Idén augusztus elseje óta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) feladatkörébe tartozik a fogyasztóvédelem, januártól pedig a korábbiaknál egységesebb szervezet, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság felel majd azért, hogy az embereket ne érje kár.
Gerlaki Bence, a NGM stratégiáért és kifektetésért, fogyasztóvédelemért, valamint kereskedelemért felelős helyettes államtitkára szerint a fogyasztóvédelemben továbbra is a magyar állampolgárok anyagi biztonságának és egészségének megőrzése az alapvető cél. Ezen belül kormányzati cél továbbá a gyermekvédelem, hiszen a fogyasztóvédelemben is fontos, hogy védjük a gyermekek testi szellemi és erkölcsi fejlődését, ezért számos gyermekvédelmi vizsgálat van ma is és lesz is a jövőben is.
Az online kereskedelemre koncentrálnak
Gerlaki Bence szerint az idén 38 vizsgálati témakör volt, ez a szám jövőre 50 emelkedik. A kormányzati szempontból kiemelt vizsgálatok körében 17 vizsgálatot terveznek 2025-ben. Ezek közül a helyettes államtitkár a legfontosabbnak a légi utasjogok érvényesülésének vizsgálatát tartja, de ellenőrzik majd az online árfigyelő rendszer használatát is. A szokásos szezonális ellenőrzések – húsvét, nyár, Black Friday és karácsony – idén is napitrenden lesznek, de például nyáron a vidámparkokat és kalandparkokat is vizsgálni fogják és természetesen a fesztiválokon és a strandokon is ott lesznek az ellenőrök.
De jövőre célellenőrzés lesz a videójátékok esetében és az ingatlanközvetítők is vizsgálatra készülhetnek.
A helyettes államtitkár szerint jobban kell figyelnie a fogyasztóvédelmi hatóságnak a fogyasztók online térben történő védelmére, 2025-ben is kiemelt témavizsgálat foglalkozik majd az elektronikus kereskedelemmel. Ellenőrzik majd a zöld állítások valóságtartalmát, az online vásárlásoknál pedig igyekeznek kiszűrni a valótlan fogyasztói véleményeket. Ennek keretében külön pontként jövőre vizsgálni fogják az influenszerek általi termékajánlatokat.
Emellett az online piacterek piac felügyelete és ellenőrzése is új téma lesz. A vizsgálatoknál nem csak a megtévesztő kereskedőt, de a platformot is elmarasztalhatják, ahol a kereskedő megjelent. Adott esetben az adott kereskedő weblapjának magyarországi működését is megtilthatják. A magyar fogyasztóvédelmi szervezetek ma is aktívan vesznek részt abban az európai vizsgálatban, amelynek célja az ázsiai nagy webshopok – kiemelten a Temu – fogyasztóvédelmi szempontokat hangsúlyosabban figyelembevevő gyakorlatra szorítása. Az online fellépést nagyban segíti, hogy december 13-től életbe lép a veszélyes termékek kiszűrésére vonatkozó uniós jogszabály – jelezte Gerlaki Bence.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2024/11/26/fogyasztovedelem-ngm-influenszerek/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!