A vezető élelmiszerbolt-láncok azt tervezik, hogy ahol csak lehet, kiköltöztetik a palackvisszaváltó automatákat az eladóterekből és még az üzletek előteréből is – írja a G7.
Mint írják, sokan óriási zsákokkal érkeznek visszaváltani a palackokat, ami sem nekik, sem a vásárlóknak, sem a személyzetnek nem jó, mert a csúcsidőben zavarják egymást, és az automaták tisztán tartásával is megküzdenek a boltok.
Amennyiben az automata az eladótérben van, a visszaváltóknak végig kell menniük a bolton, és csak a pénztáraknál tudnak távozni, ami különösen akkor jelent gondot, ha az automata elromlik, és a palackokkal együtt kell kimenniük. Ráadásul a RePont applikáció sem jelzi, ha valamelyik visszaváltóval gondok merülnek fel.
Mindezek annyira rontják a vásárlói élményt, hogy a nagy élelmiszerláncok mihamarabb szeretnék kiköltöztetni az automatákat az üzletekből.
A Spar a G7 kérdésére azt válaszolta: „egyelőre a rendszer működtetésével kapcsolatos tapasztalatok értékelése zajlik, utána fogunk döntést hozni arról, hogy mely konkrét helyszíneken fogjuk megvalósítani az automaták áttelepítését”. A Lidl is hasonló választ küldött a lapnak.
A nagy láncokat tömörítő Országos Kereskedelmi Szövetség szerint a költöztetés nem lesz egyszerű: az automatákat ugyan a hulladékkoncesszió nyertese, a Mohu adja, de a technikai feltételeket a boltok biztosítják, ha pedig külön épületrészbe akarják kivinni az automatákat, az akár engedélyköteles is lehet. Emellett az automaták üzemeltetésének szigorú szabályai vannak, azoknak beltéri működést kell biztosítani, akkor is, ha például konténerbe telepítik ki. Az automatáknak ugyanis internetkapcsolattal, áramellátással, egy adott hőmérsékleti tartományban, zárhatóan kell működniük.
A G7 úgy tudja, hogy a boltláncok most leginkább azzal küzdenek, hogy az automaták kiköltöztetése általában nagyon lassú, nagyon bürokratikus, bonyolult, de főleg drága folyamat, adott esetben egyenként is milliós tételekről van szó. Attól viszont ódzkodnak, hogy az eladótérből válasszanak le külön helyiségeket, mert az nagyobb zsúfoltsághoz vezethet.
Üzleten kívüli, parkolóban elhelyezett konténer vagy épületrész esetén viszont attól tartanak, hogy a helyi önkormányzat arra már nem ad engedélyt, így itt is bürokratikus csatákra számítanak.
Meghibásodott készülék esetén ugyan a nagyobb boltoknak kézi visszaváltást kell biztosítani, ezt azonban egyáltalán nem reklámozzák, és a vásárlók sem nagyon tudnak erről a lehetőségről.