú távon biztosíthatja Magyarország versenyképességét a légi logisztika terén.
Nagy Márton hangsúlyozta: az új teherforgalmi reptér sikeréhez elengedhetetlen a vasúti kapcsolatok kiépítése is.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2025/06/03/nagy-marton-ngm-kormany-versenykepesseg-bejelentes/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!